Fillern. Hvitprikk... :(

Da var det min tur gitt. Har nå søkt og lest igjennom det jeg kan finne her inne. Har tenkt å starte med temperaturbehandling for å få starta så fort som mulig, men et par spørsmål melder seg.

1: Når man har senka til 28 grader, hvor lenge bør det gå før man tar det ned til normal temp? Når er karet "friskt"?

2:Hvis fiskene har oppført øvre trivselsgrense som 25 (hurra for platy), hvor lenge vil de vanligvis klare seg på 32-33 grader? Vet det er forskjell, men klarer de seg i n uke eller vil de vanligvis bukke under?

3: Jeg har en malle (ser veldig ut som den fiskebasen her kaller Ancistrus sp. "oppdrettsvariant"). Disse er visstnok følsomme for varme. Hvor lenge vil hun holde ut? Ho har holdt ut 2 dager før uten synlige problemer, (varmekolber som tar av er gøy), er dette et godt tegn eller uvesntlig?

4: Det er 2 fisker oppi der som min samboer sier er haimaller. De ligner ikke på de som jeg får opp når jeg søker på haimalle, men ligner nok i fasong/farge til at jeg regner med det stemmer. De kalte dem det i butikken hvertfall. Vil de jeg har mest sannsynlig ha samme toleranse for temp som de som står i fiskebasen? Eller er det umulig å vite? Noen som kjenner til komboen haimaller og temp.-behandling?
Ansistrusen klarer seg nok tenker jeg. Men ikke bare kjør høy varme, ha også oppe i medisiner så fremskyver du noen dager!!!
Skal det. Bare ville komme igang så fort som mulig. Posten bruker jo fort et par dager. Og jo før man starter behandling jo bedre ikke sant?
Stopp en halv - og litt til.

Hva er poenget med å drepe parasitten med både varme og medisin? Den kan som alt annet bare dø en gang...

Både medisin og temperatur i denne skalaen er stressende for fisken. Begge fortrenger også O2 fra vannet.
Å da peise på med begge deler, det er å be om trøbbel i paradis.

Enten kjører en varmekuren som beskrevet i sykdomsartikkelen her på AF, eller så medisinerer en med en enget medisin. Ikke begge deler på samme tid.

Må nesten spørre: hva har du gjort til nå?
Vannbytter, rens av filtermasse, slamsuging, temperatur, medisin (dose\ type), ønsker gjerne å vite mer om dette
Har ikke tenkt å kjøre begge deler på en gang nei. Først varme siden det var det jeg hadde tilgjengelig, og hvis ikke det hjelper kjører vi på med medisin.

Til nå har jeg slamsugd som jeg aldri har gjort før og byttet vann 1 gang som det står skrevet i artikkelen om sykdommer (igår da jeg fant det ut). Og økt temperaturen til 32-33 (natt/dag). Ut over det er det fint lite jeg har gjort annet enn å passe på at pumpe holder overflaten i bevegelse så de får luft, og fore mindre så jeg er sikker på at alt blir spist og jeg ikke får nitritt på toppen av alt.

De fleste ser faktisk ut til å takle varmen da. To har dødd, men det er tetraer som var voksne da jeg kjøpte de for 2,5 år siden, så det var vel ikke annet å vente.
Høres ut som du har gjort alt riktig så langt, Kamfer
salt ?
Hei ! På guppy`er, platy`er og Sverdragere osv (fisk som tåler brakkvann) , så bruker vi å blande to skje`er havsalt til de i følge min fars gamle råd (øke etter fornuft om det ikke hjelper) .. Mulig dette blir som kjerringråd , eller at dette er et dårlig råd på denne typen fisk ( for det jeg vet så dør fiskene dine av saltinnhold), men alikevel så må jeg innrømme at det fungerer så og si uten unntak hos oss.

Dette innlegget er mer ment som et spørsmål til ekspertisen enn råd. Jeg har ingen erfaringer overhodet med din type fisk, så ta på ingen måte dette som "god fisk"

Er prikkesyken en parasitt og i slekt med gyrodatcylus-parasittene, så husk at denne parasitten ikke tåler saltvann.
Samtidig er vel ikke ancistrusen min veldig glad i salt heller... Venter med salt til alt annet har feilet jeg.
Frank Angell
Høres ut som du har gjort alt riktig så langt, Kamfer :)

Godt å høre. Men hvor lenge skal karet stå på 28 før jeg friskmelder det? Og hva med disse haimallene? De gjemmer seg stort sett om dagen, så vanskelig å se pm de er påvirka...
Kamfer
[QUOTE=Frank Angell]Høres ut som du har gjort alt riktig så langt, Kamfer :)

Godt å høre. Men hvor lenge skal karet stå på 28 før jeg friskmelder det? Og hva med disse haimallene? De gjemmer seg stort sett om dagen, så vanskelig å se pm de er påvirka...Jeg ville hatt varmen på 28 grader i minst 3 døgn for å se om det blir tilbakefall av parasitten. Om så er, er det tydelig at de trenger litt jojo-kur

Merk deg i så tilfelle hvor mange timer det tok fra tempen ble redusert til parasitter ble synlig.
Tar det f.eks 50 timer, setter du opp tempen til 32`C igjen, og lar den være der til alle parasitter er borte.
Senk så til 28`C, men øk nå til 32`C igjen etter ca halvannet døgn, altså kortere tid enn det tok ved forrige tilbakefall.

Salt er noe en kan bruke, der en kun har arter som takler en såpass sterk dose salt som skal til.
Ofte må en øke saliniteten med mer en 1,002, og da går bakteriekulturen til der vi ikke snakker høyt om.
Det er for meg derfor en kriseløsning med salt, der varme ikke er aktuelt, og medisin ikke er tilgjengelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Espen Engdal
Reklame for plussmedlemskap