Oppblåst Haplochromis Electra Blue

Hjelp!
Har fire ganske nyinnkjøpte Electra Blue (VF). Hatt dem ca en måned. Den ene står nær vannflaten, svømmer lite, spiser lite og har oppblåst bukområde. Dette oppsto plutselig og har pågått ca 4-5 dgr. Ser nesten ut som om han er overspist , men det er litt mer ekstremt enn det. De andre ser dessuten ikke sånn ut. Han har tatt på kamuflasjefargene,men har ingen tegn til blasshet/blekhet eller film for øynene. Har heller ikke sett noe 'sytråd-avføring' og tror derfor ikke det er bukvannsot. Eller? Legger ved bilde - noen somhar peiling?
Jeg tror det haster for han er ikke veldig pigg...
Kan ikke se av bildet om fisken har bukvannsott eller ikke, til det var kvaliteten for dårlig.

Det er to-tre muligheter her:
Bukvannsott. Fisken er VF, og sjangsen for dette er da gjerne større enn hos drettede fisk.
Århundrets forstoppelse.
Svulst i buken, som vokser ekstremt aggressivt. Liten sjangs for dette, men nevner det likevel.

Siden det er en del timer siden du postet tråden, må jeg nesten spørre; er det noen endring i statusen til fisken?
Siden det er en del timer siden du postet tråden, må jeg nesten spørre; er det noen endring i statusen til fisken?

Ja status endret seg til død iløpet av 3 dager... Dette er nå over en uke siden og de andre electra blue er helt i fin form. Så hva det var får vi vel aldri vite. Tror ikke det var svulst, for magen var jevnt oppsvulmet.

Men, om det hadde vært et bedre bilde, hvordan kunne du sett om et var bukvannsott da?
K Havfrue
Men, om det hadde vært et bedre bilde, hvordan kunne du sett om et var bukvannsott da?
Skjellreising vil oftest komme frem på ett bilde med god kontrast En kan også se om skjellene "sklir" fra hverandre, altså hvor fort oppesingen har gått, i noen tilfeller.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap