Planter og hvitprikk

Hei
Her dør kardinaler og rødmunner som fluer. Noen få platyer og 2-3guppyer har også dødd. Unger og maller og mollyer lever i beste velgående. Jeg har to hvite mollyer og en svart molly. Kan ikke se noe hvitprikk på noen av fiskene mine, men andre som ser, sier at de ser det. Jeg har en 110 liter med Fluval 3+ i. Jeg skifter 25-30% av vannet annenhver dag, og salter bra. Har også 5 eplesnegler der, alle ser ut til å ha det bra.
Spørsmålet: Kan plantene bære med seg hvitprikk om jeg flytter de over i annet rent kar? Tenkte å vaske grusen, for så å enten klore den godt, eller koke/steke den for å bli kvitt smitten.
Er det noen som har erfaring med dette? Eller hva er det sikreste å gjøre for å få "rent" miljø igjen?
SALT? Det bør ikke brukes i akvarier!

Hvilke verdier har du på vannet ditt?

Du kan jo ta en titt på sykdomsartikkelen
Kanskje du burde kjøre en runde med Esha exit og Esha 2000...

Tror nok det vil hjelpe deg + at du kjører vannbytter ganske ofte en periode...

Pass på at dersom du har Eplesnegler, så flytt disse før du starter medisinering med Esha, spesielt dersom du kombinerer de...
HEI
Skal kjøpe måleustyr i morgen. Har lest på nettet at men kan bruke litt salt for å spare fisken for den type produksjon, og at den kan da bruke energien sin til å motarbeide hvitprikken. Jeg har lest artikkelen om hvitprikk, men jeg kan ikke se noe av den her. Og mollyen er jo den svakeste for denne sykdommen. Og da synes jeg det er rartden ikke dør?
Sant nok at salt kan brukes i sykdomstilfeller, men det har jeg aldri gjort, bruker selv kun Esha sine produkt + Flubenol når det gjelder sykdom ol.

Kan jeg ha sneglenei det andre karet, eller har de med seg smitte?
Ja, planter kan bære med seg hvitprikkparasitten! Dette fikk jeg sårt erfare da jeg anskaffet med 4 planter av typen Crinum thaianum og puttet i 480-literen. Karet disse plantene kom fra viste seg å være i inkubasjonsfasen av et solid hvitprikk-angrep, og ca en uke senere (fritt etter hukommelsen) dukket det opp hvitprikk i karet mitt også......

Kjørte varme- og saltkur for å bli kvitt f***skapet, og plantene takla det veldig bra, sånn i det minste
Jeg ser faktisk ikke bort i fra at det er saltet som dreper tetraene. Levendefødere har en mye høyere tolleranse for salt, og problemet kan ligge der...
Det er underlig at ikke eplesnegla har dauet av saltet, men det finnes jo alltid unntak.

Kutt ut saltinga, fiskene har ikke godt av å leve i en saltsuppe hele tiden. Salt kan brukes som støttebehandling, men bør ikke være noe som er i karet hele tiden.
Kan sneglene flyttes fra dette karet til et annet med fisk i, eller er de også smittet? Hvis de må i eget kar, hva skal jeg fore dem med?
Er ikke kardinaltetraen brakkvannsfisk?
De er ikke smittet, men parasitter kan følge med vannet. La de derfor gå i en bøtte vann eller noe minst ett døgn.
Få med så lite vann som mulig mellom begge flyttinger som mulig, for å unngå å sitte der med to smitta kar
Ligner Hvitprikk?
Jeg mener å huske at jeg et sted her leste om en sykdom som lignet Hvitprikk. de som ser karet mitt, sier jeg har hvitprikk. Hvorfor er det da ikke en neste hvit prikk på den svarte seilfinnemollyen min? Det er jo mollyer som er svakest for denne sykdommen? S¨å jeg tror det må være noe annet, som også kan gi hvitt sutslett?
Det man først og fremst bør ha klart for seg mht hvitprikk, er at dette er en parasitt med flere livssyklus-stadier.
I et av disse stadiene, er den en frittsvømmende, usynlig og nyklekt parasitt som svømmer rundt i vannet på jakt etter en vertsfisk å slå seg ned på.

Tar man EN eneste dråpe vann ut av dette akvariet da, og drypper det over i et annet akvarium, kan du risikere å overføre frittsvømmende hvitprikksparasitter i den vanndråpen. Så små er de, og så lite skal til for å smitte om man er uheldig.

Snegler, planter, alt som finnes i et akvarium med hvitprikk, kan derfor føre med seg smitte over til et annet akvarium.

Snegler kan man putte i en bolle e.l. med vann og dekke godt til så de ikke rømmer. Etter noen døgn er de smittefrie, fordi hvitprikkparasitten dør ut etter en viss tid dersom de ikke har noen vertsfisk å fullføre syklusen sin på.

Det samme gjelder planter og grus. Finnes det ingen fisk i akvariet, kan du du utrydde parasitten rett og slett ved å la karet stå uten fisk i noen dager, opptil fem-seks dager.

Hvitprikkparasitten dør ut om man hever temperaturen til nøyaktig 32 C.
IKKE noe annet, absolutt ikke under 32 C, og helst ikke mer enn en halv grad over 32 C.

Les mer om kuren i artikkelbasen! VIKTIG at du leser den nøye, og ikke tuller med temperaturen!
Hvor mange dager?
Hvor mange dager må jeg holde 32 + i karet? I det lille har det vært slik siden tirsdag, og jeg begynte og medisinere torsdag.
I dt store karet ble det 32+ på onsdag, medisineringen startet også der på torsdag. Fikk ikke tak i annet enn ICHTHYO MEDIK PRODAK.
Har hatt to dager uten dø fisk, men i dag døde en rødmunn og en kardinal helt plutselig. De svømte i stim med de andre, så bare stoppet det opp og de fløt opp til overflaten
Forstår jeg deg rett i at du kjører både temperaturkur og Prodac død&pine i karet, samtidig?
Hvor i alle dager har du fått info om at det er en lur sak å gjøre?
Det er det tvert motsatte. Du kan ikke drepe parasitten mer enn en gang, og det er forøvrig tilstrekkelig
Å behandle med to kurer, som hver for seg fortrenger såpass mye O2 fra vannet at det er på smertegrensen, er uforsvarlig.
Dødsfallene kan helt klart sees opp mot innholdet i prodac-medisinen.

Står en del om hvor lenge, og hvordan en bør kjøre temp-kuren i sykdomsartikkelen her på AF.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du fjerner medisinen fra vannet så fort som mulig. Siden medisinen også har ødelagt mikrofloraen i karet, har du ett fremtidig problem med nitrittt... Står mer om dette i samme artikkel.
Takk skal du ha. Ja slik kan det gå i all uvitenheten min, jeg ville være helt sikker jeg da. Hva da med plantene, de ser grønne og fine ut. Må jeg vaske grusen skikkelig også? Da kan jeg gå ut fra at smitten og viruset er forsvunnet?
Du trenger ikke å gjøre annet enn å rense filteret for døde bakterier, og å slamsuge bunnen grundig.
Fortsett varmekuren en periode fremover, selv om det ikke er synlige prasitter på fisken, kan de finnes i karet.
Takk for all hjelp til dere. Innen dette svaret kom, har jeg rukket og tømme begge karene for vann, og hatt i rent, og renset pumpene. kolbene står fortsatt på 32 +, men jeg slutter da medisineringen.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap