Utstående, røde gjellelokk
Hei, var å hentet 5 Prinsessen av Burundi i Oslo forgje uke. Da de vell var hjemme i karet sitt, oppdaget jeg at den ene hadde røde, utstående gjellelokk. Så ikke at den hadde dette i butikken. Det ser ut som den har en rød kul under gjellelokkene. det er verst på ene siden. Fisken er ca 4 cm lang. Den er nå i karantene, og ser ut til å klare seg rimelig bra. Rød fargen er blitt blekere, men "klumpene" er like store enda. Det er bare den ene som har dette.
Hva kan dette være? Kan det behandles på noen måte?
Har salt og Aquasure i karantene karet.
Hva kan dette være? Kan det behandles på noen måte?
Har salt og Aquasure i karantene karet.
Postet 18.09.07 kl 18:55
Postet 18.09.07 kl 20:53
Postet 18.09.07 kl 21:17
Kan du være så snill å forklare litt nærmere hva du mener med at salt stresser fisken?
Jeg er nemlig ikke enig hvis jeg har forstått deg rett Frank.
Hadde vi snakket om f.eks. sommerfuglciklider eller Biotoecus, så skulle jeg vært mer enig men vi snakker her om en relativt hardfør Tanganyika ciklide tilpasset et liv i hardt vann med mye oppløste mineraler...
Det er mulig vi definerer stress litt forskjellig, men jeg ser på stress når det er snakk om fisk som en "negativ ytre eller indre påvirkning over en gitt tidperiode som en organisme utsettes for."
Hvis det i dette tilfellet er snakk om salt i en dose opp til normal mengde til intensiv kombinert karantenekjøring og "saltbrenning" så kan jeg ikke skjønne at det foråraker stress av noen som helst betydning.
Jeg har brukt salt i mange år under mottak av ciklider både fra sør- og mellomamerika, madagaskar, vest- og østafrika etc faktisk for å motvirke fysiologisk stress etter transport m.m.
Jeg er av den hellige overbevisning at dette har spart livet til en anseelig mengde fisk i løpet av de 10-15 årene jeg har holdt på nær sagt utelukkende med ciklider.
Jeg vil påstå at salt innenfor rimelighetens grenser er med på å senke det stresset organismen utsettes for i og med at det er med på å lette osmosereguleringen hos fisken.
På den måten sparer fisken på kreftene.
Osmoseregulering hos fisk er en ganske energikrevende "jobb" - spesielt hos en svekket fisk.
I tillegg er jo salt med på å motvirke/forsinke utviklingen ( i mer eller mindre grad riktignok) av forskjellige sykdommer og parasittangrep.
Dessuten er dette snakk om fisk fra Tanganyika som tåler meget hardt vann og har jevnt over en høy toleranse for salt.
Så sant du ikke har hatt salt oppi karret med spade (for å sette det på spissen), så kan ikke jeg se annet enn at du har gjort det riktige med denne fisken Vidar.
Jeg regner da med at du har sjekket vannverdiene som Frank nevner samt eventuelle andre mulige forurensningskilder da du oppdaget den syke fisken?
Nå ble dette innlegget adskillig lengre enn det som var meningen, men dere får ha meg unnskyldt...
Jeg er nemlig ikke enig hvis jeg har forstått deg rett Frank.
Hadde vi snakket om f.eks. sommerfuglciklider eller Biotoecus, så skulle jeg vært mer enig men vi snakker her om en relativt hardfør Tanganyika ciklide tilpasset et liv i hardt vann med mye oppløste mineraler...
Det er mulig vi definerer stress litt forskjellig, men jeg ser på stress når det er snakk om fisk som en "negativ ytre eller indre påvirkning over en gitt tidperiode som en organisme utsettes for."
Hvis det i dette tilfellet er snakk om salt i en dose opp til normal mengde til intensiv kombinert karantenekjøring og "saltbrenning" så kan jeg ikke skjønne at det foråraker stress av noen som helst betydning.
Jeg har brukt salt i mange år under mottak av ciklider både fra sør- og mellomamerika, madagaskar, vest- og østafrika etc faktisk for å motvirke fysiologisk stress etter transport m.m.
Jeg er av den hellige overbevisning at dette har spart livet til en anseelig mengde fisk i løpet av de 10-15 årene jeg har holdt på nær sagt utelukkende med ciklider.
Jeg vil påstå at salt innenfor rimelighetens grenser er med på å senke det stresset organismen utsettes for i og med at det er med på å lette osmosereguleringen hos fisken.
På den måten sparer fisken på kreftene.
Osmoseregulering hos fisk er en ganske energikrevende "jobb" - spesielt hos en svekket fisk.
I tillegg er jo salt med på å motvirke/forsinke utviklingen ( i mer eller mindre grad riktignok) av forskjellige sykdommer og parasittangrep.
Dessuten er dette snakk om fisk fra Tanganyika som tåler meget hardt vann og har jevnt over en høy toleranse for salt.
Så sant du ikke har hatt salt oppi karret med spade (for å sette det på spissen), så kan ikke jeg se annet enn at du har gjort det riktige med denne fisken Vidar.
Jeg regner da med at du har sjekket vannverdiene som Frank nevner samt eventuelle andre mulige forurensningskilder da du oppdaget den syke fisken?
Nå ble dette innlegget adskillig lengre enn det som var meningen, men dere får ha meg unnskyldt...
Postet 18.09.07 kl 21:23
Postet 18.09.07 kl 21:33
Joda, fisken er "designet" for ett liv med masser av mineraler rundt seg.Jo StenersenKan du være så snill å forklare litt nærmere hva du mener med at salt stresser fisken? Jeg er nemlig ikke enig hvis jeg har forstått deg rett Frank. Hadde vi snakket om f.eks. sommerfuglciklider eller Biotoecus, så skulle jeg vært mer enig men vi snakker her om en relativt hardfør Tanganyika ciklide tilpasset et liv i hardt vann med mye oppløste mineraler...
Men klorider, det er den ikke laget for
Ellers har du helt rett i dette med osmoseregulering, dette er eneste grunnen til at jeg unntaksvis anbefaler salting av fisk.
Siden det her trolig dreier seg om en reaksjon på noe lave vannverdier, ser jeg ikke det store behovet for å jukse fisken til å tro at den har det bedre enn den har det
Postet 18.09.07 kl 21:42
Postet 18.09.07 kl 22:27
Frank AngellSiden det her trolig dreier seg om en reaksjon på noe lave vannverdier, ser jeg ikke det store behovet for å jukse fisken til å tro at den har det bedre enn den har det :)
Har ikke en positiv psyke og et optimistisk syn på tilværelsen mye å si for en rask og effektiv rekonvalesens da? *S*
Uten å lage de store bølgene rundt dette så er jo salt helt vanlig å bruke ved svært mange mottaksanlegg for fisk rundt om i verden.
Kan ikke skjønne hvorfor de bruker penger på lassevis av salt i året på å forsøke stresse ned fisk hvis det virker motsatt??
Det vil da si at bl.a. Glaser, Verdujin Cichlids og Dr. Bassleer har misforstått helt - noe jeg tviler sterkt på...
Det er her viktig å få med at jeg da skiller mellom en kortvarig saltbehandling kontra en kontinuerlig oppbevaring av fisken i "saltlake"
Jeg mener fortsatt at de eventuelle ulempene en kortvarig utsettelse for klorider i saltet overskygges nærmest totalt av de positive egenskapene en lettet osmoseregulering vha salt har å si for svekket fisk.
Har tatt i mot såpass mange hundre fiskeposer til akklimasjon gjennom jobben gjennom noen år at jeg er fullstendig overbevist om at en akklimatisjon/førstefasekarantene med salt (for de arter som tåler det) har utrolig mye å si for nyankommet fisk i positiv retning - det samme være seg fisk som ankommer fra butikk til privat.
Bl.a. så ser jeg veldig stor forskjell på om f.eks. kulturlevendefødere "saltes" ved adkomst eller ikke mht sykdomsutbrudd de første 2-4 ukene etter ankomst.
Hver og en får danne seg opp en mening, men jeg er i hvertfall sta som eet esel og fortsetter med saltet mitt
Postet 18.09.07 kl 22:50