Guppy med bananbøy
Postet 24.10.07 kl 21:18
Postet 24.10.07 kl 21:37
Nei, jeg prøver, men mange guppyer og tetraer som alle svømmer sammen er ikke det letteste motivet å fange med mobilkamera.. Desverre! Men det er som om halen skulle vært veldig tung på en måte, slik at den ikke holdes oppe. Altså, den bøyer seg nedover.. Hva du tenker, har du noen anelse hva det kan være?
Postet 24.10.07 kl 21:49
Postet 24.10.07 kl 21:58
Postet 24.10.07 kl 21:59
Tydelig tegn på innavl.......
Les her eller søk mere i forumet... Står mye om dette hvis man vil ta jobben å søke litt
Slike individer bør avlives....
Les her eller søk mere i forumet... Står mye om dette hvis man vil ta jobben å søke litt
Slike individer bør avlives....
Postet 24.10.07 kl 23:39
Endret: 24.10.07 kl 23:40
Postet 25.10.07 kl 00:40
Postet 25.10.07 kl 00:43
Dette er dessverre en erfaring jeg deler med deg Frk. Marte. Både bananformen med knekk over ryggen - og også over "halen".
Jeg er ikke i tvil om at det hos meg skyltes innavel slik mange her har skrevet til deg.
Jeg har opplevd tilfeller både med Platy og Guppy.
Min løsning ble å avlive alle fisk som hadde en minste antydning til slikt.
Og. Jeg byttet ut/fikk inn nye gener i besettningen ved å bytte fisk med andre.
At det har vært alt for stor innavel med enkelte fiskearter over mange mange år, se det kan jeg gjøre lite med. Men jeg forsøker slik å gjøre noe med situasjonen i egne kar.
mvh
Jeg er ikke i tvil om at det hos meg skyltes innavel slik mange her har skrevet til deg.
Jeg har opplevd tilfeller både med Platy og Guppy.
Min løsning ble å avlive alle fisk som hadde en minste antydning til slikt.
Og. Jeg byttet ut/fikk inn nye gener i besettningen ved å bytte fisk med andre.
At det har vært alt for stor innavel med enkelte fiskearter over mange mange år, se det kan jeg gjøre lite med. Men jeg forsøker slik å gjøre noe med situasjonen i egne kar.
mvh
Postet 25.10.07 kl 06:47
Postet 25.10.07 kl 08:30
Har fisken banan bøy??
hva heter hann er han finn banan bøy kjøner ikke ??
Postet 10.02.08 kl 18:30
Jeg ville tatt liver av han for sikkerhets skyld.
Jeg har de siste par månedene mistet over 30 fisk (95% guppy) grunnet en meget smittsom sykdom ingen vet hva er som starter med at halen begynner å henge nedover og fisken blir svakere. Hvis de lever lenge nok får de røde kanter på finnene og til slutt dør de. De bruker også fremre del av kroppen når de svømmer mye mer så de vrikker frem og tilbake.
Sier ikke at du har dette, men jeg vil nok aldri la en guppy som ser sånn ut overleve etter mine erfaringer med denne sykdommen her.. Så jeg vil anbefale å ikke ta noen sjanser, bare for å være på den sikre siden For det trenger ikke nødvendigvis være innavl, du kan også ha vært uheldig og fått en sykdom.
Jeg har de siste par månedene mistet over 30 fisk (95% guppy) grunnet en meget smittsom sykdom ingen vet hva er som starter med at halen begynner å henge nedover og fisken blir svakere. Hvis de lever lenge nok får de røde kanter på finnene og til slutt dør de. De bruker også fremre del av kroppen når de svømmer mye mer så de vrikker frem og tilbake.
Sier ikke at du har dette, men jeg vil nok aldri la en guppy som ser sånn ut overleve etter mine erfaringer med denne sykdommen her.. Så jeg vil anbefale å ikke ta noen sjanser, bare for å være på den sikre siden For det trenger ikke nødvendigvis være innavl, du kan også ha vært uheldig og fått en sykdom.
Postet 10.02.08 kl 19:25
MazterJeg ville tatt liver av han for sikkerhets skyld. Jeg har de siste par månedene mistet over 30 fisk (95% guppy) grunnet en meget smittsom sykdom ingen vet hva er som starter med at halen begynner å henge nedover og fisken blir svakere. Hvis de lever lenge nok får de røde kanter på finnene og til slutt dør de. De bruker også fremre del av kroppen når de svømmer mye mer så de vrikker frem og tilbake. Sier ikke at du har dette, men jeg vil nok aldri la en guppy som ser sånn ut overleve etter mine erfaringer med denne sykdommen her.. Så jeg vil anbefale å ikke ta noen sjanser, bare for å være på den sikre siden :) For det trenger ikke nødvendigvis være innavl, du kan også ha vært uheldig og fått en sykdom.
Akkurat dette er det guppyene mine har nå tror jeg!
Skjønner ikke hva det kommer av. Mine får ikke røde kanter på finnene, men de ser ut som de har røde gjeller. Også har de akkurat som et mørkt "skittent" belegg på kroppen. Som brunt støv. Er det noe medisin som funker mot dette? Eller er de dømt?
Postet 11.02.08 kl 17:30
Postet 13.02.08 kl 10:45
Postet 14.09.08 kl 12:28
Postet 15.09.08 kl 10:58
Hei:o)
Jeg har også noen fisker med denne bananbøyen, men d hadde moren deres også som jeg kjøpte i dyrebutikken, hadde ikke greie på noenting av dette da, men moren var frisk og hun trivdes veldig, hun fikk 42 unger når hun fødet, men en av de ser nå ut som en S og den skal jeg iallefall ta livet av nå, men d er også noen som har halen oppover istedet hos meg, men som sagt dette er ikke innavl fra mine fisker da, synes det er dumt at dyrebutikker selger slike fisker til nybegynnere... Nå har jeg lært mye mer og er veldig fornøyd med d, har 4 akvarium, eller rettere sagt 1 forløpig, men jeg skal hente 3 til etterpå i dag, et lite et som moren kan føde i, et på 180 l og et på 400 l, d jeg har nå er bare 54 øl og med den vanvittige fødingen på disse, så har jeg fått tak i disse 3 andre og jeg skal også skille ut slik at d ikke blir innavl, fikk t.o.m beskjed at det ikke gikk ann i dyrebutikken, vanvittig.. Men takk og lov for at jeg lærer så mye her, fikk også beskjed om at jeg måtte ha 2 hanner på 1 hunn og dette er jo også feil, d er omvendt..
Mvh Jannicke
Jeg har også noen fisker med denne bananbøyen, men d hadde moren deres også som jeg kjøpte i dyrebutikken, hadde ikke greie på noenting av dette da, men moren var frisk og hun trivdes veldig, hun fikk 42 unger når hun fødet, men en av de ser nå ut som en S og den skal jeg iallefall ta livet av nå, men d er også noen som har halen oppover istedet hos meg, men som sagt dette er ikke innavl fra mine fisker da, synes det er dumt at dyrebutikker selger slike fisker til nybegynnere... Nå har jeg lært mye mer og er veldig fornøyd med d, har 4 akvarium, eller rettere sagt 1 forløpig, men jeg skal hente 3 til etterpå i dag, et lite et som moren kan føde i, et på 180 l og et på 400 l, d jeg har nå er bare 54 øl og med den vanvittige fødingen på disse, så har jeg fått tak i disse 3 andre og jeg skal også skille ut slik at d ikke blir innavl, fikk t.o.m beskjed at det ikke gikk ann i dyrebutikken, vanvittig.. Men takk og lov for at jeg lærer så mye her, fikk også beskjed om at jeg måtte ha 2 hanner på 1 hunn og dette er jo også feil, d er omvendt..
Mvh Jannicke
Postet 23.10.08 kl 13:10
Jannicke PedersenHei:o) Jeg har også noen fisker med denne bananbøyen, men d hadde moren deres også som jeg kjøpte i dyrebutikken, hadde ikke greie på noenting av dette da, men moren var frisk og hun trivdes veldig, hun fikk 42 unger når hun fødet, men en av de ser nå ut som en S og den skal jeg iallefall ta livet av nå, men d er også noen som har halen oppover istedet hos meg, men som sagt dette er ikke innavl fra mine fisker da, synes det er dumt at dyrebutikker selger slike fisker til nybegynnere... Nå har jeg lært mye mer og er veldig fornøyd med d, har 4 akvarium, eller rettere sagt 1 forløpig, men jeg skal hente 3 til etterpå i dag, et lite et som moren kan føde i, et på 180 l og et på 400 l, d jeg har nå er bare 54 øl og med den vanvittige fødingen på disse, så har jeg fått tak i disse 3 andre og jeg skal også skille ut slik at d ikke blir innavl, fikk t.o.m beskjed at det ikke gikk ann i dyrebutikken, vanvittig.. Men takk og lov for at jeg lærer så mye her, fikk også beskjed om at jeg måtte ha 2 hanner på 1 hunn og dette er jo også feil, d er omvendt.. Mvh Jannicke
Det anbefales 3 hunner pr han. Så slipper hun fiskene å bli jaget, utslitt og kanskje dø. Mvh Leif
Postet 23.10.08 kl 13:32
Jeg sluttet med guppyer for lenge siden, pga de fikk haleknekk før eller senere like vel (visste ikke at det kalles bananbøy).
Tror dette er en fiskerase som ikke er så hardfør, siden dette hender gang på gang. Men det kan vel også være innavl, jeg vet ikke. Gadd iallefal ikke bruke mer penger på å kjøpe dem, når de bare ble syke og måtte kastes. Pene fisker, men jo penere de er jo mindre tåler de. Orginalvarianten er mindre fargerik, men jeg tror de kanskje er mer hardføre.
Tror dette er en fiskerase som ikke er så hardfør, siden dette hender gang på gang. Men det kan vel også være innavl, jeg vet ikke. Gadd iallefal ikke bruke mer penger på å kjøpe dem, når de bare ble syke og måtte kastes. Pene fisker, men jo penere de er jo mindre tåler de. Orginalvarianten er mindre fargerik, men jeg tror de kanskje er mer hardføre.
Postet 23.10.08 kl 13:45
Postet 23.10.08 kl 16:01