Parasitter i drikkevannet i Oslo
Postet 17.10.07 kl 11:16
Endret: 17.10.07 kl 11:23
Postet 17.10.07 kl 12:16
Som noen kanskje har fått med seg hadde vi for noen år siden i Bergen problemer med giardia i vannet fra Svartediket som forsyner store deler av sentrum. På den tiden bodde jeg i sentrum, og de la riktignok om drikkevannskilden i en periode til Svartediket var trygt igjen, men i forkant av at det ble oppdaget benyttet jeg jo vannet akkurat som alle andre.
Nå skal det sies at jeg ikke har allverdens stort akvarium (70 liter) og har ikke noe mer avansert en fisk av typen sverddrager, ancistrus osv., så jeg fant den gang ut at jeg hadde ikke allverdens mye å tape (økonomisk sett ihvertfall) og tok sjansen på å fylle akvariet mitt med vann fra springen på vanlig måte. Kan ikke si at jeg merket noe markant økning i sykdom eller fiskedød annet enn "vanlig" frafall (noen som stryker med vil det jo alltid være ved ujevne mellomrom).
Har en et lite kar kan man jo alltids koke vannet bare for sikkerhets skyld, men ser jo at det funker dårlig hvis man skal ta 30% delvannsbytte på en 700 liter... *ler*
Kanskje noen andre bergensere har annen erfaring enn det jeg har?
Nå skal det sies at jeg ikke har allverdens stort akvarium (70 liter) og har ikke noe mer avansert en fisk av typen sverddrager, ancistrus osv., så jeg fant den gang ut at jeg hadde ikke allverdens mye å tape (økonomisk sett ihvertfall) og tok sjansen på å fylle akvariet mitt med vann fra springen på vanlig måte. Kan ikke si at jeg merket noe markant økning i sykdom eller fiskedød annet enn "vanlig" frafall (noen som stryker med vil det jo alltid være ved ujevne mellomrom).
Har en et lite kar kan man jo alltids koke vannet bare for sikkerhets skyld, men ser jo at det funker dårlig hvis man skal ta 30% delvannsbytte på en 700 liter... *ler*
Kanskje noen andre bergensere har annen erfaring enn det jeg har?
Postet 17.10.07 kl 12:41
Postet 17.10.07 kl 12:46
Det finnes visst flere typer giardia parasitter og det er ikke alle som er farlige for mennesker. I følge denne artikkelen må man koke vann til hunder og katter, men ikke griser og hester. Da er det ikke sikkert giardia parasitter som smitter mennesker smitter fisker - men det aner jeg ikke. Kanskje en idé å kontakte Veterinærhøgskolen e.l.
Vi hadde ikke akvarium da det var giardia utbrudd i Bergen. Men giardia er noe man må være forsiktig i forhold til, det er folk i Bergen som fortsatt er syke 3 år etter. Så jeg ville bare ha utsatt vannskifte i noen dager hvis jeg bodde i områder som er rammet. Kommer sikkert mer informasjon/steder man kan ta kontakt for å få informasjon etterhvert.
Vi hadde ikke akvarium da det var giardia utbrudd i Bergen. Men giardia er noe man må være forsiktig i forhold til, det er folk i Bergen som fortsatt er syke 3 år etter. Så jeg ville bare ha utsatt vannskifte i noen dager hvis jeg bodde i områder som er rammet. Kommer sikkert mer informasjon/steder man kan ta kontakt for å få informasjon etterhvert.
Postet 17.10.07 kl 13:36
Bumping etter under en time er slett ikke nødvendig. Bare så det er sagt
Som Pernille sier, er dette en slekt av parasaitter, med svært ulike verter de infiserer. Siden den lever i ett drikkevann i nærheten, er det grunn til å tro at den kan infisere fisk.
Er det noen som vet om denne drikkevannskilden er fiskeløs eller ikke? Ikke jeg i alle fall
Jeg hadde ikke tenkt noe mer over dette. Om en setter seg ned å tenker gjennom hvor mange milliarder mikroorganismer en får med seg via dårlig renset drikkevann etc, ville de fleste av oss gravd seg ned i både tide og utide
Som Pernille sier, er dette en slekt av parasaitter, med svært ulike verter de infiserer. Siden den lever i ett drikkevann i nærheten, er det grunn til å tro at den kan infisere fisk.
Er det noen som vet om denne drikkevannskilden er fiskeløs eller ikke? Ikke jeg i alle fall
Jeg hadde ikke tenkt noe mer over dette. Om en setter seg ned å tenker gjennom hvor mange milliarder mikroorganismer en får med seg via dårlig renset drikkevann etc, ville de fleste av oss gravd seg ned i både tide og utide
Postet 17.10.07 kl 13:56
Postet 17.10.07 kl 16:19
Postet 17.10.07 kl 16:26
Postet 17.10.07 kl 16:30
Postet 17.10.07 kl 16:31
Postet 17.10.07 kl 16:45
Ski kommune får vann fra Elvåga i Østmarka, Oslo.
Men iflg en melding hos Ski kommune står det klart og tydelig:
"Koking av vann IKKE nødvendig i Ski kommune"
Og disse delene av Oslo trenger heller ikke bekymre seg:
"Skullerud vannrenseanlegg forsyner de sørøstre bydelene Søndre Nordstrand, størsteparten av Nordstrand og sørvestre del av Østensjø samt Ski kommune".
Det finnes en samling linker om dette aktuelle temaet på min kommunes hjemmesider. Man finner dem på linken ovenfor, bl.a. et skriv om parasitten og lignende.
Men iflg en melding hos Ski kommune står det klart og tydelig:
"Koking av vann IKKE nødvendig i Ski kommune"
Og disse delene av Oslo trenger heller ikke bekymre seg:
"Skullerud vannrenseanlegg forsyner de sørøstre bydelene Søndre Nordstrand, størsteparten av Nordstrand og sørvestre del av Østensjø samt Ski kommune".
Det finnes en samling linker om dette aktuelle temaet på min kommunes hjemmesider. Man finner dem på linken ovenfor, bl.a. et skriv om parasitten og lignende.
Postet 17.10.07 kl 16:47
Endret: 17.10.07 kl 16:48
Postet 17.10.07 kl 16:48
Postet 17.10.07 kl 16:54
Postet 17.10.07 kl 17:11
MC DarupDrikker du akvarievann?
Nei, men giardia kan smitte via hender også. Våte hender, altså...
Har man barn og akvarie, så er det alltid noen som har vært nedi med hendene i løpet av dagen. (trenger vel strengt att ikke være barn tilstede for at det skal skje, men det er ikke alltid barn hører på enkle formaninger om å vaske hender, for eksempel...)
Postet 17.10.07 kl 17:36
Postet 17.10.07 kl 17:53
jeg har cichlider selv og hørte med den lokale fiskebutikken min om dette i dag, de er forøvrig spesialister på tropefisk. De hadde diskutert dette en del i dag og hadde foreløpig ikke fått avklart dette med 100% sikkerhet, men de frarådet å bytte vann på en ukes tid for å være på den sikre siden. Om man kan vente noen dager burde man vel det for å være helt safe. Regner med at det vil komme en del videre info om dette i løpet av den kommende uka, etter at prøver er analysert etc. Om noen får noe ny info så post det gjerne her fortløpende, skulle hatt et vannbytte selv i dag faktisk (doh!) men utsetter det foreløpig.
Postet 18.10.07 kl 01:25
Endret: 18.10.07 kl 01:26
Postet 18.10.07 kl 01:28
Postet 18.10.07 kl 08:46