Fiskene dør stille inn
Den siste uken har ein del fisker sovent stille inn, 8 neontetra, 2 slørhaler og 1 malle. Har ikkje synlige skader, blir ikkje bleke i fargen, gjesper ikkje etter luft. Legger seg ned på bunnen og sovner inn.
Neontera og mallen begynte å dø etter dei vart flytta over frå 60 til 110 liter. Dei 10 nye eg har kjøpt klarer seg bra. Det samme gjør dei "gamle" slørhalene. Det er dei ny innkjøpte slørhalene som sliter. Har hatt prikke syken, kurete den med punktol 1000 og har nå satt i nytt kullfilet og skifta ca 50% av vatnet.
Har tatt prøve på pH og nitrit 2 ganger i uka og den er topp. Tok til og med vatn prøve i dyrebutikken med samme resultat. Dei hadde ikkje noko godt svar på dette med død.
Er det nokon her inne som har gode råd??
Neontera og mallen begynte å dø etter dei vart flytta over frå 60 til 110 liter. Dei 10 nye eg har kjøpt klarer seg bra. Det samme gjør dei "gamle" slørhalene. Det er dei ny innkjøpte slørhalene som sliter. Har hatt prikke syken, kurete den med punktol 1000 og har nå satt i nytt kullfilet og skifta ca 50% av vatnet.
Har tatt prøve på pH og nitrit 2 ganger i uka og den er topp. Tok til og med vatn prøve i dyrebutikken med samme resultat. Dei hadde ikkje noko godt svar på dette med død.
Er det nokon her inne som har gode råd??
Postet 19.09.07 kl 18:23
Postet 19.09.07 kl 22:45
Postet 20.09.07 kl 17:45
Postet 20.09.07 kl 17:53
Postet 20.09.07 kl 19:35
ShiramorNoen giftige pynteting?
O & Åskal vel godt gjørers det siden eg har kjøpt det eg har i fiskebutikken og til akvarium.
Det er en sannhet med store modifikasjoner. Og det er der mange gjør en tabbe....at det liksom skal være trygt fordi det er kjøpt der.
Har du luktet på en del av disse såkalte pyntetingene (kanoner, kister, hodeskaller, fisking-forbudt-skilt, skipsvrak osv osv) som selges til "pynt" i akvariebutikkene??? Det lukter død og pine, stramt og nesten giftig mye av det. Malingen og plastikken som er brukt er av billigste sort, og mye av alt dette er "Made in Taiwan" eller noe lignende. De bryr seg nok katta om hvorvidt plasten og malingen de bruker er giftig over tid under vann.
Det har vært en del innlegg og historier på div. forum før, der det har vist seg at pyntetingene avgir mer eller mindre giftige stoffer i akvariet.
Jeg ville personlig ALDRI stolt et sekund på at disse tingene egner seg for bruk i akvarium!
Unntatt noen få produsenter av akvariedekorasjoner i plast eller glassfiber som kommer fra nordiske produsenter, svenske Back to Nature og Pangea for eksempel, de stoler jeg på. Deres kunstige grotter og kunstige stein-moduler av plast er kjent og utprøvd kvalitet, og 100% ufarlig under vann. Selv etter flere år.
Postet 20.09.07 kl 20:09
Endret: 20.09.07 kl 20:10
Postet 20.09.07 kl 23:05