mico medik og aqva medik?

Har behandlet mine fisker mot prikkesykemen men black mollyen er hvitprikket . Noen dager er de bedre, noen dager har de mere prikker. Var på en dyrebutikk i Narvik da fikk jeg fortalt at kanskje det kunne være sopp. fikk da mikro medik og aqva medik . Hadde et godt vann byte i går kveld , nå når jeg endelig har stått opp så har black mollyen fått mere flekker også har en seifinnemolly fått prikker/belegg over halen. Skal jeg bruke den medisinen som jeg har kjøpt skal de brukes samtidig? Er ganske lei av sykdom, Nå skal det bort. Noen gode råd!
Wenche
Må nok skuffe deg, medisinene fra Prodac er ikke akkurat kjent for å være gode... At du har fått to som har stort sett samme effekt\ virkeområde er litt rart, og ganske unødvendig.

For meg høres det ut som gjentatt bruk av TetraMed mot hvitprikker rett å slett har bidrat til å gjøre parasittene ganse så ressistente mot virkestoffene.
Det høres også ut som fiskene lider av mer enn bare hvitprikk, trolig enten Oodinium eller Chilodonella. Det kan også være gyrodactalys, men denne er mer tvilsom ut fra symptomene.
Ser ikke bort i fra at det er noe sopp i annmasj også, i sårene etter parasitter.

Selv hadde jeg omgående skaffet eSHa Exit og eSHa 2000, for en kombikur.
Mens du venter på at disse kommer (må bestilles via nettbutikk, f.eks Tropefisk, Aquamanias eller webzoo), ville jeg;
-Senket tempen i karet til 21-22`C. Dette sakker ned livssyklussen til både fisk og smittestoffer.
-Byttet ut 50% av vannet daglig, og sørget for optimale vannverdier.
-Slamsuget bunnen skikkelig godt i alle fall en gang.
Takk Frank, Får hjelpen enda engang. Nå er medisinen bestilt. Er det bruksanvisning på norsk? Skal de to medisinene brukes sammen? Håper jeg klarer å berge fisken til medisinen kommer. Slamsugde godt igår kveld, bør jeg gjøre det flere ganger? Er det lang leveringstid fra tropehagen?
Wenche
Såsant Tor på Tropefisk (ikke tropehagen, det er de som fører fysj-dac) har inne medisinene, sender han svært fort. Vil tro at de sendes på mandag, og da bør de være hos deg tirsdag.

Siden du slamsugde i går, bør det ikke være så alt for nødvendig, ikke før på mandag\ tirsdag morgen (før du starter behandling med eSHa)
Det følger med bruksanvisning på norsk, så det er ikke noe stor greie å få til dette. Kombiner medisinene, det gir bredest effekt, og raskest respons.

Blir vel litt langt å tilby deg å låne medisiner fra meg om du føler at du ikke rekker å vente, er jo noen mil mellom oss
Takk for tilbudet men hvis det hadde vært litt nærmere så. Er på tur på jobb nå og skal på i morgen tidlig ( og mandag og tirsdag morgen)så det blir nok ikke tid til en tur til sortland. Vi får vente til tirsdag å håper det ligger i postkassen da. Blir nok å rope om hjelp igjen hvis jeg ikke får dette til.
Wenche
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap