tåler guppy saltvann?
Postet 08.10.07 kl 21:37
Klippet fra sykdomsartikkelen til Fjank:
Gyrodactylus
Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om.
Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss".
Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus
Postet 09.10.07 kl 08:35
Postet 09.10.07 kl 12:15
MC DarupKlippet fra sykdomsartikkelen til Fjank: [I]Gyrodactylus Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om. Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss". Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus[/I]
Hvordan får man tak i prazi pro?
Postet 09.10.07 kl 16:22
Postet 09.10.07 kl 16:32
Endret: 09.10.07 kl 16:33
Postet 09.10.07 kl 16:49
Postet 09.10.07 kl 16:52
Postet 09.10.07 kl 16:57
Postet 09.10.07 kl 17:01
Postet 09.10.07 kl 17:07
Helt lovlig er det i alle fall ikke Men det har ikke vært noen tilfeller jeg kjenner til der det har vært problemer med dette.Frank Angell[QUOTE=Trond Ferkingstad]Det er med andre ord ulovlig å kjøpe denne?
Steike!
Tenk deg når det blir razzia i akvarieskapet mitt! Først en flaske Prazi pro (det tenkte jeg ikke på da jeg kjøpte den! Med hånden på hjertet!), og SÅ i fryseren, masse små plastposer med noe tørt brungrønt gruff som kanskje ser ut som ting man kan røyke (hva vet jeg!), men egentlig er hjemmelaget rekemix!
Tror jeg må melde meg først som sist...
Postet 09.10.07 kl 17:47
Både det ene og det andre kan virke litt småkriminelt for utenforstående. Opplevde forrige helg, at en nabo kom uanmeldt innom, når jeg satt å veiet opp ingredienser til PMDD.
Så garantert like suspekt ut som trynet til herremannen, der jeg satt å veide opp små mendrer hvitt pulver med en 0,01g nøyaktig vekt, og hadde dette i små ziplock-poser
Han så bort på meg med ett forundret og til dels skuffet blikk tre ganger, før jeg fortalte hva det var Måtte bare kødde litt me`n, jeg :P
Så garantert like suspekt ut som trynet til herremannen, der jeg satt å veide opp små mendrer hvitt pulver med en 0,01g nøyaktig vekt, og hadde dette i små ziplock-poser
Han så bort på meg med ett forundret og til dels skuffet blikk tre ganger, før jeg fortalte hva det var Måtte bare kødde litt me`n, jeg :P
Postet 09.10.07 kl 19:33
amanoreker og salt
jeg har ei amanoreke som bærer egg, men har fått beskjed at disse bare klekker i brakkvann, siden guppiene tåler litt salt i vannet vil jeg gjerne prøva å se om jeg kan få det til.
Hvor mye salt må jeg ha i vannet og hvordan gjør jeg det osv, er det mulig og bruke vanlig salt?
Hvor mye salt må jeg ha i vannet og hvordan gjør jeg det osv, er det mulig og bruke vanlig salt?
Postet 14.10.07 kl 07:07
Eggene klekker i salt, men det betyr ikke at reka tåler saltet.
Eggene vil i naturen bli ført med strømmen ned i mer brakk vann, og klekker der.
Kjenner ikke til hvor sterk konsentrasjonen av salt må være. Anbefaler at du starter en egen tråd om dette under reker og skalldyr, det er markant større sjangs for at noen kan svare om spørsmålet stilles i rett underforum
Eggene vil i naturen bli ført med strømmen ned i mer brakk vann, og klekker der.
Kjenner ikke til hvor sterk konsentrasjonen av salt må være. Anbefaler at du starter en egen tråd om dette under reker og skalldyr, det er markant større sjangs for at noen kan svare om spørsmålet stilles i rett underforum
Postet 14.10.07 kl 10:15
Frank, i grunn syns jeg ikke der så nøye om folk bestiller medisiner eller ikke, men moderatorer bør være konsekvente, og ikke bare bestemme helt selv hvilke norske lover man kan oppfordre til å bryte, og hvilke lover man ikke kan bryte.
Selv har jeg foreslått å piratkopiere Photoshop, og kommet med forslag til ulovlig fisk i hagedam - begge innleggene ble slettet.
Selv har jeg foreslått å piratkopiere Photoshop, og kommet med forslag til ulovlig fisk i hagedam - begge innleggene ble slettet.
Postet 14.10.07 kl 13:30
KesolFrank, i grunn syns jeg ikke der så nøye om folk bestiller medisiner eller ikke, men moderatorer bør være konsekvente, og ikke bare bestemme helt selv hvilke norske lover man kan oppfordre til å bryte, og hvilke lover man ikke kan bryte. Selv har jeg foreslått å piratkopiere Photoshop, og kommet med forslag til ulovlig fisk i hagedam - begge innleggene ble slettet.
Og topic var ?
Jeg forteller hvilke medisiner som funker, og hvilke som ikke funker. For det er bare fakta at det som finns av hyllemedisiner ikke er like effektive mot alt.
I stort sett alle tråder der jeg anbefaler bruken av enten prazi eller flubenol, skriver jeg at denne ikke er helt lovlig å ta inn. Selvsagt glemmer jeg dette noen ganger, men ser ikke det store problemet i akkurat det. Opplysningene om hva som er tillatt importert eller ikke er mer enn lett tilgjengelig her på AF.
Så blir det opp til den enkelte om den velger å ta en spansk en, eller bestille via veterinær + apotek. Eller bruker noe skvip som kun kamuflerer symptomene en periode.
Hva foreslår du jeg skal fortelle brukere som har fisk som trenger denne behandlingen?
"Hei du, vi bor i Norge, og her er alt ulovlig. Medisinen du trenger, er ikke lov å importere, og fiskene dine vil derfor stryke med. Beklager... "
Eller
"Prazi pro og FLubenol 15 er beggge virksomme medisiner mot problemet, i motsetting til håndkjøptsmedisiner fra dyrebutikken.
Begge medisinene må bestilles fra utlandet, da disse ikke er tillatt omsatt i norge uten ressept fra veterinær.
Det er ikke helt lovlig å importere slikt selv, men det gjøres likevel i stor stil."
Både du og jeg vet at mange imoprterer dette selv, og har god effekt av medisinen.
Vi vet også begge at både photoshop og andre programmer finnes ulovlig i en relativt stor andel av verdens PC-er.
Vi vet antakeligvis begge at norske myndigheter aldri vil komme noen av disse problemstillingene til livs, og kommer heller ikke til å sette inn store resursjer til dette
Om du syntes det er problematisk at jeg anbefaler noe som kan berge livet til fiskene, får du heller syntes det Skal selvsagt vurdere å heller anbefale destruksjon av syk fisk, men det er vel 0,00001% sjangs for at det slår til. Akkurat som lotto-rekka i går
Postet 14.10.07 kl 13:41
Da regner jeg med at jeg fra nå av kan skrive "...men det er ikke lovlig..." bak slike innlegg jeg sikter til, og få det godkjent. Ok, det var bare det jeg lurte på.
Hva foreslår liksom du jeg skal si til en som trenger PS desperat, men ikke kan bruke 5000,- på det? At han kan bruke noe gratis skvip som ikke fungerer like bra, slik som medisinen?
Innlegget var ikke ment som t du skulle slutte å oppmuntre folk til å bruke skikkelige medisiner, for alle del. Jeg driter i om sykdommene blir resistant mot medisiner pga. amatørmessig feilbruk.
Men jeg syns du bør være konsekvent med hva du sensurerer, bare.
Hva foreslår liksom du jeg skal si til en som trenger PS desperat, men ikke kan bruke 5000,- på det? At han kan bruke noe gratis skvip som ikke fungerer like bra, slik som medisinen?
Innlegget var ikke ment som t du skulle slutte å oppmuntre folk til å bruke skikkelige medisiner, for alle del. Jeg driter i om sykdommene blir resistant mot medisiner pga. amatørmessig feilbruk.
Men jeg syns du bør være konsekvent med hva du sensurerer, bare.
Postet 14.10.07 kl 13:49
Du får sende en mail til moderatorteamet med klage på meg, dette er en debatt som ikke hører hjemme i denne tråden.
Den dagen Photoshop er en sykdom, da stiller saken seg i ett annet lys
For all del, jeg forstår hva du sier og mener, men det er ikke noe som skal diskteres her.
Setter en bred strek for denne debatten her i tråden.
Den dagen Photoshop er en sykdom, da stiller saken seg i ett annet lys
For all del, jeg forstår hva du sier og mener, men det er ikke noe som skal diskteres her.
Setter en bred strek for denne debatten her i tråden.
Postet 14.10.07 kl 14:02