Fisk sliter etter vannbytte, hjelp trenges
Postet 27.10.07 kl 17:02
Endret: 27.10.07 kl 18:17
Postet 27.10.07 kl 17:31
Postet 27.10.07 kl 17:35
Siden det kom i forbindelse med vannskifte må jeg nesten spørre. Bruker du bøtter til vannskift? Har disse vært brukt til noe annet enn akvarievann? Sjekk også at ikke andre i huset kan ha brukt det. Vasket du hendene like før vannskift ? Brukte du håndkrem eller var borti feks parfyme eller vaskemiddel eller lignende før vannskift? Bruker du vann fra varmtvannstanken?
Postet 27.10.07 kl 17:41
Postet 27.10.07 kl 17:49
Er det lenge siden du skiftet vann nå? Avhengig av hvor mye du byttet så kan det hende det ble litt brått temperaturfall. Har du sjekket om temperaturen har kommet opp til normalen igjen? Hvordan er det med ph-verdien din? Kan det hende at vannet du byttet med hadde veldig stor forskjell i forhold til karet?
Postet 27.10.07 kl 18:13
bytter vann regelmessig og med samme mellomrom av dager etter hvor mye jeg forer da seff. Ph-en har alltid vert normal og temperaturen var helt vanlig på det den alltid er på:S Men nå er alle fiskene mine døde utenom bunnfiskene mine Bunnfiskene mine er oppe i overflaten å henter luft hele tiden men karet er jo rikelig med luftbobler:S Rart....
Postet 27.10.07 kl 22:27
bytter vann regelmessig og med samme mellomrom av dager etter hvor mye jeg forer da seff. Ph-en har alltid vert normal og temperaturen var helt vanlig på det den alltid er på:S Men nå er alle fiskene mine døde utenom bunnfiskene mine Bunnfiskene mine er oppe i overflaten å henter luft hele tiden men karet er jo rikelig med luftbobler:S Rart....
Postet 27.10.07 kl 22:29
Postet 27.10.07 kl 23:18
Postet 27.10.07 kl 23:23
Hvis formen kom seg i det helt rene vannet, så burde det fungere å bytte store mengder vann i det opprinnelige karet.
Grunnen til at noen takler forurenset vann bedre enn andre, er at det er foskjell på hva de forskjellige fiskene tåler.
Jeg formulerer meg visst litt teit i dag, men du skjønner det sikkert likevel
Grunnen til at noen takler forurenset vann bedre enn andre, er at det er foskjell på hva de forskjellige fiskene tåler.
Jeg formulerer meg visst litt teit i dag, men du skjønner det sikkert likevel
Postet 27.10.07 kl 23:32
Postet 27.10.07 kl 23:49
Jeg ville ha bytta 50 % nå, og så 50% til i morgen.
Du må kanskje holde på med dette i noen dager, men det er umulig å vite uten vanntester. En ammoniakktest og en nitrittest kan være nyttig å ha.
Deretter bør du se på rutinene dine om du forer for mye, eller om du bytter vann for sjeldent... Du bør også sjekke filteret om det er vannstrøm fra det, eller om det ligger noe og råtner inni... Sjekk også om det ligger døde fisker og råtner i karet.
Du må kanskje holde på med dette i noen dager, men det er umulig å vite uten vanntester. En ammoniakktest og en nitrittest kan være nyttig å ha.
Deretter bør du se på rutinene dine om du forer for mye, eller om du bytter vann for sjeldent... Du bør også sjekke filteret om det er vannstrøm fra det, eller om det ligger noe og råtner inni... Sjekk også om det ligger døde fisker og råtner i karet.
Postet 28.10.07 kl 00:10
Postet 28.10.07 kl 00:14