Varmekur eller ikke...?

Er sånn i tvil om jeg skal sette i gang en varmekur eller ikke!! Er bare noen få tetraer som har litt prikker og sugemallen, og jeg skal reise bort lørdags morgen til søndags kveld. Men venter jeg til jeg kommer tilbake, er det kanskje for sent? Skal jeg starte en kur eller...? Får jo ikke fulgt med hvordan det går når jeg er borte.
Er det noen annet som kan forårsake sånne prikker, at det kanskje ikke er hvitprikk jeg har? Oppdaget prikkene dagen etter jeg puttet 4 røde platy oppi på mandag, men de ser helt fine ut. Ingen av fiskene oppfører seg unormalt (tror jeg). Er 6 uker siden jeg startet akvariet og vannverdiene er fine. Tok ut kullfilteret i dag, ingen som har fortalt meg at det helst ikke bør være der! Håper at det ikke har gjort noe skade å hatt det så lenge.
Så hjelp!!, er det noen som kan si meg hva som er best å gjøre?
Å vente i 3 døgn med å behandle om det er hvitprikk er uheldig.
Å behande 3 døgn om det ikke er hvitprikk, men en annen smitte, er uheldig.
Å sitte der å ikke vite hva en skal gjøre er gørr kjedelig.

Ikke lett med andre ord. Anbefaler på det varmeste at du får stilt riktig diagnose, og tar grepene deretter. Legg om mulig ut bilder, om ikke, studer fiskene, sammenlign med bilder på nettet. Bruk kvelden på dette, så finner du sikkert ut av det
Klarte ikke å vente lenge, så jeg skrudde tempen opp til 32 i går kl 22.30. Synst et par tetraer hadde fått litt flere prikker. Nå er tempen kommet opp i 29, blir ikke det en litt for sen temp.utvikling? Hadde 26 grader, så det er brukt 9,5 timer på å øke 3 grader?
Hva er best, øke tempen og skru ned igjen for så å skru opp igjen, eller holde tempen høy i flere dager? Har lest litt forskjellig om denne varmekuren, så er litt usikker.
Ser nå at på tetrane minker det på prikkene, men nå har 3 av platyene mine fått prikker! Fiskene ser ut til å ha blitt litt mer villere, litt aggresive mot hverandre, har dette noe å gjøre med varmen?
Hvordan er det med mating når jeg kjører denne kuren, skal jeg mate som vanlig?
Har lest at tempen må økes til 32 i løpet av maks 12timer. Nå er det 11,5 timer siden jeg skrudde opp, og tempen nærmer seg 30. Hva gjør jeg da? Vil ikke kuren være så effektiv nå?
Jeg foretrekker fremgangsmåten som er beskrevet i artikkelen om sykdom her på AF (dah, det er jo derfor jeg har skrevet denne der ).

Det tar tid å øke tempen med 6`C, men det er bare bra egentlig, Normalt bør en ikke endre tempen mer enn maks 2`C pr døgn, så den utviklingen i temp du hadde var perfetk etter min mening

At det virker som det blir flere prikker er helt normalt, når en passerer 28-29`C, vil livssyklussen være på topp hos parasitten.

Fôr fiskene som normalt, stoffskiftet deres jobber nå i høygir, og de trenger da litt å styrke seg på. Adferden du opplever kan med stor sikkerhet relateres til temp-økingen.
Nå har prikkene forsvunnet fra sugemallen og de aller fleste tetrane, så nå er det bare de 4 platyene som har litt igjen. Men akvariet klarer ikke å holde konstant på 32 grader! Ut på ettermiddagen er tempen kommet opp i 32, slår av lyset i 20-tiden, og i løpet av natten synker tempen til ca.30-31. Jeg har et Juwel Vision 260. Må jeg innvistere i en varmekolbe til for å få opp tempen, eller kan jeg ha lyset på hele tiden i noen dager til denne varmekuren er over? Tar jeg knekken på parasittene selv om tempen synker litt om natten?
Du kan selvsagt ha på lyset hele tiden, ulempen er at algene kan komme, og noen hevder at parasitten drar noe energi fra lyset.

Jeg ville skaffet en bedre kolbe enn Juwel sin uansett juling, jeg Haaaaater de kolbene
Foretrekker Jager selv, blandt annet siden disse går temmelig høyt om en justerer til maks, og at de kan rekalibreres når de begynner å harke litt med termostaten (noe det meste av kolber gjør før eller senere).

Driver nå å leker meg litt med en kolbe, der jeg lar den varme maks, rekalibrerer som om det var lavere temp, for så å jobbe videre oppover. Er nå oppe i 47`C, eller real badetemp Det kan ikke andre kolber matche i det hele tatt!
Og nei, det er selvsagt ikke i ett akvarie jeg gjør dette :S
Hvor kraftig må en slik Jäger varmekolbe være i mitt akvarium? Går ut i fra at den sekvsagt ikke passer i det eksisterende rommet for varmekolbe som jeg har så skal den bare festes på glasset? Vil ikke fiskene "grilles" når de kommer bort i den?
En 200W koble er passe, både med tanke på antall W og på lengden.

Har selv kun åpne kolber, og har aldri opplevd at noen fisk får brannskader av å være i kontakt med den. Det er jo ikke noe ekstrem varmeproduksjon av 200W som hele tiden kjøles i vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Marius Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap