Sykdom

Vi har fått sykdom på 2 marmorguramier og en dolkestikktetra. Det ser ut som en ekstra hinne på det ene øyet på begge guramiene og en grå flekk på den ene neontetraen. Har lest litt i artikkelene her, og det som "passer best" er "matte øyne"... Vi har foretatt 3 vannbytter (ca 30%) annenhver dag.... De virker iallefall ikke værre.... - men hvor lenge bør man foreta vannbytter, og finnes det noe "medisin"? Ellers virker de friske og raske og spiser...

Apropos vannbytte.... noen sier at man skal bruke vannforbedringsmiddel ved vannbytte, andre ikke.....? Hva bør man ha oppi når man skifter vann?
Hvis dette ikke bedrer seg etter en ukes tid med daglige vannbytter er det verdt å prøve en behandling med esha 2000. Den er skånsom mot filterbakteriene, men vær obs på at den kan ta knekken på snegler og reker om du har det i karet. Den er lettest å få tak i gjennom nettbutikker.

Når det gjelder bruk av vannforbedringsmiddel så er det mange erfarne akvarister som mener dette er unødvendig. Hvis vannverket ditt bruker klor og du ikke har anledning til å lufte ut denne før bruk, eller hvis du bruker vann blandet med varmt vann fra varmtvannstanken, eller du har mistanke om at det kan være større mengder med kobber i vannet, eller fiskene klør seg etter vannbytter, så ville jeg brukt vannforbedringsmiddel. Ellers behøves det ikke
Takk tante Astrid.....:-)
De ser faktisk litt bedre ut etter noen gode vannbyttet, så jeg ser det litt ann et par dager før jeg medisinerer....
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap