Gurami med sår/hevelse

Min marmorgurami har hatt et mørkt felt på ryggen en stund. Nå er det en hevelse der og et par skjell står ut. Det er ikke rødt.
Ellers har hun plutselig også fått en rød hevelse bak ryggfinnen og en tilsvarende rett under halefinnen på andre siden.

Fisken har etter å ha vært snill pie desverre gått til terror-modus i det siste så det spørs hvor lenge hun blir her, men skulle likt å vite hva som feiler henne.

[External Image]

[External Image]
Det ser for meg ut som du har to ulike parasitter på fisken, selv om det er meget vanskelig å si noe slikt sikkert uten å studere fisken med en lupe.

Det kan se ut som hun har både ankerorm og vanlig "lus". Sistnevnte på ryggen.

Har du skikkelig gode høyoppløsninsbilder, kan du forsøke å sende de på e-post til meg, så kan jeg kanskje greie å zoome tilstrekkelig inn til at noe kan vises bedre. Sier kan, mener kan

Send bildene om mulig til [URL=mailto:frank.angell@gmail.com]denne e-postadressen[/URL]. Dette er ikke en invitasjon til at alle skal sende meg e-poster i hytt og vanngevær
Æsj - kikka i sykdomsartikkelen. Ser for meg at jeg skal fram med pinsett...

Skal prøve å få besre bilder av henne. Takk.

Ps: hvorfor er bildene nå bare blanke ruter? De så fine ut sist gang jeg så på tråden.
For at bildene skal hotlinkes, må adressen stemme. Når en forhåndsviser innlegget og så henter ut adressen, blir det slik.
Du må altså faktisk poste innlegget, for deretter å endre dette for at hotlink til vedlegg skal fungere

Jeg fixer disse bildene for deg, jeg
Har sendt deg bilder. Jeg er ikke god på fiskebilder, og hun ville ikke stå i ro Har klipt bildene, slik at de ikke skulle være så store. Vet ikke om du klarer å se noe av dem.

Jeg klarer ikke å se noe som stikker ut av sårene - orm eller lignende.
Hun svømmer normalt og klør ikke.
Det kan jo være hun er irritert, siden hun har begynt å jage i det siste. Har ikke tenkt over det, da disse har et visst rykte.

Hun har vært hos meg i snart 2 år. Kan dette ha vært latent i henne, eller er det ulumskheter fra de nyere fiskene?
Hva i all verden? Har hun fått seg en på tygga?

Hun ble helt fin fra sårene etter en dag eller to. Så ikke antydning til hevelser eller fargeforskjeller, og i dag, plutselig ser hun slik ut.
Har ingen andre sår el på kroppen nå.

Fisken ter seg som normalt og er glupsk som vanlig (hun har nettopp deltatt i artemiafesten)
Byttet 30% vann i går og 15% i dag.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hun ser ikke så pen ut i dag heller
Ser ikke noe som stikker ut (ala ankerorm el). Det ser ut som om hun har en liten kvise med en ørliten hvit prikk på toppen oppi såret.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Liker ikke disse sårene, er jeg redd.... Det er flere muligheter her, men siden sårene er tilbakevendende, har jeg mistanke om at det kan dreie seg om AS svineri, nemlig fisketuberkulose

Det er også noen få parasitter som kan gi slike sår, men disse er uhyre skjeldne, såpass skjeldne at jeg nesten føler at de kan utelukkes sånn helt uten videre

Jeg hadde selv issolert fisken, og i issolasjonskaret ville den fått daglige vannbytter, god mat, og rikelig med vitaminer.
Om sårene da gror, og kommer tilbake en gang senere, er det liten tvil om at det er fisketuberkulose (kronisk sådann).

Du kan alternativt behandle fisken med flubenol, dette bør ta eventuelle parasitter.
Æsj- det var dårlig nytt.
Leste litt om tub. Hun har hatt mørke flekker på kroppen tidligere, da uten sår. Endel stemmer veldig bra bortsett fra at hun er i uforskammet god form
Bytta vann for et par timer siden.
Hun er herved satt i balja igjen. Daglige vannbytter og esha vitaminer venter.

Huff, dette var dumt. Frykter du har rett (som vanlig).

Sakset dette fra et annet innlegg om fisketub:
Frank Angell
Det er vanskelig å svare på om dette er tub via den info du her gir. Tub er en lidelse som generelt er vanskelig å diagnostisere, siden den arter seg på mange ulike måter. Bakteriene som gir tuberkulose, er å finne i de fleste akvarier, så det er ikke usannsynlig at det er denne som har rammet fisken. Men det finnes masse andre smittestoffer som også lever i vannet. Om du anser denne fisken som døende, er det bare en ting å gjøre; avliving. Om du ønsker å berge denne, bør dette gjøres i issolasjon. Er det noe som smitter, er det ikke noe poeng å la dette skje i hovedkaret. Om det faktisk er tuberkulose, er fiskene i karet ofte dødsdømte. Ingen behandling er effektiv av håndkjøpsmedisiner, og reseptbelagte antibiotika skrives normalt ikke ut til akvariefisk når det er tub. Siden bakteriene har så lett for å utvikle resistens, er slik medisin forbeholdt humanmedisin. De få tilfellene der slik medisin skrives ut, er det snakk om 100% diagnostisering (obduksjon + bakteriedyrking), og der det ellers ville vært verdier for enorme summer som ville gått tapt. Jeg vil anbefale deg å enten skaffe deg ekstra håv\ slamsuger\ annet utstyr, slik at du ikke blander disse, eller å ha noe desinfiserende på lur. [URLBLOCK1]er ett meget effektivt desinfeksjonsmiddel, også mot den hardnakkede tub-bakterien. Ikke flytt planter\ fisk\ vann mellom karene det neste halvåret, om du føler dette er tub. Det samme gjelder for innførsel av ny fisk. Det viktigste nå er uansett å få issolert fisken, og gi samtlige fisk ett så optimalt miljø som mulig. Kontroller at vannverdiene er riktige (ikke strips), korriger om nødvendig. Tilsett gjerne [URLBLOCK2] i vannet. Og ikke minst; følg nøye med på utviklingen!!

Da tolker jeg det slik at det kan ta opptil 6 mnd før jeg kan være sikker på at de andre ikke er smittet og jeg bør heller ikke kjøpe fisk denne perioden? Sukk.
Hvor stor er sjangsen for flere syke fisk?

Om nå dette såret forsvinner - bør jeg da fortsette å holde henne i isolat og se om de returnerer?
Jeg ville holdt henne issolert i alle fall i en måneds tid, bare for å se om dette er ett forbigående problem eller ikke.
Siden hun nå på såpass kort tid har hatt to perioder med sår, er det bedre å være føre var.

Når det gjelder introduksjon av ny fisk, er det alltid en risiko for at de drar med seg smitte, og at det finnes annen smitte i karet. Jeg har den senere tiden brukt meget mye tid på å sette meg inn i fisketub, og det viser seg at det er såpass vanlig, at jeg ikke lengre blir mo i knærne når jeg hører om denne Riktignok er alvorlig syk fisk dødsdømte, men det er nok ikke så kritisk for annen fisk som alt for mange skal ha det til.

Jeg ville nok avventet en periode med introduksjon av ny fisk i karet, 4-6 uker eller så i stedet for de tidligere mye anbefalte 6 månedene.
Denne perioden rett å slett for å utelukke at det er annet enn det de fleste fisk bærer på, altså f-tub
Må innrømme at jeg har vært så slem at jeg avlivde henne.
Hun var et uromoment i karet, og "tuben" skremte meg ganske bra....

Satser på at de andre ikke får noen lignende plager. Bytter vann veldig ofte for tiden, og kommer nok til å fortsette en stund med det.
Har ikke konkrete planer om innkjøp av fisk pr dd (og bor rimelig langt unna fristelser), men drømmer om div....
Tilfeldig bekjentskap
© carinoza
Reklame for plussmedlemskap