Krasj uten tegn til sykdom
I går fikk jeg mitt livs sjokk når det gjelder akvarium. der lå det 2 voksne ancistrus hanner og 6 l066 og duppet litt med den alvorlige men stabile tilstanden død. Eneste tegn på sykdom var at en 066 hadde litt rød mage fredagen før jeg reiste bort for helgen. vannverdiene var fine, ikke noe spes på hverken ph, no2 eller no3. Det som overrasket meg litt er at discusene som går i samme kar og de mindre ancistrusene har det helt hivens. Hva kan ha skjedd her?
Postet 29.10.07 kl 12:31
Endret: 01.11.07 kl 14:33
Usedvanlig godt spørsmål, som desverre ikke lar seg besvare like godt.
At diskusene lever i beste velgående, bør utelukke det meste av vanlige problemer, og jeg sitter derfor igjen med en relativt sikker grunn; artsspesifikke virus.
En del virus går på art, en del går på arter og ligende arter, og en del går på alt de kommer over.
Det som er rart, er at såpass mange fisk har blitt kverket av virus på så kort tid. Normalt er det en bærer som utvikler symptomer, og dauer, før resten viser tegn. Det er heller ikke uvanlig at en opplever at en blir sjuk, så 2-3 til, og deretter totalkollaps.
At diskusene lever i beste velgående, bør utelukke det meste av vanlige problemer, og jeg sitter derfor igjen med en relativt sikker grunn; artsspesifikke virus.
En del virus går på art, en del går på arter og ligende arter, og en del går på alt de kommer over.
Det som er rart, er at såpass mange fisk har blitt kverket av virus på så kort tid. Normalt er det en bærer som utvikler symptomer, og dauer, før resten viser tegn. Det er heller ikke uvanlig at en opplever at en blir sjuk, så 2-3 til, og deretter totalkollaps.
Postet 30.10.07 kl 11:38
Ja det hele er litt merkelig. men jeg får bare ta det som det er og håpe den gjenlevende 066en og små ancistrusene ikke har samme sykdom, og innføre nye individ om en måneds tid. Det bør vel være nok tid til å være sikker på at syken er borte med tanke på at jeg bytter 30% vann 2 ganger i uka?
Sjikkelig surt å miste fisk til neste 2000 kroner som såvidt hadde begynt å leke Første eggleggingen hadde de unnagjort, dog med lite hell. men de hadde nok komt seg etterhvert.
Sjikkelig surt å miste fisk til neste 2000 kroner som såvidt hadde begynt å leke Første eggleggingen hadde de unnagjort, dog med lite hell. men de hadde nok komt seg etterhvert.
Postet 30.10.07 kl 12:46
Postet 30.10.07 kl 13:57
Postet 01.11.07 kl 13:57
Jeg ser ikke bort i fra at dette fôret har helt eller delvis grunnen her. Det er desverre også hos Prodac kjent at dette fôret er i beste fall middelmådig.
En pålitelig kilde jeg snakket med tidligere i uka, sier at Prodac er i ferd med å revidere all sin fôrproduksjon, så kanskje også de får det til til slutt?
En pålitelig kilde jeg snakket med tidligere i uka, sier at Prodac er i ferd med å revidere all sin fôrproduksjon, så kanskje også de får det til til slutt?
Postet 01.11.07 kl 21:15