Har du karanteneakvarium? Bør alle ha det?
Vårt første akvarium er til innkjøring nå og jeg benytter ventetiden bl.a. til å lese om og prøve å forstå årsaker til forskjellig typer sykdom. Jeg registrerer at mange anbefaler å ha nyinnkjøpte fisker i karantene noen uker før man setter de oppi "hovedakvariet". Selv har vi kun dette ene akvariet nå, men spørsmålet er om man bør investere i et lite karanteneakvarium - eller er dette bare for de aller mest forsiktige av oss? Dere vet, de som ikke lar barna sine leke ute uten hjelm og tannbeskytter...
Ønsker noen råd og gjerne en diskusjon rundt dette temaet. Er det noe alle bør ha, er det noe som er kjekt å ha, eller er det strengt tatt bare for de som ikke vil ta noen sjanser og som har veldig dyre fisk?
Et tilleggspørsmål; kan et karanteneakvarium også brukes til leks/yngelakvarium når det ikke brukes til karantene?
Ønsker noen råd og gjerne en diskusjon rundt dette temaet. Er det noe alle bør ha, er det noe som er kjekt å ha, eller er det strengt tatt bare for de som ikke vil ta noen sjanser og som har veldig dyre fisk?
Et tilleggspørsmål; kan et karanteneakvarium også brukes til leks/yngelakvarium når det ikke brukes til karantene?
Postet 20.11.07 kl 19:07
helst karanteneakvarium
ja, vi har karanteneakvarium.
Men vi hadde ikke i oppstarten, og det gikk bra et par ganger vi kjøpte ny fisk og hadde den i på direkten. Så plutselig lærte vi hvorfor det er bra med karantenekar.
hvis man kan lære av andres tabber, kan man spare penger, ergrelse, bryderi og evt en porsjon sorg.
tar du smittet fisk rett i et selskapskar, kan andre fisk også bli syke, muligens død. men bevares, det kan jo gå bra lenge. det kan også hende at du vinner i lotto i neste uke, om du bare har kjøpt lodd.
Jo flere fisk du har i det egentlige akvariet, og jo dyrere fisk, jo viktigere er det med karantene.
Bruker du karantenekar vil du også ha en bedre sak å ta opp med butikken, som ikke så lett kan hevde at de nykjøpte fiskene er blitt smittet av dine gamle fisker.
Men vi hadde ikke i oppstarten, og det gikk bra et par ganger vi kjøpte ny fisk og hadde den i på direkten. Så plutselig lærte vi hvorfor det er bra med karantenekar.
hvis man kan lære av andres tabber, kan man spare penger, ergrelse, bryderi og evt en porsjon sorg.
tar du smittet fisk rett i et selskapskar, kan andre fisk også bli syke, muligens død. men bevares, det kan jo gå bra lenge. det kan også hende at du vinner i lotto i neste uke, om du bare har kjøpt lodd.
Jo flere fisk du har i det egentlige akvariet, og jo dyrere fisk, jo viktigere er det med karantene.
Bruker du karantenekar vil du også ha en bedre sak å ta opp med butikken, som ikke så lett kan hevde at de nykjøpte fiskene er blitt smittet av dine gamle fisker.
Postet 20.11.07 kl 19:34
Ja, jeg bruker alltid karantene på nye fisker. Blander aldri nyinnkjøpte fisk med andre fisk, de går i separat kar i minst en måned. Helst to mnd...Det er så mange sykdommer man ikke ser før det er gått lang tid, men som er alvorlige og kan slå til alvorlig. Som f.eks. visse typer innvollsparasitter og andre lumske snyltere som skjuler seg langt inne i fiskens innvoller eller gjeller.
Postet 20.11.07 kl 20:55
Jeg bruker setter konsekvent all fisk i karantene så fort de kommer i hus. Har et kar på 110 liter fri for bunnsubstrat med blåmatte i hjørnet og powerhead bak. Dette karet brukes også som yngelkar ved behov. Jeg medisinerer konsekvent all fisk med nufriperimol, malakittgrønt og metronidasol. Det tar kverken på det meste av basselusker, og dette har jeg veldig bra erfaring med.
Postet 20.11.07 kl 21:05
VF fisk har jeg alltid i karantene. Det følger alltid noen bassilusker med dem. Oppdrettsfisk er jeg dessverre litt sløvere med. Merkelig nok har jeg ikke noe eget karantenekar gående. De VF fiskene jeg har, har stort sett havnet i kar som var satt opp med tanke på at de skulle leve der. Så karantenen hos meg går på å ikke blande med annen fisk jeg har, samt å gi dem en liten "avlusing" når de kommer hit.
Jeg har et par ganger forsøkt å sette opp et eget kar som skal fungere som karantenekar jeg kan ha syk fisk i. Men alle karene har en tendens til å ende opp med ny fisk i...
Jeg har et par ganger forsøkt å sette opp et eget kar som skal fungere som karantenekar jeg kan ha syk fisk i. Men alle karene har en tendens til å ende opp med ny fisk i...
Postet 20.11.07 kl 23:24
Hei!
Jeg har karantenekar satt opp. Hadde det ikke til å begynne med, men erfarte etter en stund at man sparer både penger (fisk som dør/ det går som regel mindre medisiner i karantenekar) og frustrasjoner ved å ha dette.
- jeg lar i tillegg ungene mine leke ute uten hjelm og tannbeskyttere (og klatre i trær også)
Jeg har karantenekar satt opp. Hadde det ikke til å begynne med, men erfarte etter en stund at man sparer både penger (fisk som dør/ det går som regel mindre medisiner i karantenekar) og frustrasjoner ved å ha dette.
- jeg lar i tillegg ungene mine leke ute uten hjelm og tannbeskyttere (og klatre i trær også)
Postet 21.11.07 kl 17:13
Jeg og har karantene karr-hadde ikke det til å begynne med, men erfartefort at det lønner seg.
Kjedelig å miste fisker du har strevd lenge med å få tak i, derfor går alle ny innkjøpte fisk som skal i L malle karra eller diskus karret først i karrantene.
Men vi/kona bruker ikke karrantene karr på fisker som skal i "fiske"suppa hennes.
Så valget med karrantene karr må du ta selv-kjøpte 180 L til kona for snart 2 år siden(fiskesuppa) og hun bruker ikke karantene karr, og har heller ikke hatt sykdommer.
Kjedelig å miste fisker du har strevd lenge med å få tak i, derfor går alle ny innkjøpte fisk som skal i L malle karra eller diskus karret først i karrantene.
Men vi/kona bruker ikke karrantene karr på fisker som skal i "fiske"suppa hennes.
Så valget med karrantene karr må du ta selv-kjøpte 180 L til kona for snart 2 år siden(fiskesuppa) og hun bruker ikke karantene karr, og har heller ikke hatt sykdommer.
Postet 21.11.07 kl 17:27
Skal ærlig innrømme at jeg ikke praktiserer karantene.
Studerer fiskene både lenge, tett og alt det der i butikken, og luker derfor ut det meste av sykdommer.
Til nå har dette fungert utmerket, har ikke dratt med meg sykdom inn i karene på mange år.
Skal sies at jeg nok ser tegnene bedre enn mange andre, ut i fra en del timer med nesa enten i bøker, eller andre kilder til info om sykdommer
Men har en plass til ett karantenekar, er det selvsagt det beste
Studerer fiskene både lenge, tett og alt det der i butikken, og luker derfor ut det meste av sykdommer.
Til nå har dette fungert utmerket, har ikke dratt med meg sykdom inn i karene på mange år.
Skal sies at jeg nok ser tegnene bedre enn mange andre, ut i fra en del timer med nesa enten i bøker, eller andre kilder til info om sykdommer
Men har en plass til ett karantenekar, er det selvsagt det beste
Postet 21.11.07 kl 19:13
Dette var interessant. Relativt entydige anbefalinger, mens den ene personen jeg var HELT sikker på at brukte karantene, Frank - gjør det altså ikke!
Men Frank, det er vel mange sykdommer som ikke viser seg før etter lang tid? Eller mener du det skal være mulig å se det aller meste, selv lenge før utbrudd, ved å observere fisken i butikken? Også de skumle innvollsparasittene o.l. som mona o refererer til?
Men dere som bruker karantene, pleier dere å medisinere uansett, eller kun ved behov? Slik jeg forstår Pettern så bruker han medisin på alle fisker for å være sikker på at om det er noe, så er det borte. Gjør dere andre det også slik, eller gir dere kun medisin om behovet viser seg? Det virker jo ganske fornuftig å medisinere mot "alt" uavhengig om man ser symptomer eller ikke, for om det er noe der så forsvinner det antakelig? Og da kan man også ha kortere karanteneperiode - har de vært igjennom kuren, er de friske?
På den annen side - overdrevent medisinbruk har kanskje sine ulemper i fiskeverdenen, akkurat som hos oss mennesker? Vil tro det er en belastning for fisker også å bli utsatt for medisinering, i tillegg til at man antakelig bidrar til å lage resistente sykdommer?
Men Frank, det er vel mange sykdommer som ikke viser seg før etter lang tid? Eller mener du det skal være mulig å se det aller meste, selv lenge før utbrudd, ved å observere fisken i butikken? Også de skumle innvollsparasittene o.l. som mona o refererer til?
Men dere som bruker karantene, pleier dere å medisinere uansett, eller kun ved behov? Slik jeg forstår Pettern så bruker han medisin på alle fisker for å være sikker på at om det er noe, så er det borte. Gjør dere andre det også slik, eller gir dere kun medisin om behovet viser seg? Det virker jo ganske fornuftig å medisinere mot "alt" uavhengig om man ser symptomer eller ikke, for om det er noe der så forsvinner det antakelig? Og da kan man også ha kortere karanteneperiode - har de vært igjennom kuren, er de friske?
På den annen side - overdrevent medisinbruk har kanskje sine ulemper i fiskeverdenen, akkurat som hos oss mennesker? Vil tro det er en belastning for fisker også å bli utsatt for medisinering, i tillegg til at man antakelig bidrar til å lage resistente sykdommer?
Postet 21.11.07 kl 20:22
Inaktiv bruker

Vi har gåt til anskafelse av et karantene kar. Blir å la fisken gå der i 2-3uker før jeg flytter de til karet de skal i.
1-1,5uke er de nye fiskene alene så tar jeg 1-3fisk fra karet de skal i oppikarantene karet til de nye og lar alle gå sammen i 1-1,5uker til.. er alt bra etter det dumper jeg de nedi karet
Blir IKKE og medisinere uten tegn på sykdom da jeg er ganske siker på at fisk som menesker ikke skal overdrive medisinering med tanke på at basiluskene blir resistente... og det er jo ikke noe kos...
1-1,5uke er de nye fiskene alene så tar jeg 1-3fisk fra karet de skal i oppikarantene karet til de nye og lar alle gå sammen i 1-1,5uker til.. er alt bra etter det dumper jeg de nedi karet
Blir IKKE og medisinere uten tegn på sykdom da jeg er ganske siker på at fisk som menesker ikke skal overdrive medisinering med tanke på at basiluskene blir resistente... og det er jo ikke noe kos...
Postet 21.11.07 kl 23:19
Jeg medisinerer fiskene i karrantene karret-men kun mot div invollsorm/gjelde parasitter.
Bruker Praziquatel nå på de VF L134 og en diskus som jeg har i karrantene.
Men heldigvis så er det ike ofte jeg komer over nye fisker som jeg har lyst på, ellers så hadde jeg rengt flere karrantene karr.
Har vel ikke tilført noen nye fisker i noen av tankene på over 1 1/2 år, så nå gleder jeg meg som en unge.
De som nå blir medisinert viser eller ingen tegn til parasitter,og det virker heller ikke som praziquantelen/PraziPRO stresser fiskene særlig. Ikke som jeg greier å oppservere da.
De spiser utrolig mye mat og det er jo et supert tegn(mener jeg da), har også satt inn 2 små ancistruser sammen de, for å se hvordan de takler medisinen(de er små2,5-3 cm og det ser ut til at disse småttisene takler den fint),
Så "løp" og kjøp begge nevte medisiner, veldig bra(min erfaring da)-når jeg brukte den mot innvolsorm pådiskusene så kom det ut flere meter med ormer allerede første dagen jeg medisinerte karret, og de har heller ikke dukket opp siden.
Må bestilles fra USA da;(
Bruker Praziquatel nå på de VF L134 og en diskus som jeg har i karrantene.
Men heldigvis så er det ike ofte jeg komer over nye fisker som jeg har lyst på, ellers så hadde jeg rengt flere karrantene karr.
Har vel ikke tilført noen nye fisker i noen av tankene på over 1 1/2 år, så nå gleder jeg meg som en unge.
De som nå blir medisinert viser eller ingen tegn til parasitter,og det virker heller ikke som praziquantelen/PraziPRO stresser fiskene særlig. Ikke som jeg greier å oppservere da.
De spiser utrolig mye mat og det er jo et supert tegn(mener jeg da), har også satt inn 2 små ancistruser sammen de, for å se hvordan de takler medisinen(de er små2,5-3 cm og det ser ut til at disse småttisene takler den fint),
Så "løp" og kjøp begge nevte medisiner, veldig bra(min erfaring da)-når jeg brukte den mot innvolsorm pådiskusene så kom det ut flere meter med ormer allerede første dagen jeg medisinerte karret, og de har heller ikke dukket opp siden.
Må bestilles fra USA da;(
Postet 21.11.07 kl 23:34
Bare ett lite innspill her fra meg om at praziquantel muligens kan skaffes gjennom zoobutikker eller veterinær. Har riktignok ikke sett etter den i det siste, men så den til salgs for ca halvannet år siden hos Tropehagen og også hos den lokale dyreklinikken. Kjøpte meg en pakke for å ha i tilfelle noe skulle dukke opp på fiskene. Har nylig kassert denne pga dato. Så hvis ikke nye regler har dukket opp siden da, så skulle det være mulig å få tak i den uten å måtte bestille fra USA.
Postet 22.11.07 kl 01:17
Endret: 22.11.07 kl 01:18
Man får prazquantel i Norge-jeg bruker det bl.a til hundene mot innvollorm.
Men den er ikke vannløselig, og da hjelper det lite.
Jeg har ikke setteller hørt om at dette prosuktet blir solgt i Norge. Så til og med akvarister som har holdt på vesentlig lengre enn meg sier det samme, produktet er ike åfå tak i i Norge.
Så Tante Astrid legg ut en link til nevte produkt, fordi det ermange som hadde hatt brukt for det, og litt kjedelig å måtte bestille fra USA, vis det finnes i Norge(noe jeg ikke tror det gjør, ikke i en form som er brukanes i akvarium).
Men den er ikke vannløselig, og da hjelper det lite.
Jeg har ikke setteller hørt om at dette prosuktet blir solgt i Norge. Så til og med akvarister som har holdt på vesentlig lengre enn meg sier det samme, produktet er ike åfå tak i i Norge.
Så Tante Astrid legg ut en link til nevte produkt, fordi det ermange som hadde hatt brukt for det, og litt kjedelig å måtte bestille fra USA, vis det finnes i Norge(noe jeg ikke tror det gjør, ikke i en form som er brukanes i akvarium).
Postet 22.11.07 kl 07:25
Ken MyrsethSå Tante Astrid legg ut en link til nevte produkt, fordi det ermange som hadde hatt brukt for det, og litt kjedelig å måtte bestille fra USA, vis det finnes i Norge(noe jeg ikke tror det gjør, ikke i en form som er brukanes i akvarium).
Skal ha øynene åpne, men skal ikke se bort i fra at jeg har tatt feil Ble skrevet litt seint i natten det der. Har også brukt middelet på kattene mine så det kan hende jeg blander navnene. Må nok lære meg å dobbelsjekke før jeg uttaler meg
Når det gjelder trådens tema så har jeg hatt et karanteneakvarium, men det ble aldri til at jeg brukte det til innkjøpte fisk. Følte vel egentlig for at de nyinnkjøpte ville slappe bedre av i hovedkaret hvor det er masse gjemmesteder. Det er jo ofte stress som utløser sykdom. Har aldri hatt problem med at det har brutt ut sykdom ved nyinnsettelser. Dessuten har jeg for liten plass til at et slikt kar kan stå oppe hele tiden. Har derimot en sjelden gang brukt det til en og annen syk fisk som har trengt behandling eller skjerming i kortere tid. Nå har jeg tatt det i bruk som rekekar istedenfor.
Tror nok jeg likevel ville brukt karantene på nyinnkjøpte fisk hvis jeg hadde hatt noen sjeldne eller dyre fisk i karet.
Postet 22.11.07 kl 13:15
Endret: 22.11.07 kl 13:18
Det er desverre umulig å helgardere seg mot alle smittestoffer, med mindre en går over til plast-fiskerJoakimMen Frank, det er vel mange sykdommer som ikke viser seg før etter lang tid? Eller mener du det skal være mulig å se det aller meste, selv lenge før utbrudd, ved å observere fisken i butikken? Også de skumle innvollsparasittene o.l. som mona o refererer til?
De fleste kjører en karantene på 2-4 uker, dette er utilstrekkelig for å avsløre de mer spektakulære sykdommene som flagelatter, gjelleparasitter, tarmparasitter, fisketuberkulose+++++, i de fleste tilfeller.
En trenger da en karantene på minst 6 måneder, helst 12.
Nå kjenner jeg ikke alle akvarister, men jeg vil bli overrasket om det var mange som gad å vente så lenge med å introdusere fiskene i hovedkaret
Skal vel også sies at de mest sykdomsutsatte fiskene ikke akkurat hyppig introduseres i karene mine Velger en fisk som de mest vanlige levendeføderne, da ville jeg nok selv både kjørt med karantene, og kjørt på med det meste av medisiner som er tilgjengelig - siden dette er fisk som desverre alt for ofte er mer sykdom, enn f(r)isk...
Postet 23.11.07 kl 13:23
Endret: 23.11.07 kl 13:23
Postet 07.01.08 kl 13:45
Jeg medisinerer rutinemessig viltfanget fisk. Uten unntak.
Men jeg medisinerer ikke konsekvent fisk kjøpt av privatpersoner eller i butikk, dersom de etter noen ukers karantene fremdeles ser friske ut. Skulle sykdom oppstå, eller det er mistanke om sykdom, får de selvfølgelig medisin. Noen sykdommer er verre enn andre å fastslå med sikkerhet.
For eksempel kjøpte jeg en stim Galaxyrasbora av butikk i fjor. De så forferdelig tynne ut, nesten innhule i magen. Til tross for god fòring la de ikke på seg, og forble like avmagret. Da var det klart at det skyldes sykdom, ikke mangel på mat. Så da fikk de en avlusningskur med et antiparasittmiddel. Noen uker etter dette var de friske og lubne
De gikk i karantene hos meg i over to mnd, før jeg slapp dem løs i en 128 liter. Det var magerheten som gjorde at jeg beholdt dem i karantene så lenge, ettersom jeg skjønte at det skyldtes sykdom.
Men jeg medisinerer ikke konsekvent fisk kjøpt av privatpersoner eller i butikk, dersom de etter noen ukers karantene fremdeles ser friske ut. Skulle sykdom oppstå, eller det er mistanke om sykdom, får de selvfølgelig medisin. Noen sykdommer er verre enn andre å fastslå med sikkerhet.
For eksempel kjøpte jeg en stim Galaxyrasbora av butikk i fjor. De så forferdelig tynne ut, nesten innhule i magen. Til tross for god fòring la de ikke på seg, og forble like avmagret. Da var det klart at det skyldes sykdom, ikke mangel på mat. Så da fikk de en avlusningskur med et antiparasittmiddel. Noen uker etter dette var de friske og lubne
De gikk i karantene hos meg i over to mnd, før jeg slapp dem løs i en 128 liter. Det var magerheten som gjorde at jeg beholdt dem i karantene så lenge, ettersom jeg skjønte at det skyldtes sykdom.
Postet 07.01.08 kl 14:13
Endret: 07.01.08 kl 14:14
Postet 07.01.08 kl 14:21
Postet 07.01.08 kl 14:21
Har det delvis nå, men har ikke tenkt til å ha det fremover, noe som er dumt i og med at jeg mista 18 rødmunnstetra pga. hvitprikk etter nye fisk for noen måneder siden. Men lyset i karet kødda den gang, hadde kanskje oppdaget det tidsnok ellers.
Kommer kanskje til å ha det igjen hvis jeg går for et slags hyllesystem til akvarier. Lettstressa fisk blir vel stressa på ny om man skal flytte dem igjen etterpå så det er ikke alltid ideelt det heller.
Kommer kanskje til å ha det igjen hvis jeg går for et slags hyllesystem til akvarier. Lettstressa fisk blir vel stressa på ny om man skal flytte dem igjen etterpå så det er ikke alltid ideelt det heller.
Postet 07.01.08 kl 14:27