Mærkelige rosa byller på malle!

Hei.
Jeg har to maller som begge er ganske sky så det er ikke så ofte jeg ser dem ordentlig.
Jeg oppdaget nettop at den ene har to digre rosa byller oppå hodet!
De er ganske store og sitter litt bak på mallens hode.
bortsett fra det ser mallen helt frisk ut men det er sjeldent begge mallene kommer frem samtidig så jeg vet ikke hvor lenge den kan ha hatt dette, de er såpass store at det ser ut som det ville ta ganske lang tid å komme opp.

Jeg har også en gul molly som har noen små kuler, men disse er mye mindre og har også samme farge som fisken så de ligner ikke på mallens i det heletatt. Mollyen har også ganske annstrengt svømming og pusting ser det ut til. og ofte ligger den bare rolig på bunnen. Mollyen er også VELDIG blek men det har den vært siden jeg fikk den for over ett halvt år siden, den har vært helt frisk inntil nylig. Gjellene til denne fisken ser også veldig røde ut men det kan være fordi fisken er så blek, men jeg kan ikke huske at de var så røde før, men det er ikke så lett å bedømme.

Vet noen hva jeg kan gjøre for å hjelpe fiskene mine? Er dette smittsomt?

Tusen takk for alle svar!
Det er vanskelig å si hva det er uten bilder, så det håper jeg du kan få til å ordne

Slike byller er oftest relatert til infeksjoner av bakterier og\ eller virus. Noen ganger er det rene svulster, disse er da oftest hardere i konsistensen.

Siden jeg ikke vet årsak, kan jeg heller ikke si noe om smittefare og fare for "buken til værs"-adferd...
Det vil ikke gå ann å få noe bilde av mollyen siden de kulene er veldig små... Den har også noen bittesmå sår, jeg vet ikke hva det kan komme av, men kanskje er det regnbuefiskene som har begynt å bite den?
Jeg tror ikke den fisken har noen sjanse og det beste vil være å avlive den, jeg ar aldri gjort det før, hva er den beste måten å avlive en så liten fisk på?
Jeg skal prøve å ta noen bilder av mallen også.
Jeg prøver å bytte mye vann og tilsette baktopur direct.
Jeg håper den blir bedre nå!
Jeg har ikke klart å ta noen bilder av mallen, men jeg synes det faktisk ser ut som det har gått litt tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap