Fisk sliter etter vannbytte, hjelp trenges

har en praktbarbe som plutselig oppfører seg rart etter vannbytte nå:O Han svømmer rundt og rundt og "detter" ned på bunn av og til og ser ikke ut til at den ene finnen funker helt:S Hva kan jeg gøre???
Er ingen ekspert på dette, men det hjelper alltids å vite hvilke vannverdier du har. Ph, Gh, Nitritt og temperatur er fint å vite. Kh også om du kan.
Barben var altså finfin før vannbyttet? Ikke vist noen sykdomstegn/unormalt tidligere? Har du andre fisker i karet? Og de oppfører seg bra?
alle hann-barbene mine oppfører seg rart og alle de andre fiskene oppfører seg fint:s alle hadde det supert før og under vannbytte... leste litt om sykdommer og det eneste som passer litt til denne oppførselen er at fisken har vert i slosskamp, men jeg får dårlig samvittighet av å se på den...:/
Siden det kom i forbindelse med vannskifte må jeg nesten spørre. Bruker du bøtter til vannskift? Har disse vært brukt til noe annet enn akvarievann? Sjekk også at ikke andre i huset kan ha brukt det. Vasket du hendene like før vannskift ? Brukte du håndkrem eller var borti feks parfyme eller vaskemiddel eller lignende før vannskift? Bruker du vann fra varmtvannstanken?

bruker en fast bøtte til vannbytte hele tiden, fyller kaldt vann i karet og varmer opp med varmekolbe:/
Er det lenge siden du skiftet vann nå? Avhengig av hvor mye du byttet så kan det hende det ble litt brått temperaturfall. Har du sjekket om temperaturen har kommet opp til normalen igjen? Hvordan er det med ph-verdien din? Kan det hende at vannet du byttet med hadde veldig stor forskjell i forhold til karet?
bytter vann regelmessig og med samme mellomrom av dager etter hvor mye jeg forer da seff. Ph-en har alltid vert normal og temperaturen var helt vanlig på det den alltid er på:S Men nå er alle fiskene mine døde utenom bunnfiskene mine Bunnfiskene mine er oppe i overflaten å henter luft hele tiden men karet er jo rikelig med luftbobler:S Rart....
bytter vann regelmessig og med samme mellomrom av dager etter hvor mye jeg forer da seff. Ph-en har alltid vert normal og temperaturen var helt vanlig på det den alltid er på:S Men nå er alle fiskene mine døde utenom bunnfiskene mine Bunnfiskene mine er oppe i overflaten å henter luft hele tiden men karet er jo rikelig med luftbobler:S Rart....
Som jeg skrev i en annen tråd i kveld, Dødsfall ved vannbytte kan ha vært ammoniakkforgiftning. Se om det blir bedre ved å bytte enda mer vann.
Ok, har flyttet de oppi en kasse fra ikea som er helt ren og fylt opp med rent vann og nyvasket grus Men synes det er rart at bare barbene mine reagerte og ikke platyen min:s men får se nå, hvertfall en som har komt seg litt
Takk for svar
Hvis formen kom seg i det helt rene vannet, så burde det fungere å bytte store mengder vann i det opprinnelige karet.

Grunnen til at noen takler forurenset vann bedre enn andre, er at det er foskjell på hva de forskjellige fiskene tåler.
Jeg formulerer meg visst litt teit i dag, men du skjønner det sikkert likevel
mhm, skjønte det Men hva skal jeg gjøre med karet mitt nå da? Bytte alt vannet og så putte fiskene oppi?
Jeg ville ha bytta 50 % nå, og så 50% til i morgen.
Du må kanskje holde på med dette i noen dager, men det er umulig å vite uten vanntester. En ammoniakktest og en nitrittest kan være nyttig å ha.
Deretter bør du se på rutinene dine om du forer for mye, eller om du bytter vann for sjeldent... Du bør også sjekke filteret om det er vannstrøm fra det, eller om det ligger noe og råtner inni... Sjekk også om det ligger døde fisker og råtner i karet.

Ok, skal gjøre det=)
Tusen takk for svar Aggi=)=)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap