hvitprikk, bahandle hvor?
Postet 09.10.07 kl 21:54
Postet 09.10.07 kl 21:56
Endret: 09.10.07 kl 21:58
Postet 09.10.07 kl 22:06
Det er helt påkrevd å behabdle karet de smittede fiskene går i, men med ett enkelt unntak:
Dersom alle fiskene har smitten, kan en ta de ut for å behandle i ett annet kar. Hovedkaret må da stå tomt med 26-27`C i minst 7 døgn. Dette for å ta knekken på gjenværende parasitter i karet (sulte de små jæ... ihjel. Gliser vondt )
Dersom alle fiskene har smitten, kan en ta de ut for å behandle i ett annet kar. Hovedkaret må da stå tomt med 26-27`C i minst 7 døgn. Dette for å ta knekken på gjenværende parasitter i karet (sulte de små jæ... ihjel. Gliser vondt )
Postet 09.10.07 kl 23:09
Er det flere fisk i det store akvariet, eller har du kun neontetraene der, mener du?
Dersom du har andre fisk i karet, må du behandle hele karet, så da kan du la tetraene være der. Selv om ikke de andre viser symptomer, er smitten der.
Men dersom du har kun tetraene i karet, kan du ta dem ut og behandle dem i et mindre kar, ja. Da bruker du mye mindre medisin, og har bedre oversikt.
Det store karet, som da er tomt for fisk som parasitten kan leve på, vil da bli friskt av seg selv etter et visst antall døgn siden parasitten ikke finner verstfisk den kan leve på. Uten vertsfisk dør de.
Så du har altså to valg, alt ettersom det er andre fisk i karet enn tetraene eller ikke.
Har du prøvd varmekuren, uten bruk av medisin?
Dersom du har andre fisk i karet, må du behandle hele karet, så da kan du la tetraene være der. Selv om ikke de andre viser symptomer, er smitten der.
Men dersom du har kun tetraene i karet, kan du ta dem ut og behandle dem i et mindre kar, ja. Da bruker du mye mindre medisin, og har bedre oversikt.
Det store karet, som da er tomt for fisk som parasitten kan leve på, vil da bli friskt av seg selv etter et visst antall døgn siden parasitten ikke finner verstfisk den kan leve på. Uten vertsfisk dør de.
Så du har altså to valg, alt ettersom det er andre fisk i karet enn tetraene eller ikke.
Har du prøvd varmekuren, uten bruk av medisin?
Postet 10.10.07 kl 10:14
mona oEr det flere fisk i det store akvariet, eller har du kun neontetraene der, mener du? Dersom du har andre fisk i karet, må du behandle hele karet, så da kan du la tetraene være der. Selv om ikke de andre viser symptomer, er smitten der. Men dersom du har kun tetraene i karet, kan du ta dem ut og behandle dem i et mindre kar, ja. Da bruker du mye mindre medisin, og har bedre oversikt. Det store karet, som da er tomt for fisk som parasitten kan leve på, vil da bli friskt av seg selv etter et visst antall døgn siden parasitten ikke finner verstfisk den kan leve på. Uten vertsfisk dør de. Så du har altså to valg, alt ettersom det er andre fisk i karet enn tetraene eller ikke. Har du prøvd varmekuren, uten bruk av medisin?
Neontetraene er i 180 literen min, sammen med corydoras pana, sterbai, pelvisachromis sacrimontis og apistogramma piauiensis.
Tror varmekuren tar knekken på noe av artene her, så når disse allerede er sammen tror jeg valget er å behandle alt i karet. Skal kjøpe medisin litt senere i dag.
Hvorfor kommer hvitprikk?
Postet 10.10.07 kl 13:28
Hvitprikk er en parasitt.
Det kan være lurt å rengjøre redskaper som hover og heverter samtidig med behandling, og ved slutten av en behandling. Jeg pleier å kjøre varmt vann vekselvis med iskaldt vann gjennom slangene, og skyller utenpå også. Ved hvert vannbytte. Dette for å unngå smitte mellom kar. Jeg innbiller meg at dette er bedre enn ingenting, men vet ikke eksakt hvor høy temp parasitter tåler... :S
Det hadde vært interessant å funnet ut livsforløpet til hvitprikk, slik at man kan forstå hvordan sykdommen egentlig arter seg... Skal prøve å finne ut mer...
Det kan være lurt å rengjøre redskaper som hover og heverter samtidig med behandling, og ved slutten av en behandling. Jeg pleier å kjøre varmt vann vekselvis med iskaldt vann gjennom slangene, og skyller utenpå også. Ved hvert vannbytte. Dette for å unngå smitte mellom kar. Jeg innbiller meg at dette er bedre enn ingenting, men vet ikke eksakt hvor høy temp parasitter tåler... :S
Det hadde vært interessant å funnet ut livsforløpet til hvitprikk, slik at man kan forstå hvordan sykdommen egentlig arter seg... Skal prøve å finne ut mer...
Postet 10.10.07 kl 15:57
Nå har jeg behandlet hele karet, siden jeg tydelig så også at apistoparet hadde fått hvite prikker på finnene, så tenkte jeg at her må alt behandles.
eSHa exit ble kjøpt og har fulgt anvisningen med antall dråper i 3 dager.
Nå er det den 4 dagen.
1. Skal jeg ta et realt vannbytte
2. Jeg har pose med aktivtkull, skal jeg bruke denne?
Eller er det anbefalt å fortsette kuren litt til..???
Ser ikke flere prikker på neontetraene, men apistohannen har kun en prikk igjen på ene brystfinnen....
eSHa exit ble kjøpt og har fulgt anvisningen med antall dråper i 3 dager.
Nå er det den 4 dagen.
1. Skal jeg ta et realt vannbytte
2. Jeg har pose med aktivtkull, skal jeg bruke denne?
Eller er det anbefalt å fortsette kuren litt til..???
Ser ikke flere prikker på neontetraene, men apistohannen har kun en prikk igjen på ene brystfinnen....
Postet 13.10.07 kl 16:09
Ser at det i artikkelen om sykdom så er det anbefalt å behandle i 48 timer etter at symptomene er borte, men det står også under hvitprikk at skallet etter parasitten kan henge igjen på fisken selv om den er borte. Da kommer det an på deg, om du tør å satse på at dette bare er skallet eller om du behandler noen dager til.
Når behandlingen er over er det tid for vannskift og kullfiltrering.
Når behandlingen er over er det tid for vannskift og kullfiltrering.
Postet 13.10.07 kl 18:43