Klør seg som gale!

Hvor ellers skjer dette enn i pestkaret mitt? SAE-ene klør seg som gale. De har gjort det en stund nå, og jeg har forsøkt å medisinere med Flubenol. Det er ingen synlige andre symptomer. Og når har også denisonibarbene mine begynt så smått også!

Hva kan det være som får fiskene til å klø seg, som ikke setter synlige spor, og som ikke Flubenol greier å kverke?

Jeg får ikke testet vannet fullt ut, ettersom jeg har greid å rote bort nitritt-testen min (argh!). PH-en er for høy i forhold til fiskene som er der, og jeg sliter med å få den ned. Kan dette ha noen innvirkning?
Og da blandet paletten min seg også inn i kløkaoset. Det har ikke blitt bedre, og jeg begynner å bli ganske bekymret.
Hmm... Håper du finner ut av det.. Kan det ha noe med kobber eller andre verdier i vannet? Skulle tro flubenol klarte å ta det, så lenge du doserer riktig.. ?
Flubenolen ble dosert riktig, dvs. overdosert. Det er verre å underdosere enn å overdosere denne medisinen. Jeg kan ikke se at det har hjulpet, og nå brer det om seg i akvariet. Jeg blir sprø av å se på det (og dette er selvsagt akvariet jeg ser mest på, ettersom det står en halv meter unna yndlingsplassen min i sofaen ).

Er det noen som har noen råd eller tips til hvordan håndtere dette. Det er stadig vekk kun kløe som er symptomene. De har ingen prikker eller flekker. De ser ikke syke ut, er ikke bleke, er ikke slappe, og de klemmer ingen finner inn mot kroppen, de spiser som normalt. De er altså som normalt, bortsett fra at de klør seg hele tiden: SAE, benisonibarber og palettcichlide. Jeg mistenker at også enkelte av ancistrusene klør seg litt, men det er litt vanskeligere å faktisk se.

Så tips og råd tas imot med takk!
Jeg ville ofret en fisk og fått den dissekert og undersøkt mikroskopisk (det må nødvendigvis ta livet av den).

Du må altså ta den med til et egnet sted, veterinærhøgskolen eller en butikk som har mikroskop og erfaring med å undersøke slikt. Etter hva jeg har hørt, er butikken Jan Holt i Oslo (Bislett) gode på dette. Etter en undersøkelse kan de enten gi deg svar, eller si at de eventuelt må peile deg videre; hvor og til hvem du kan sende inn fisken for diagnose. Be dem se etter ting som fisketuberkulose og alt.

Før du avliver offerfisken (èn ofres for felleskapets beste, det er et magert offer i dyrenes verden), ta kontakt med stedet du vil forsøke å få den mikroskopisk undersøkt først, og hør om de vil ha den frossen eller "fersk" (dvs at du tar den med i live i en pose, så står de for avlivningen før undersøkelsen). Det første man må se på er fiskens skjell antar jeg, huden, siden det åpenbart klør så sinnsvakt. Men disseksjon må nok til for å være sikker.

Et slikt pest-kar som du har vært plaget med så lenge, bør du få en diagnose på snart. Om ikke en kur finnes, så har du iallefall fått svar og stillet nysgjerrigheten.

Er det noe jeg ikke kan fordra, er det usikkerhet og gåter som svever ubesvart i det blå, jeg liker å vite Om du er bare littegrann som meg, så tror jeg du ville fått en tilfredsstillelse av bare det å ha tatt tak i det - og sannsynligvis fått grundige og sikre svar
Undres på hvor mange dalere som skal til for å dissikere en fisk, jeg... :S
Aggi
Undres på hvor mange dalere som skal til for å dissikere en fisk, jeg... :S

Jeg har lest om et par tilfeller på norske forum der vanlige hobbyakvarister har fått gjort dette, og jeg kan ikke huske penger ble nevnt. Det kan tyde på at det ikke var spesielt dyrt, iallefall. Skal ikke påstå det var gratis, men jeg tror ikke det var dyrt.

I det ene tilfellet var det en scalare, og i det andre en platy, mener jeg å huske. Og ingen av disse fiskene er hverken kostbare eller uvanlige. Ingen ville nok gått til disse skrittene om det var dyrt å få dem undersøkt under mikroskop. Mener undersøkelsen av platyen viste fisketuberkulose, og i scalarens tilfelle ble det funnet grønt puss i svømmeblæren. En bakteriell infeksjon altså, som drepte fiskene en etter en i det tilfellet (det var visst flere scalarer som hadde fått samme symptomer i forkant, en etter en, og så dødd til slutt).
Jeg betalte 250,- per stk. for å få obdusert fisk på Veterinærinstituttet i Trondheim. Synes det var en helt grei pris å betale for å få vite årsaken til at mine fisker ble syk og døde.

Lykke til med fiskene. Håper du finner ut av det snart.
Panduro
Jeg betalte 250,- per stk. for å få obdusert fisk på Veterinærinstituttet i Trondheim. Synes det var en helt grei pris å betale for å få vite årsaken til at mine fisker ble syk og døde.

Kan ikke annet enn å si meg enig. Prisen var overkommelig.
Dette med å sende inn eller levere inn til slik undersøkelse er vel ikke det første tiltaket man gjør, men etter å ha hatt problemer med sykdom og dødsfall i et akvarium i måned etter måned uten å finne årsaken, så synes jeg det var en overkommelig pris for å få svar. 250 kr er sikkert ikke mer enn verdien på mengden død fisk i et slikt problem-kar etter noen måneder...
Jeg vil tro at prisen på døde fisk ganske fort kan overstige de kronene det koster å få obdusert fisken ja.
I tillegg fikk jeg masse gode råd og informasjon der om den aktuelle sykdommen
Akkurat denne gangen tror jeg at skylda er min egen. Denisonibarbene ble dumpet rett i akvariet, uten karantenetid først (jeg har ikke noe akvarium som er stort nok til å sette denisonibarber i karantene i). Det er mulig at dritten kom med dem, selv om det ikke var de som viste symptomene først. Og det som skjer der nå, er helt ulikt noe annet jeg har hatt i det karet før. De ser nemlig ikke syke ut, bare klør. Og klør. Og klør. Utover det, ser de ut til å være i storform, alle sammen.
Jeg valgte å kjøre på med Esha Exit i går, og i dag synes jeg faktisk at fiskene klør seg mindre. Jeg krysser fingrene for at det ikke er innbildning, men at de nå er på bedringens vei. Jeg ser nok det tydligere i morgen.
Det virker som om Esha Exit gjorde susen denne gangen (takk og pris!). De siste dagene har det vært minimalt med kløing, og så langt i dag, har jeg ikke sett noe. Jeg synes det er merkelig at Exit-en løste problemet, mens Flubenol ikke greide det. Men så lenge noe funker...
Jeg hadde en ladning flubenol som jeg mistenker at det kan ha vært noe feil med. Innholdet i den posen var vanskeligere å blande ut i vannet. Det står spesifikt i veiledningen at alt må løses i vann før det tilsettes i karet. Kan du huske om det var noe du ikke fikk løst opp?
Det blir alltid litt støv på bunnen. Men sånn har det alltid vært. Og Flubenol har funket bra i de andre karene (samme pakke). De har forresten ikke helt sluttet å klø seg, ser jeg nå. Men det er mye mindre enn det var. Jeg har nettopp skiftet vann, og skal gi dem en ny runde med Exit, så får vi se om det tar knekken på siste resten.
Lurer på hva som foresaker denne s\kløen. Mine har også klødd seg mye og jeg tror at en kur til med esha skal igang her også.

Oppdater oss om hva som skjer.

Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap