Kampfisk, skadet finne?

Jeg har en kampfisk som barnehagen fikk opp føre helga, nå i dag oppdaget vi at "toppfinnen" hadde fått skader. Han går alene i et 13L. Kan dette være en slags sopp?
Noen tips til behandling?
Mulig du kan finne ut hva som feiler den ved å lese her. Ellers er hyppige vannbytter anbefalt som førstehjelp til en finner ut hva som feiler fisken. Hvis du kan legge ut et foto også, så kan det bli lettere å se hva det kan være
Du bør nok også skaffe deg et par ganger større kar 13 liter er litt i minste laget, det er lurt å lese mye i fiskebasen der står det at kampfisk bør ha 60 liter.
Hei,

Akvariesalt kan også være lurt, ca en måleskje til ditt kar. Det hjelper (ikke nødvendigvis kurerer...) på det meste og skader hvertfall ikke. Jeg mener at en kampfisk alene klarer seg veldig bra med en 13-liter. Men husk å passe på vannkvaliteten

Hilsen Gia
Tusen takk for innlegga, det ser nærmest ut som at finnen løser seg opp.
Skal prøve med salt og hyppig vannbytte.
Jarle_B
Du bør nok også skaffe deg et par ganger større kar 13 liter er litt i minste laget, det er lurt å lese mye i fiskebasen der står det at kampfisk bør ha 60 liter.

13 liter passelig for en Kampfisk-HAN. De lever jo bare på en liten plass i naturen. Mens hunnene lever liksom litt rundt omkring, så de trenger større akvarie enn hannene.
Saltkur
Jeg ville ha forsøkt med en saltkur som beskrevet nederst på denne siden
Jeg har brukt denne på mine bettaer med stort hell - både ved mistanke om sykdom eller hvis de bare føler seg litt "pjusk".

Så til spørsmålet om størrelse på karet....

Noen kampfisker kan fint gå i 13 liter, noen trenger større plass og noen trenger til og med mindre. Det er store individuelle forskjeller blant disse nydelige fiskene.

Det viktigste er å se an fisken! Hvis den spiser og reagerer normalt, samt blåser skumbobler, har du mest sannsynlig en lykkelig fisk. Hvis den derimot sturer, er inaktiv ved stimulans etc. ville jeg ha foretatt noen forandringer - eksempelvis større / mindre kar, temp.økning eller plantemengden i karet.

En ting som imidlertid er utrolig viktig, spesielt med mindre kar, er vannbytter. Hyppige vannbytter er et must i kampfiskkar med lite eller ingen strøm. De er også sensitive for temperaturforandringer i vannet, så hvis det er 30 grader i karet, er det lite lurt å helle på iskaldt vann

Ønsker deg lykke til med kampfisken din!
Finneproblemer er ganske vanlig blant kampfisk, men som regel lar de seg løse

Malldrian
Jeg ville ha forsøkt med en saltkur [URLBLOCK1] Jeg har brukt denne på mine bettaer med stort hell - både ved mistanke om sykdom eller hvis de bare føler seg litt "pjusk". Så til spørsmålet om størrelse på karet.... Noen kampfisker kan fint gå i 13 liter, noen trenger større plass og noen trenger til og med mindre. Det er store individuelle forskjeller blant disse nydelige fiskene. Det viktigste er å se an fisken! Hvis den spiser og reagerer normalt, samt blåser skumbobler, har du mest sannsynlig en lykkelig fisk. Hvis den derimot sturer, er inaktiv ved stimulans etc. ville jeg ha foretatt noen forandringer - eksempelvis større / mindre kar, temp.økning eller plantemengden i karet. En ting som imidlertid er utrolig viktig, spesielt med mindre kar, er vannbytter. Hyppige vannbytter er et must i kampfiskkar med lite eller ingen strøm. De er også sensitive for temperaturforandringer i vannet, så hvis det er 30 grader i karet, er det lite lurt å helle på iskaldt vann ;-) Ønsker deg lykke til med kampfisken din! Finneproblemer er ganske vanlig blant kampfisk, men som regel lar de seg løse :-)
Den svømmer rolig og "avslappet" rundt, spiser maten(spesielt betta for) og blåser skumbobler, så etter min oppfatning ser den ut til og trives, bortsett ifra finnen. Tusen takk for linken, skal prøve salt i morra tidlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap