Hvitprikk behandling?

Hei,
En av fiskene mine " Xiphophorus maculatus Platy " har fått seg mange hvite prikker i hele kroppen! jeg har lest i sykdom-infoen at den kan behandles med tempratur ... osv. Spørsmålet er, når eg øker tempraturen i akvarie og senker den igjen, skal fiskene være i karet eller må eg ta de ut av karet ? De fleste av de fiskene som jeg har, bør ha maks 28 C.

Litt mer om symptomene: de ser ut som små hvite egg over hele kroppen til fisken... kan det være virus eller?
Hvis det er hvitprikk, så ser det ut som om de er blitt strødd med salkorn. små er prikkene da. Hvilken størrelse er det på prikkene?
Hvis det er hvitprikk, og trivseltemperatur er opp til 28 grader, så vil de kanskje tåle en varmekur...
Hvilke fisker har du?
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4344 her er den type fisk som jeg har... Prikkene er hvite og er ca. 1mm store. Xiphophorus maculatus Platy heter de.
Man kan se veldig klart de hvite "eggene" i kroppen. de er tilsammen ca 10-15 stk.

Eg har :
- Diskus
-Kampfisk
-Maller
-Glødebåndstetra
-guppy
-Boliviansk sommerfugl
- Pachypanchax playfairii Gul killi
- Xiphophorus maculatus Platy --> en av dem som er syk.
Hvis det bare er en fisk som har prikker, så ville jeg isolert denne midlertidig i et kar/bøtte/balje til du vet med sikkerhet hva som feiler den. Da kan det hende du sparer de andre for en del smittepress.

Jeg mener platy tåler varmebehandlingen, men er usikker på hva de andre fiskene dine tåler...

Her er en tråd om varmebehandling du kan lese mens du venter på svar fra andre
OK, har isolert det med engang... tusen takk for hjelpen...
Så venter jeg på ka andre sier...
Det høres helt klart ut som hvitprikk dette. At en fisk først får symptomer, er desverre ingen garanti for at de andre ikke får det, heller motsatt.
Om issoleringen har noen effekt, har du mye flaks

Av fiskene du har, er det vel kun killiene jeg er litt usikker på med tanke på tempen, samt at du har maller. Det er en den hundre maller, rettelse, tusen maller, og det er naturlig nok stor forskjell på hva de ulike tåler.

Men jeg må nesten være så frekk at jeg ser at sammensettingen av fisk kan ha mye å si for utbruddet av parasittene. Med en slik sammensetting, står en i stor fare for at også andre sykdommer bryter ut, både hardt og fort...
Hvor lenge ?
Jeg har kjøpt Tetra Medica "Contralck", det er ca. 24 timer siden jeg har brukt den...hvor lenge skal medisinen være i vannet før jeg skifter vann?
Dette er en mindre god medisin.
Av egen erfaring vil jeg si at du bør bytte ut vann fra karet daglig. Bytt ut 30%, og tilsett 1/2 dose på dag 2 og 3.
Dag 4 slamsuger du godt, og bytter 50% av vannet. Gi da full dose.
Dag 5 og 6 gjør du som 2 og 3.

Gi lite fôr i denne perioden, medisinen har rassert filterkulturen, og nitritt oppstår meget lett.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap