Ancistrus sp bare dør?
Er de noen sykdom som rammer kun Ancistrus sp?
Alle andre fiskene har de tilsynelatende fint, å alle vann verdier er normale.
har måle utstyr selv men har også fått den lokale dyrebutikken til å sjekke verdiene, men fikk samme resultatet. Har en Ancistrus sp som fulgte me akvariume da jeg kjøpte de, å den lever i beste velgående.
Har også noen andre algeetere (tror kansje de er Otocinclus affinis?) som har vært der siden oppstarten som ser ut til å trives.
Så de er kun unge Ancistrus sp som dør, har kjøpt nye ca annen vær uke.
Dei ser kvikke ut helt til dei plusli er dø over natta.
Noen som vet ka som kan være gale?
Takk for svar.
Alle andre fiskene har de tilsynelatende fint, å alle vann verdier er normale.
har måle utstyr selv men har også fått den lokale dyrebutikken til å sjekke verdiene, men fikk samme resultatet. Har en Ancistrus sp som fulgte me akvariume da jeg kjøpte de, å den lever i beste velgående.
Har også noen andre algeetere (tror kansje de er Otocinclus affinis?) som har vært der siden oppstarten som ser ut til å trives.
Så de er kun unge Ancistrus sp som dør, har kjøpt nye ca annen vær uke.
Dei ser kvikke ut helt til dei plusli er dø over natta.
Noen som vet ka som kan være gale?
Takk for svar.
Postet 01.11.07 kl 14:18
Postet 01.11.07 kl 14:54
Postet 01.11.07 kl 15:06
Når du sier unge Ancistrus, snakker du da om småtasser på kanskje 3-4 cm?
Unge Ancistrus er merkverdig skjøre, de dør for et godt ord har jeg inntrykk av. SPESIELT dårlig takler de vannbytter med KALDT vann... da ruller de over og dauer av sjokk. Har ikke tall på alle de Ancistrus-ynglene jeg kverket før jeg skjønte tegninga... gikk da over til å bruke rom-temperert vann ved vannbytter, og da sluttet de å daue.
De kan også ha blitt kraftig nedkjølt i posen på vei hjem fra butikken, og ha fått litt sjokk av det (varmt butikkakvarie, kaldt posevann, varmt akvarievann hos deg.... litt for mye omveltninger)
I tillegg er de ikke så glad i flytting, så man må være veldig nøye med å akklimatisere dem lenge i posen før man slipper dem ut i akvariet når man har kjøpt dem.
Hvor stort akvarium er det snakk om her?
Unge Ancistrus er merkverdig skjøre, de dør for et godt ord har jeg inntrykk av. SPESIELT dårlig takler de vannbytter med KALDT vann... da ruller de over og dauer av sjokk. Har ikke tall på alle de Ancistrus-ynglene jeg kverket før jeg skjønte tegninga... gikk da over til å bruke rom-temperert vann ved vannbytter, og da sluttet de å daue.
De kan også ha blitt kraftig nedkjølt i posen på vei hjem fra butikken, og ha fått litt sjokk av det (varmt butikkakvarie, kaldt posevann, varmt akvarievann hos deg.... litt for mye omveltninger)
I tillegg er de ikke så glad i flytting, så man må være veldig nøye med å akklimatisere dem lenge i posen før man slipper dem ut i akvariet når man har kjøpt dem.
Hvor stort akvarium er det snakk om her?
Postet 01.11.07 kl 15:09
Endret: 01.11.07 kl 15:11
har bare ph tester (dråpe) sjøl å den varierer mellom 6.5 å 7.( detter en del etter vann bytte å bruker noraq ph\kh+ til å få den opp gjen.
kh å nitritt er de dyre butikken som tester (bruker sånn 5 in 1 strips) så vet ikke akkurat ka dei vise men dei sir de e normale verdia,bortsett fra phn e litt lav. dei dør ca 2-3 uker etter dei har komt i karet. dei dør som regel før vann skifte, skifter ca vær 3 uke å skifter da kansje 20-30% av vannet. bruker tempratur måler å tar vanntempratur på akvariume og i springen å får de så likt som muli. tempraturen i kare ligger på 24 grader. akklimatiserer dem ja . snakket me han som hadde akvariume før me no idag å han sa han hadde brukt heilt vanli silikon inne i akvarie for å forsterke den silikonen som va der fra før...han viste ikke heilt ka silikon han hadde brukt, de va bare nokke han hadde hatt liggende. så der kom vell kansje forklaringa?
(ja ca 3-5cm og 325L akvarium)
kh å nitritt er de dyre butikken som tester (bruker sånn 5 in 1 strips) så vet ikke akkurat ka dei vise men dei sir de e normale verdia,bortsett fra phn e litt lav. dei dør ca 2-3 uker etter dei har komt i karet. dei dør som regel før vann skifte, skifter ca vær 3 uke å skifter da kansje 20-30% av vannet. bruker tempratur måler å tar vanntempratur på akvariume og i springen å får de så likt som muli. tempraturen i kare ligger på 24 grader. akklimatiserer dem ja . snakket me han som hadde akvariume før me no idag å han sa han hadde brukt heilt vanli silikon inne i akvarie for å forsterke den silikonen som va der fra før...han viste ikke heilt ka silikon han hadde brukt, de va bare nokke han hadde hatt liggende. så der kom vell kansje forklaringa?
(ja ca 3-5cm og 325L akvarium)
Postet 01.11.07 kl 16:13
Endret: 01.11.07 kl 16:18
Kanskje du burde starte med litt hyppigere vannbytter? Jeg synes hver tredje uke var altfor sjeldent. En gang i uken er egentlig et minimum. Vi har så god tilgang på rent og friskt vann her i Norge, så det er ingen grunn til å spare på vannet!
Stol ikke på strips-testene butikken tar. De stripsene viser ofte helt feil, og selv om man kanskje har nitritt eller altfor høy nitrat i karet, så slår ikke stripsen ut på det.
Skaff deg heller dine egne dråpetest-sett, men fremfor alt;
når noe er galt i et akvarium, bytt vann! Det skader aldri med et vannbytte så lenge vannkilden er god.
Hvor lav ph har du i kranvannet ditt, siden du bruker midler for å heve den?
Når du forklarer hvordan du gjør det ved vannbytter, får jeg mistanke om at du blander inn varmt vann fra varmtvannsberederen i det? Det bør du ikke gjøre. Det er fullt av ugne saker i en varmtvannbereder, bakterier og annet "ugh" som vi ikke kan måle.
Du kan jo ta en personlig test.... fyll et drikkeglass med varmt vann fra varmtvannskranen. La det kjøle seg ned, og så drikker du og smaker du på det.
Likte du ikke smaken? Det smaker vondt, emment og ekkelt.
Ikke la fiskene dine bo i noe du ikke ville orke å drikke selv. Bruk kun vann fra kaldtvannskranen, tapp det om nødvendig i bøtter dagen før, og la det stå og rom-temperere seg før du skal bruke det. Det gjør alltid jeg.
Stol ikke på strips-testene butikken tar. De stripsene viser ofte helt feil, og selv om man kanskje har nitritt eller altfor høy nitrat i karet, så slår ikke stripsen ut på det.
Skaff deg heller dine egne dråpetest-sett, men fremfor alt;
når noe er galt i et akvarium, bytt vann! Det skader aldri med et vannbytte så lenge vannkilden er god.
Hvor lav ph har du i kranvannet ditt, siden du bruker midler for å heve den?
Når du forklarer hvordan du gjør det ved vannbytter, får jeg mistanke om at du blander inn varmt vann fra varmtvannsberederen i det? Det bør du ikke gjøre. Det er fullt av ugne saker i en varmtvannbereder, bakterier og annet "ugh" som vi ikke kan måle.
Du kan jo ta en personlig test.... fyll et drikkeglass med varmt vann fra varmtvannskranen. La det kjøle seg ned, og så drikker du og smaker du på det.
Likte du ikke smaken? Det smaker vondt, emment og ekkelt.
Ikke la fiskene dine bo i noe du ikke ville orke å drikke selv. Bruk kun vann fra kaldtvannskranen, tapp det om nødvendig i bøtter dagen før, og la det stå og rom-temperere seg før du skal bruke det. Det gjør alltid jeg.
Postet 01.11.07 kl 16:26
Endret: 01.11.07 kl 16:27
jo jeg kan begynne me hyppigere vannbytte, grunnen til e gjør de vær 3 uke va at de va så mange som meininger om kor ofte. phn i springen e rundt 6. ja e bruka vann fra varmtvans tanken, trodde de gikk greit vist e hadde oppi aqua sana ? men vill prøve å bytte en gang i uka og bruke kun kaldt vann som får stå over natta, men vist de e nitritt\gift fra varmtvans tanken ville ikke guppy yngelen dø åsså da?
Postet 01.11.07 kl 16:50
Jeg har en mistanke om at nitritt/trat er mest konsentrert i bunnen av karet. Dette kan jeg ikke underbygge med annet enn egne erfaringer. De gangene jeg har hatt nitrat i vannet er det alltid bunnfiskene som begynner å vise tegn på stress først. Når jeg da ikke reagerte begynte etterhvert også fiskene i midt - og toppskiktet å slite. maller holder seg jo på bunn, og dersom du i tillegg ikke har god nok sirkulering som også får o2 ned i bunnen av karet vil jeg tippe på at det er denne kombinasjonen som tar knekken på ancistrusene dine. Vi har avlet opp uante mengder ancistrus her, og har flytte dem mellom kar, uten at det har bydd på problemer i det hele tatt, men da har det selvfølgelig ikke vært nitritt i vannet.
Postet 01.11.07 kl 16:50
sirkuleringen i vannet vet e ikke heilt om den god, men tror de da vanne kommer ut i et rør me små hull som går langs lang sida på akvariume, å de blir sugd opp i et av hjørna. me o2 så reina e me du meina oksygen i vannet? (sikkert et domt spørsmål men spør uans) har ei luft pumpe som står å går å en del planta. vannet e heilt klart å de blir vell "gromsete" meina e å ha lest\hørt viss de e lite oksygen?
Postet 01.11.07 kl 17:01
Postet 01.11.07 kl 17:04
GryJeg har en mistanke om at nitritt/trat er mest konsentrert i bunnen av karet. Dette kan jeg ikke underbygge med annet enn egne erfaringer. De gangene jeg har hatt nitrat i vannet er det alltid bunnfiskene som begynner å vise tegn på stress først.
Nitritt/nitrat er vel likt fordelt i vannet med normal sirkulasjon?
At bunnfiskene reagerer først kan tyde på for dårlig oksygentilførsel til bunnen, slik at dårlig vannkvalitet merkes raskere der?
Postet 01.11.07 kl 17:04
Donald[QUOTE=Gry]Jeg har en mistanke om at nitritt/trat er mest konsentrert i bunnen av karet. Dette kan jeg ikke underbygge med annet enn egne erfaringer. De gangene jeg har hatt nitrat i vannet er det alltid bunnfiskene som begynner å vise tegn på stress først.
Nitritt/nitrat er vel likt fordelt i vannet med normal sirkulasjon?
At bunnfiskene reagerer først kan tyde på for dårlig oksygentilførsel til bunnen, slik at dårlig vannkvalitet merkes raskere der? Var det jeg forsøkt å få frem med min finurlige forklaring om O2 og sirkulasjon :0)
Postet 01.11.07 kl 17:13
Postet 01.11.07 kl 17:39
da døde den siste av 3, såg den låg heilt rolig på bunnen å pustet før den døde. har kjøpt no2 måler og målt nitrit å den viser 0.(ikke nokke fargeutslag)
korsen e kan sjekke om de e nokk oksygen på bunnen? stråle røre står på skrått oppover sånn de ruska til i overflata å pisker litt i vannet.
ser også små luftbobler nede på bunnen som kommer fra den piskinga i vanne? vill de si der har komt oksygen ned?
korsen e kan sjekke om de e nokk oksygen på bunnen? stråle røre står på skrått oppover sånn de ruska til i overflata å pisker litt i vannet.
ser også små luftbobler nede på bunnen som kommer fra den piskinga i vanne? vill de si der har komt oksygen ned?
Postet 03.11.07 kl 13:47
Endret: 03.11.07 kl 13:47
Postet 03.11.07 kl 16:29
har en am top 3337 utvendig pumpe, den er godt innkjørt å har ikke vaska filtera eller lignende..de som forundra me e at de e kun Ancistrus'n som dør , har andre bunnfisk me å dei har vært der siden oppstarten(Otocinclus affinis tror e), har også guppy yngel å dei virka frisk.. dei e vell snart fem uke gamle. forestille me at yngelen e mye skjørere en Ancistrus'n?
Postet 03.11.07 kl 17:35
Hei
Har du noen røtter i karet ditt?
Viss ikke, bør du anskaffe deg en, siden ingen andre fisk sliter i karet, men Ancistrusene bare dør.Denne trenger ikke være stor, men en nødvendighet for Ancistrusene.
Viss ikke, bør du anskaffe deg en, siden ingen andre fisk sliter i karet, men Ancistrusene bare dør.Denne trenger ikke være stor, men en nødvendighet for Ancistrusene.
Postet 03.11.07 kl 18:59
Postet 03.11.07 kl 19:09
Endret: 03.11.07 kl 19:10
da døde de en til, får bare få liv i dinne tråden gjen da. siden sist gang har e bytta vann en gang i uka( kaldtvann som har fått stått i romtempratur over natta. bytta grusen å fått inn biltema sand istede . fulgt me på ph\no2 phn har lagt på sju å ingen utlsag på no2(dråpetester). å e har oppdaga e har pleco å ikke ancistrus:P kjøpte 2 nye plecoer for 2 uke siden å idag så fant e den eine svømmende i en slags sirkel opp å ned, kun en vei...svømte litt på ryggen å såg heilt fulstendi forvirra ut. har to praktbotia som va kjapt bort til han å angreip litt men dei mista fort interessen.tok å la fisken oppi et føde kar å der leve den enda. meina e har nokk oksigen i vanne da e har to pumpe som drive å ruska i overflata å laga luftboble. tror heller ikke de skall vær nokke problem me sirkulasjonen... noen som har tips?
Postet 09.12.07 kl 19:04
Postet 09.12.07 kl 21:53