bukvannsott?

Har et 180 liter med div fisk. Dette er mitt første akvarium og har hatt det i ca ett år. Jeg har hatt planter i form av kort gress på bunnen. dette gjorde det vanskelig og rense sanden i dybden.så fikk jeg problemer med alger, masse alger! plantene på bunnen ble hardt angrepet så jeg fjernet disse... fjernet alt av alger renset sanden og kjøpte 4 "støvsugere" Siamesisk algeeter. Nå blir det bra tenkte jeg... så begynte stemningen og falle, fiskene mistet matlyst, oppføte seg rart... er rolige, sky gjemmer seg. ikke alle fiskene er påvirket. har mistet en dverg ciklide, en del kardinal tetra, en platty og en prakt botia. utenom det jeg har skrevet over, får de senere hvitt belegg på øynene, har problemer med balanse og etterhvert dør de. har byttet 50% av vannet en gang etter dette skjedde og mindre vann bytter... kan det ha lagret seg giftstoffer (for mye avfallstoffer) i sanden, som nå har forgiftet vannet? Hjelp!
Tåkete øyne sa du? Hmm, det var pussig.
Det KAN ha vært de nye fiskene som bragte med seg fremmede sykdommer, men det kan også ha vært at du ved all "rotingen" i bunnen virvlet opp masser av bakterier som normalt ikke skal befinne seg i de frie vannmasser. Det er utrolig mye bakterier i et bunnlag i akvariet, så det er litt skummelt å rote altfor mye, synes jeg. Man vet aldri hva man roter opp.

Jeg ville definitivt økt på vannbyttene igjen, gjerne så ofte som en gang pr dag. 20-30 % pr gang. Det skader aldri med et vannbytte, er mitt motto.

"dr. Fisk" kommer nok på banen (Frank A) snart og svarer deg også.

Men jeg ville uansett bestilt meg en flaske eSHa 2000 og hatt i beredskap, for den medisinen tar en del bakterielle sykdommer. Det beste ved den er at den ikke dreper filterbakteriene samtidig som sykdomsbakteriene. DET er det nemlig mange medisiner som gjør, og derved har man et krise-akvarium med nitritt etter sykdomsutryddelsen. Man kvitter seg med et problem, men skaffer seg bare et nytt samtidig.

ESHA-2000 er derfor ikke skadelig å forsøke i ditt tilfelle uansett.
Om du skriver beskjed til Tor (som driver Tropefisk.no) i bestillingsskjemaet at det haster, så får du det sannsynligvis i posten kjempefort.
Dette er neppe bukvannsott, siden ingen av de klassiske symptomene på dette er beskrevet.

Det er to mulige årsaker til dette:
1. Sykdommen kom som en blindpassasjer med ny fisk. Lite trolig, siden det er annen fisk som dauer først.
2. Du har hatt ugunstige forhold i karet, og rotingen på bunnen har forverret dette kraftig. Grunnen til at jeg sier dette, er problemene med bunnlag og planter, og naturlig oppvirvling av alskens møkk når du fjernet dette problemet.

Har du målt noen vannverdier, og i så tilfelle hva er de målte verdier?

Som førstehjelp her, ville jeg byttet vann daglig fremover, mellom 25 og 40%. Observer fiskene tett, og noter deg avvik i både adferd, appetitt, farger, fassong og aktivitetsnivå.

Jeg vil ut fra beskrivelsen si at dette er en 50/50 sitasjon mellom bakteriell infeksjon og en forgiftning. Ikke helt usannsynlig at begge deler er repressentert.
takk for svar fra dere begge to.
har ikke noe utstyr for å måle vann, hva slags utstyr trenger jeg og hva koster eventult dette?

Nå er det flere av fiskene som har fått denne hinnen , kan beskrives som hvite lokk over øynene.
Kan jeg prøve meg med eSHa 2000 for å se om det hjelper, eller dumt å bruke denne medisinen hvis det ikke er bukvannsott?

Burde jeg avlive disse fikskene med disse "lokkene" over øynene?

En annen ting: Akvarium er et Juwel 180 liter med innebygd pumpe, her er det 2 filter innsatser. Når jeg kjøpte det fikk jeg beskjed om og bytte/rense en av filter insatsene av gangen. slik at det ble liggende bakterie flora i filteret eller et eller annet. Stemmer dette? burde jeg bytte alle filterene for å sikre fjerning av bakterier, eller er dette ikke bra?
eSHa 2000 vil neppe ha allverdens effekt om det var bukvannsott. Bukvannsott er en innvortes bakteriell infeksjon, som i stadie 3 og 4 er uhelbredelig.

Ang vanntestene, er det flere tester du bør ha. Ph, Gh, No2 og No3 er de jeg mener er mest prekære. Deretter kan du skaffe ammoniakk og Kh.
Les mer om priser etc i denne tråden.

For all del ikke fjern alle filtermattene på en gang. Du går da på århundrets smell, siden du da fjerner 80% av de helt nødvendige bakteriene i filteret. Her skal det alltid være millioner og atter av millioner av gode bakterier.
Det er ikke alle bakterier som er ille her på kloden
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap