veldig syk scalare

fant i morges en død scalare,den var helt ok i går. nå i kveld har jeg fått enda en syk en, fisken er ganske oppsvulmet og øynene stikker litt mer ut. den er også ganske skakk. legger ved noen bilder,men du ser det ikke like bra på bildene.

har i tillegg en scalare med anoreksia :p den ser veldig sulten ut og svømmer og skuler på maten,men nekter å spise, hvordan får jeg i den mat??
Bildene er desverre ikke til hjelp her.

Utstående øyne, sammen med oppsvulming av buken (gjerne med skjellreising) får en kraftig alarmklokke til å ringe. Dette kan meget godt være bukvannsott.
Siden problemet med øynene er nevnt, er det stor fare for at problemet er relatert direkte til forholdene fisken lever under.
Anbefaler derfor at du tester vannet med gode dråpetester så fort som mulig.
Bytt også ut 50% av vannet snarest, og deretter 30% daglig i en periode.

Fisken som ikke eter, sliter trolig med flagelatter i buken. Disse kan også være grunnen til problemene over.
Jeg ville behandlet som om dette var hullsyke, da det er samme årsak for begge problemer.
Flagyl kan foreskrives fra veterinær. Om du søker på flagyl, får du opp en del treff, og finner gode råd om denne
uff,så ille altså.
hva mener du med at det er stor fare for at problemet er relatert direkte til forholdene fisken lever under? gjør jeg noe galt?
jeg skiftet faktisk 50% vann for en time siden,samtidig testet jeg nitritt og ph (eneste testene jeg har akkurat nå) ph var 7 og nitritt 0...hvilke andre tester bør jeg ta?
skal prøve å se om jeg får tak i en dyrlege i morgen, typisk sånnt skjer i helga
Det er mest vanlig at vannverdiene Gh, Ph og nitrogenforbindelsene (ammoniakk, nitritt og nitrat) er feil i forhold til det fiskene krever, som gir slike problemer.
Det kan selvsagt være andre ting, men ett realt vannbytte og testing av vannet er begge både enkle og kostnadsfattige tiltak
Om vannet er bra, og kostholdet tilfredsstillende, står en igjen med mulighet for bakteriell infeksjon, og flagelatter. Å vite hva som er tilfellet er vanskelig uten obduksjon av fiskene.
For meg høres det, under forutsetting at vannet er perfekt, ut som noen sliter med bakterier, og noen sliter med flagelatter.

Er vannet perfekt, ville jeg selv trolig startet med en kur med JBL Furanol, eller sera bactopur direct.
Etter endt behandling, der alle som lider av svulmet buk og pop-eye er kurert, ville jeg filtrert vannet over aktivt kull i 5 døgn, før jeg kjørte en kur med flagyl-
ok,da skal jeg få kjøpt meg noen flere tester i morgen. men om de andre testene er ok og jeg må medisinere så har jeg sera costapur liggende, kan jeg bruke den kanskje?
den syke scalaren var forresten død i dag. det jeg syns er litt rart er at dette bare skjer med scalarene,har gjennom de siste 2 mnd hatt flere scalarer som plutselig har blitt skakke og dødd,men de andre fiskene har ikke vist noe som helst sjukdomstegn.
Nei, costrapur vil ikke hjelpe fisken. De ulike medisinene har ulike ting de virker mot, og bare ta det som er for hånden, vil gjøre vondt verre.
oki doki... ingen problem, måtte bare spørre siden jeg hadde den.
Jeg valgte å ikke medisinere for å se ting an litt, siden resten var så friske. Og nå trur jeg at jeg har funnet ut hva som er galt. Hadde bare 2 igjen,og den ene av de fant jeg død i dag når jeg kom hjem fra jobb. Den siste så pigg og fin ut,men så dro jeg ned i butikken en tur og når jeg kom hjem var den også veldig skakk, og fikk regelrett skambank av den ene mollyen. den mollyen har alltid vært litt sær,men hadde ikke trodd den var ond...men men,det var kanskje litt ment to be siden jeg strengt tatt ikke har stort nok kar for scalarer uansett.
Om en molly er i stand til å gjøre dette mot relativt tøffe fisk, er det ett monster du har.
Jeg hadde tvert kakka en slik fisk i bakhue. Kødder den med scalarer, kødder den garantert med det meste av fisk om den finner det for godt
ja,jeg har egentlig vanskelig for å tro dette selv. men det er rart at alle har vært friske for så å ligge døde om morgenen,og den siste tviler eg på har blitt så veldig syk på en time. men siden jeg så hvor intenst den angrep fisken så må jeg nesten tro det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap