spm ang medisinering.

Har fått sykdom i 54l der jeg holder guppy-yngler. Mistenker at det kan være innvollsorm eller endetarmsorm. De som har blitt angrepet blir veldig tynne og slappe og ender nede på bunnen der de ligger til de er så svake at jeg har avlivet dem. De "vakler" dessuten noe når de svømmer og i noen tilfeller ser det ut til de får en antydnig til en bøy på ryggen. Er nå på siste dagen i kuren med metrobits uten at disse har hatt noen merkbar effekt. Har prazi pro stående klar. Vil det være hensiktsmessig å bruke pp i dette tilfellet? I så fall har jeg en del spørsmål:

Hva er lengden på en slik kur?

Har allerede beregnet dosering både til enkel- og dobbel dose, men er ikke sikker på hvilken dose jeg vil trenge.

Vil doseringen være den samme gjennom hele kuren? Og hvis ikke, hvordan man beregner disse dosene?

Jeg har skjønt at man skal foreta et vannbytte på 20% andre dag og deretter ikke på 2 dager. Beregner man den "tapte" mengden medisin i tillegg til dosen for den dagen? Hvordan ser vannbyttene ut resten av kuren?

Jeg hadde forsøkt med Prazi pro her, siden du allerede har denne.

Kuren tas over 3 runder, med 5 dagers mellomrom. Ta ett større vannbytte før kuren starter, rens helst bunnlaget også før ny medisin has i.
Siden Prazi Pro er for svak med oppgitt dose, anbefales det at en dobler denne, slik at en bruker 10ml pr 20gallon (ca 77L). Dette er dosseringen en bruker for alle tre rundene.

I karet ditt, er det neppe særlig mer enn 40-45L, så jeg ville selv brukt ca 6ml pr runde

Du skal ikke bytte vann på kurens dag 2, men hver 5. dag
Hva gjør man etter vannbyttet? Filtrerer man med kull eller gjør man dette etter at alle rundene er gjennomført?

Skikkelig vannbytte og slamsuging og deretter ny påfylling med Prazi. Vil anbefale god lufting i karret under kuren.

Medlemsmøte i TAK på Tirsdag i Tromsøhallen klokken 19.00.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap