5 Fisk i karantene, nå er det bare en igjen :(

Bruker ei 19- liters, rein bøtte, som er godkjent for næringsmidler.
Ingen filter, men med brusestein, og vannbytte hver dag.
Jeg hadde 5 glødelysdanioer, nå er det bare en igjen.

Fiskene er bleike, ellers ingen synlige symptomer enn at de driver slappe rundt.

Jeg gir dem "ehsa cocktail" med Ehsa 2000 og Exit.
Jeg har hatt samme oppsettet med mange flere fisker, så det kan ikke være dette de ikke tåler. Ingen andre kar som reagerer på vannet, heller. Ikke engang rekene, så det kan ikke være springvannet det er noe galt med.
Fikk fiskene fredag, og da var de akkurat kommet til butikken...

*sukk* Jeg som hadde gledet meg til å få en komplett stim glødelysdanioer...

Det positive med dette er at jeg har dem i karantene.. Ellers hadde vel alle fiskene mine hatt trøbbel nå... :S
Seint i går døde den siste. *Sukk* :S
Ingen ytre tegn, ikke noe målbart i vannet...
De var nyinnkjøpte og akkurat ankommet butikken, sier du?
Jeg ville rett og slett avskrevet det som stress-dødsfall.
Stress og sjokk dreper flere fisk enn noen sykdom gjør.

Jeg pleier å spørre hvor lenge fiskene har vært i butikken før jeg kjøper Jeg kjøper ikke fisk som nettopp har blitt sluppet ut, eller bare har vært der et par dager. Leste et tips om det en gang på en engelskspråklig side. Nettopp fordi så mange nye fisk som akkurat har ankommet dør av stress, var det lurt å vente. Det stod at man rett og slett skulle vente på "die offs", altså til de som ville dø av stress hadde dødd, og så kjøpe av de sterkere fiskene som var igjen.
Jeg kjøpte dem på fredag som var, og da var de akkurat kommet inn i butikken. Jeg hadde bestilt dem, så jeg gikk ut fra at de måtte hentes da, men mulig de hadde reservert dem til meg over helga hvis jeg hadde spurt. Tenkte egentlig ikke på det... Var vel litt for ivrig :S
Snakket med butikken, og de mente at fiskene hadde fått pH-sjokk, siden jeg har en pH på mellom 7,0-7,5 i springen. Butikken hadde en pH på 6,8.
Ville ikke fiskene dødd med det samme, eller vist at de fikk problemer med en gang de kom i feil pH? Det gikk jo to dager før den første fisken døde. Og ytterligere 5 til den siste døde.

Jeg brukte normal tilvenning på fiskene da jeg putta dem i karet (Altså 20-30 minutter med gradvis utblanding av vannet).

Jeg fikk også beskjed om at Aquasafe ville hjelpe fiskene til å stresse ned, og å tåle miljøskiftet bedre. Noen som kjenner til dette?

Jeg har jo samme fisken fra før, og disse går i et annet kar med samme vann fra springen, og de ble tilvent på nøyaktig samme måte som disse som døde. De er feite og fine, og høyst levende (bortsett fra en som hoppa ut av karet).

:S
Ett spåpass lite sprang i Ph, har med liten sannsynlighet tatt livet av fiskene. Det er ikke rent få butikker som endrer denne verdien i karene sine tilsvarende, i løpet av 2 min eller så. En spise skje av ditt, og en av datt, klask, rett i karet så tåka ligger tett i timesvis.
Joda, slik gjør desverre mange butikker det.

Syntes teorien om at det er denne "vesle" endringen i Ph som skulle ha drept fiskene er mektig tynn. Tåler fisk så lite endringer, tør jeg ikke fortsette som akvarist lengde. *LOL *
Jeg synes butikkens respons ikke er annet enn et forsøk på ansvarsfraskrivelse. Fisk tåler stigning av ph utrolig godt, det er senkning av ph som stresser dem.

Ja, det var det jeg trodde også. Grunnen til at butikkene sverger til aquasafe er vel at de ikke har mulighet for mellomlagring av vannet.
Når jeg tar store vannbytter så mellomlagrer jeg alltid.

Takker for svarene
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap