En form for parasitt, lite smittsom men som svekker fisken over tid?
Det er vanskelig å si noe, siden man ikke en gang har sett fisken, men... utifra sykdomsforløpet du beskriver kan man iallefall si at det er veldig lite smittsomt.
Jeg tviler på at det er bakterielt, da går ting ofte mye, mye fortere, bakterielle sykdommer smitter også lett (som oftest - men finneråte er f.eks. et unntak mht lite smittsomme bakterielle sykdommer).
Enten parasitt eller virus, ville jeg tippe.
Og som kjent, virus er det ikke stort å gjøre med Virus-sykdommer hos mennesker har vi ingen kur for enda, da hadde nok ikke alminnelige forkjølelser og influensa vært så vanlige Så, jeg tror ikke fiskeverdenen har kommet stort lenger.
Har du forsøkt å kjøre en kur med en effektiv og god parasittmedisin? Vær beredt på at noen slike medisiner tar knekken på filterbakteriene i samme slengen, så det kan bli tøffe tider etter endt medisinering når filteret ikke er i stand til å håndtere avfallet lenger.
Har du mer enn et akvarium? Dvs et friskt akvarium også, der du kan stjele litt filtermateriale og filtergørr etter endt medisinkur, slik at du får kickstartet filteret hos Corydoras metaene igjen?