hvitprikk

En black molly har en masse hvite prikker på seg , noen av prikkene henger og dingler litt fra fisken. Prikkene er ca 1-2 mm. Kun den ene fisken har fått de , ingenting nye fisk eller planter har kommet til siste måneden men det kan jo ha ligget på lur på en måte. Dette er "hvitprikk" ikkesant? kan jeg kansje tjene noe på å sende denne ene fisken til molly-himmelen?
Kanksje jeg bekymrer meg unødig på vegne av fiskene dine, men jeg tenker at det kunne handle om lymfocystis, et virus som spres på samme måte som hvitprikk. I følge beskrivelsene kommer prikkene som små egg/blomkål lignende utvekster på fiskene. Når de sprekker sprees viruset i vannet.

Men andre har mer greie på dette en jeg. Bare et forslag fra min side.

Hverken hvitprikk eller lymfocystis er noen grunn til å sende fisken til Molly-himmelen. Jeg ville kanskje isolert syk fisk for å slippe unødig mye spredning. Hvitprikk kan behandles med medisiner evt. kun ved å øke temperaturen til 32 grader og ha salt i vannet. Lymfocystis brenner ut av seg selv, men det er om å gjøre å la fiskene få optimale forhold slik at de overlever angrepet. Evt. sekundære infeksjoner kan ta livet av fisk som allerede er svekket av viruset.

Viruset kan visst ligge i et slags sovemodus i flere år tror jeg at jeg har lest.

Også andre som har henvist til denne artikkelen her på forumet:
http://www.aquarticles.com/articles/management/Lawler_Lymphocystis.html
Kan ikke si at jeg syntes det høres ut som bare hvitprikk dette.
Dette er jo en parasitt som borrer seg inn i fisken, og det vi ser er rett å slett ødelagte skjell etter denne penetreringen.
Det kan jo være at den har en eller annen forstyrrelse i slimlaget som gjør at skjell som faller av blir hengende i en masse på utsiden, men dette er ekstremt uvanlig.

Jeg ville nok issolert fisken, da den kan være bærer av mye rart...
I hovedkaret ville jeg tatt en grundig slamsuging, og ett vannbytte på 35-40% nå, og vannbytter på 25-30% daglig i 3-4 dager fremover.
Kun for å fjerne mest mulig av eventuelle smittestoffer.
Tett observasjon av både adferd og utseende hos fiskene er absolutt å anbefale.

Ang "sjuklingen", ville jeg kanskje forsøkt med en heftig saltkur i ei bøtte.
3g salt pr liter vann over ett par dager, skal fisken tåle fint. Mange smittestoffer derimot, vil ha problemer med å takle dette.
Det er absolutt en fordel om vannet i bøtta eller hva du bruker til issolasjon kan filtreres, og holdes ved en konstant temperatur.
Etter ca30 timer i saltbøtta er fisken frisk og rask og alle de hvite "klumpene" er forsvunnet! Han skal få være på ferie en dag eller to til for sikkerthetsskyld.. Tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap