Guppyene dør én etter én
De siste to ukene har guppy etter guppy døød på seg i karet mitt. Karet har vært i drift i to måneder. GH: 9 KH: 4 PH: 7. Nitrat og nitritt er også OK.
Jeg bruker Tetra dråpetester. Vannskift en gang i uka. Før fiskedødem startet var det 11 guppyer, 8 guppy-yngel og to ancistrus i karet.
Problemet er at forløpet er forskjellig: Noen er tilsynelatende friske og fine og dør helt plutselig. Andre blir apatiske og dør etterhvert. To andre ser ut til å ha mistet flyteevnen. En annen ble veldig urolig og nærmest spastisk før den døde. Det jeg ikke skjønner: Ancistrusene er friske, fine og fornøyde. En 8 Guppy-yngel ser ut til å være helt uanfektet. Kan det være algersiden det ikke er noen klare symptomer?
Martin
Jeg bruker Tetra dråpetester. Vannskift en gang i uka. Før fiskedødem startet var det 11 guppyer, 8 guppy-yngel og to ancistrus i karet.
Problemet er at forløpet er forskjellig: Noen er tilsynelatende friske og fine og dør helt plutselig. Andre blir apatiske og dør etterhvert. To andre ser ut til å ha mistet flyteevnen. En annen ble veldig urolig og nærmest spastisk før den døde. Det jeg ikke skjønner: Ancistrusene er friske, fine og fornøyde. En 8 Guppy-yngel ser ut til å være helt uanfektet. Kan det være algersiden det ikke er noen klare symptomer?
Martin
Postet 19.11.07 kl 21:39
Postet 19.11.07 kl 21:44
Postet 20.11.07 kl 12:55
Vis du ser etter fisken/guppyen, om du kunne se gjellene dem(det de puster med) er røde så må den ha blitt stresset. det er mange grunn til det. eks. for kraftig sirkulasjon, for ofte vannbytte. Jeg og moren min har hver sin eget kar med guppy, og tar ansvaret selv. jeg bruker den svakeste sirkulasjonpumpe + demping(jeg bruker eheim utblåse rør) og tar ca. 1 gang i mnd vannbytte(når jeg skal skrape bort alger i glasset). Mens moren min gjorde akkurat som deg. Nå har jeg overtatt alle guppy hennes siden guppyene hennes døde 1 etter 1. "hehe". håper at du kjønte noe/hva som feiler dine guppy
Postet 20.11.07 kl 13:58
Vel, om røde gjeller er ett tegn på at noe er galt, da feiler det alle fiskene mine alvorlig mye
Gjellene er røde\ rosa fra naturen side, og skal ha en slik farge.
Om du mener at rent vann har stresset livet av din mors guppyer, bør dere ta å kontrollere at springvannet er egnet eller ikke.
Her mener jeg; skjekke at Ph er tilnærmet lik i karet og i utluftet springvann, at Gh ikke er voldsomt ulik, og at det ikke tilsettes gigantmengder med klor i vannet.
Alle disse forholdene er meget enkle å endre på
Gjellene er røde\ rosa fra naturen side, og skal ha en slik farge.
Om du mener at rent vann har stresset livet av din mors guppyer, bør dere ta å kontrollere at springvannet er egnet eller ikke.
Her mener jeg; skjekke at Ph er tilnærmet lik i karet og i utluftet springvann, at Gh ikke er voldsomt ulik, og at det ikke tilsettes gigantmengder med klor i vannet.
Alle disse forholdene er meget enkle å endre på
Postet 20.11.07 kl 14:40
Det er ikke noe spesielt stor forskjell verdier på våre kar, untatt at GH er 2 hakk forskjell(tror ikke det skal gi noe skade uannset).
Det jeg mente med røde gjeller var at du kan muligens se rett gjennom/forbi ytre delen(den bevegelige delen som skjuller gjellene).
De fiskene jeg så hos moren min hadde kortere "hud" utenfor gjellene (da kan jeg se rett fra siden) og da sier jeg bare "byebye". det er så svake at de dør uannset etter en stund. Hos en normal fisk kunne du ikke se, untatt vis du så sidelengs-bakfra.
Det jeg mente med røde gjeller var at du kan muligens se rett gjennom/forbi ytre delen(den bevegelige delen som skjuller gjellene).
De fiskene jeg så hos moren min hadde kortere "hud" utenfor gjellene (da kan jeg se rett fra siden) og da sier jeg bare "byebye". det er så svake at de dør uannset etter en stund. Hos en normal fisk kunne du ikke se, untatt vis du så sidelengs-bakfra.
Postet 20.11.07 kl 16:14
Jeg leste et annet innlegg Frank har skrevet og lurer på om dette kan ha sammenheng med noen Nitrittproblemer jeg hadde for en 3-4 uker siden. Ingen fler har blitt syke de siste 72 timene og de som er igjen virker happy.
Tenker spesielt på senvirkninger av nitritt siden yngelen er frisk og fin, mens de store fiskene dør. Grunnen til at jeg tenkte på alger først var at vannet var litt grønnaktig sett mot den hvite doskåla da jeg skiftet vann her om dagen. Men om det dør noen Guppyer har jeg en rundt omkring 25 yngel til sammen som ser ut til å klare seg bra 2-3 uker etter fødselen.
Martin
Tenker spesielt på senvirkninger av nitritt siden yngelen er frisk og fin, mens de store fiskene dør. Grunnen til at jeg tenkte på alger først var at vannet var litt grønnaktig sett mot den hvite doskåla da jeg skiftet vann her om dagen. Men om det dør noen Guppyer har jeg en rundt omkring 25 yngel til sammen som ser ut til å klare seg bra 2-3 uker etter fødselen.
Martin
Postet 20.11.07 kl 20:22
Endret: 20.11.07 kl 20:23