Øyet til mollyen min er ødelagt igjen!

Nå er det skikkelig ille. Det står veldig mye ut. Den har matlyst og sånn. Svømmer rundt som alle de andre. Skal jeg saltbehandle den?
Vet dy hvorfor øyet popper? Er det noen som har skadet den, eller er vannverdiene feil\ kostholdet for ensidig.

Saltbad har lite for seg, gi fisken riktige forhold, daglige vannbytter og ro, så ordner dette seg som oftest av seg selv.
Om det ikke gjør det, må du behandle med medisiner mot bakterielle infeksjoner inni fisken, f.eks sera bactopur direct, eller JBL Furanol.
Den blir jaget litt av molly hunnen fordi jeg egentlig bare har en hunn. (Vet ikke om den andre er molly)

Vannverdiene er bra. De får mat tre ganger om dagen. De får Tetra Pro Vegetable når jeg slår på lyset, så får de mygglarver eller erter annen hver dag, også får de sånn vanlig for til kvelds.
Skal jeg putte den i en bøtte eller no?..... Og gi den en slags behandling?
Vanskelig å så hva som er best. Så lenge det ikke er stor smittefare, pleier jeg å foretrekke at fiskene er i det miljøet de er vant med, så lenge miljøet også er riktig.
Uff.. Har skikkelig dårlig samvittighet nå. Det virker som øyet blir mer og mer ødelagt. Den har problemer med å svømme i strømmen som er i akvariet. Skal jeg flytte han til noe som er roligere?
Siden den er så svak at den ikke kan fungere normalt, blir saken en annen. Da er det for lengst på tide å sette fisken for seg selv, eller avlive den om dette virker mest riktig.

Det kan være at fisken din er alvorlig syk, og at dette øyet som poppet kun er ett tegn på at fisken er skrekkelig dårlig (døende er ett like passende utsagn, desverre).

Selv hadde jeg nok latt fisken slippe ytterligere lidelser.
Flytta fisken og putta oppi litt salt. Går bedre med den nå.
Den har ikke utstående øyne lenger. Men skal latt den være oppi der litt lenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap