Syke tetraer, smitter de andre? hva gør jeg? :/

Plutselig i kveld ser eg at alle vinkeltetraene mine har fått en eller annen sykdom. Jeg er litt usikker på hva det kan være men jeg tror det er enten prikksyke eller sopp.
Det er små hvite prikker som ikke er spesielt fluffy som det er beskrevet at sopp er, men det er muligens antydning til litt fluffyness ( klarer ikke helt bestemme meg ). På noen av de kan det virke som det hele har startet på hodet og ryggen, mens andre har det mer på finnene. Noen har det begge steder.
Da jeg oppdaget dette putta eg de straks i mitt lille tomme rekeakvarium. Samme temp og samme vann, så jeg håper det går bra.
De virker ikke hemmet av disse flekkene på noen som helst måte. De svømmer rundt og koser seg. Spiser gjør de og. Har ikke sett noen adferdsendring i det hele tatt heller.
Hva burde jeg gjøre? Har ingen medisiner eller noe, men det kan jo kjøpes. Hadde jeg bare visst hva jeg skal bekjempe.
Jeg er også redd for at de andre fiskene i karet har blitt smitta. Jeg har stått og sett lenge på de gjenværende, har ikke sett noen ting på de.

Noen som har noen ideer?
Høres ut som hvitprikk. Sopp er såpass fluffy at du ikke skulle være i tvil. Parasitten finnes antagelig i hovedkaret selv om de andre ikke har symptom, så jeg anbefaler å behandle i det karet også. Les mer i sykdomsartikkelen om behandling.
isj ja det ante meg,
er det sånn medisin som farger karet og greier?
Jeg anbefaler absolutt esha exit hvis du ikke velger varmekuren. Den farger nok vannet en liten stund, men det forsvinner jo etterhvert. Eshas medisiner er også skånsom mot filterbakteriene slik at du ikke får problemer med nitritt i tillegg. Må du velge annen medisin så husk ekstra mye sirkulasjon i vannet og mål vannverdier slik at du kan skifte oftere vann om filterbakteriene har blitt redusert. Følg ellers bruksanvisninger og les artikkelen jeg linket til.
leste om varmekuren! Prøver å finne ut om fiskene mine tåler den hehe
vil ancistrus, corydoras aeneus og sae tåle varmekuren? ser at det ikke er noen problemer med sebra ciklidene, men ancistrus og cory aeneus står oppført med opp til 28 grader og sae med 27.
5 grader er jo en drøy feber liksom
Tør jeg ikke å svare på siden jeg aldri har brukt varmekuren selv. Får håpe noen andre kommer med innspill eller så kan du søke på varmekur i forumet og se om det kommer opp noen informasjon der.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap