tilstår.

jeg har en prktbotia som var helt tappet for enegri i dag når jeg kom fra jobb.. den spiste maten på bunn når den fikk mygglarver, men den var helt kapputt:/
jeg tilstår at jeg glemte å skru åp pumpen og varmekolben etter jeg renset i dag, da jeg stresset med og komme meg på jobb.. kan han komme seg etter dette nå som begge tingene er skrudd på?
Det må nok noen vannbytter til, det kommer jo an på hvor ille det er. Det enkleste å finne ut slikt er ved hjelp av dråpetester på ammoniakk og nitritt. Bytt store mengder, inntil 50 % daglig., til verdiene viser at bakteriefloraen er oppegående igjen. Hvis filteret har mye grums, så kan det være en fordel å skylle dette lett i byttevannet ved det førstkommende byttet, bare for å forhindre et unødvendig stort ammoniakkutslipp...
men jeg byttet jo vann i dag:? glemte bare pumpen, og varmen i dag, kan det komme noe tull på så kort tid?
Jeg antar vi snaker om at filteret har vært slått av i timesvis? I såfall må du nesten anta at filterbakteriene har sagt goddnatt, og alt filtergugga gjør nå, er å spy ut gift (med mindre du vaska det før du satte det i gang igjen da fadesen ble oppdaget). Det kan bli MYE tull i løpet av en arbeidsdag, ja!

De neste ukene bør du derfor bytte vann hyppig, fore adskillig mindre enn du ønsker og følge nøye med på vannverdiene.
takk skal dere ha jeg skal gjøre mitt beste... håper på å få reddet mr.botia, men det er ingen av de andre som er tatt skade av det:/ ikke en gang SAE
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap