Rolig båndgurami
Den ene båndguramien er ikke helt bra for tiden. Den oppfører seg veldig rolig sammenlignet med den andre, og puster også litt saktere. Den ser litt innhul ut bak magen, samt at den buler litt ut på halen (se bilde).
Alle finner, skjell og øyne ser ok ut.
Den spiser, men er ikke fremme som en rakett når jeg forer, men kommer sigende og forsyner seg.
Av og til virker den helt ok, andre ganger svakelig - og rolig som sagt.
Det er ikke nitritt i karet, og det har heller ikke vært det.
Ph er 7 og gh er også 7. Temp 26.
Har ikke andre tester, men bytter 30% vann hver søn og 20 hver ons el tors.
Alle andre fisker ser helt normal ut.
Alle finner, skjell og øyne ser ok ut.
Den spiser, men er ikke fremme som en rakett når jeg forer, men kommer sigende og forsyner seg.
Av og til virker den helt ok, andre ganger svakelig - og rolig som sagt.
Det er ikke nitritt i karet, og det har heller ikke vært det.
Ph er 7 og gh er også 7. Temp 26.
Har ikke andre tester, men bytter 30% vann hver søn og 20 hver ons el tors.
Alle andre fisker ser helt normal ut.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/12351_070909140715_1.jpg)
Postet 09.09.07 kl 14:08
Kulen ser ut som en svulst. Kan av bildet se ut som den har en i "nakken" også, men det er ikke lett å si noe sikkert.
Ellers ser fisken ut til å være ved god helse, greie farger\ mønstre, ikke noen misfarginger jeg kan se, og finnene ser hele og fine ut.
Den rolige adferden kan relateres til både at enkelte individer er roligere enn andre, og det kan hende at svulsten hemmer den.
Studer bevegelsesmønsteret når den svømmer. Har den ulikt "utslag" på bevegelse av bakkroppen? Altså om den bruker bakkroppen ulikt mellom høyre og venstre side?
Ellers ser fisken ut til å være ved god helse, greie farger\ mønstre, ikke noen misfarginger jeg kan se, og finnene ser hele og fine ut.
Den rolige adferden kan relateres til både at enkelte individer er roligere enn andre, og det kan hende at svulsten hemmer den.
Studer bevegelsesmønsteret når den svømmer. Har den ulikt "utslag" på bevegelse av bakkroppen? Altså om den bruker bakkroppen ulikt mellom høyre og venstre side?
Postet 09.09.07 kl 14:55
Den står mest i ro. Det ser ut som om bakparten er litt bøyd mot venstre.
Jeg sa den pustet rolig, og det gjør den vel, men sammenlignet med de andre guramiene puster den jo mye. De gaper ikke så mye.
Har ikke lagt merke til svulsten eller hva det er før noen dager siden. Den buler ut på begge sider bak .....
Kulen i hodet vises best her, men vi ser også hvordan den puster og står og trør i vannet...
<embed src="http://www.youtube.com/v/2qmMCKKatgc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Jeg sa den pustet rolig, og det gjør den vel, men sammenlignet med de andre guramiene puster den jo mye. De gaper ikke så mye.
Har ikke lagt merke til svulsten eller hva det er før noen dager siden. Den buler ut på begge sider bak .....
Kulen i hodet vises best her, men vi ser også hvordan den puster og står og trør i vannet...
<embed src="http://www.youtube.com/v/2qmMCKKatgc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Postet 09.09.07 kl 14:59
Endret: 09.09.07 kl 15:16
Her er enda en film.
På slutten flyter den bakover og tar seg en hvil på bunnen. Nå er den i midtsjiktet igjen.
Denne har også mørkere kroppsfarge enn den andre, noe som vel tyder på at den ikke har det så bra.
Lurer på om den overhodet har noe sjangs, eller om den bare blir værre.
<embed src="http://www.youtube.com/v/7uWw48HPhME" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
På slutten flyter den bakover og tar seg en hvil på bunnen. Nå er den i midtsjiktet igjen.
Denne har også mørkere kroppsfarge enn den andre, noe som vel tyder på at den ikke har det så bra.
Lurer på om den overhodet har noe sjangs, eller om den bare blir værre.
<embed src="http://www.youtube.com/v/7uWw48HPhME" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Postet 09.09.07 kl 16:03
Ikke godt å si hvor stor sjangs fisken har til å dø av alderdom. Skal jeg tippe, vil jeg si liten...
Fisken respirerer ikke uvanlig fort, ca 80* min. Men den puster jo skikkelig med magen, og trekker uvanlig store mengder vann over gjellene for hvert pust.
Neppe ett tegn på at den er sunn å frisk.
Syntes den har ett uvanlig bevegelsesmønster, der den såvidt bruker halefinnen, men beveger selve kroppen lite. Jeg antar dette skyldes kulen i den bakre delen av kroppen.
Selv ville jeg nok avlivet fisken såsnart jeg anså den som en fisk som har det vondt, og som unasett vil dø innen rimelig tid.
Fisken respirerer ikke uvanlig fort, ca 80* min. Men den puster jo skikkelig med magen, og trekker uvanlig store mengder vann over gjellene for hvert pust.
Neppe ett tegn på at den er sunn å frisk.
Syntes den har ett uvanlig bevegelsesmønster, der den såvidt bruker halefinnen, men beveger selve kroppen lite. Jeg antar dette skyldes kulen i den bakre delen av kroppen.
Selv ville jeg nok avlivet fisken såsnart jeg anså den som en fisk som har det vondt, og som unasett vil dø innen rimelig tid.
Postet 09.09.07 kl 17:05
Tenkte det. Tror jeg kommer til å ta den i dag. Har akkurat gitt røde mygglarver. Den fikk snart ferten av noe godt, men bommet faktisk på larven.
Sammenlignet med de andre guramiene puster den mye og gaper høyt, den er også mye oftere i vannflata for å supe litt luft.
Ang svømminga bruker den mest bare brystfinnene, og ikke synkront, men "annenhver".
Sammenlignet med de andre guramiene puster den mye og gaper høyt, den er også mye oftere i vannflata for å supe litt luft.
Ang svømminga bruker den mest bare brystfinnene, og ikke synkront, men "annenhver".
Postet 09.09.07 kl 17:16
Sånn, der fikk hun slippe.
Det var overhodet ingen problem å fange henne - og det i en 420l.
Det er ikke lenge siden jeg flyttet henne fra 96l og over i dette karet. Da strevde jeg voldsomt med å få tak i henne mellom planter og røtter. Det er ikke akkurat færre gjemmeplasser her. Tror nok dette var det beste.
Det var overhodet ingen problem å fange henne - og det i en 420l.
Det er ikke lenge siden jeg flyttet henne fra 96l og over i dette karet. Da strevde jeg voldsomt med å få tak i henne mellom planter og røtter. Det er ikke akkurat færre gjemmeplasser her. Tror nok dette var det beste.
Postet 09.09.07 kl 19:00
Det er mer vanlig at de padler på denne måten, enn å svømme slik vi tobeinte er lært til å svømme. Slik padling er også en utmerket måte å regulere fremdriften når fisken lar seg drive med vannmassene.Trine TAng svømminga bruker den mest bare brystfinnene, og ikke synkront, men "annenhver".
Jeg syntes uansett at du gjorde det rette her, og lot fisken slippe ytterligere lidelser
Postet 09.09.07 kl 19:05