Prazi pro bruksanvisning
Postet 21.11.07 kl 13:08
Noen erfaringer jeg har med Prazi
Geir KristiansenGjellemark og erfaringer med PraziPro Den senere tid har det vært en voldsom eksplosjon av akvarister som har benyttet muligheten til å kjøpe PraziPro fra Rocky Mountain Discus. Fordelen med PraziPro er at den kommer i flytende form og dermed enkel å dosere. På flasken står mengden som skal benyttes og den er 5 ml per 20 gallon (75,72 liter) vann. Dette skal da utgjøre 2,5 mg/liter. Denne doseringen er for lav slik at effektiv behandling mot gjellemark ikke vil fungere med denne doseringen. Praziquantel i pulverform doseres med 5 mg/liter. Det siste halvåret har vi ved flere anledninger forsøkt å få fjernet gjellemark fra VF discus med PraziPro. Kuren blir satt inn med 2,5 mg/liter og først ser dette lovende ut. Etter 14 dager er fisken tilbake til start med gjellemark og det hele. Jeg begynte da å søke informasjon og rådførte meg med flere discuseiere. Det jeg kom fram til var at doseringen med PraziPro var feil samt at lengden på kuren ikke var lang nok. Det som også kom frem var at det var flere som hadde erfart at PraziPro kunne medføre en enorm bakterieoppblomstring og gi verre problem enn gjellemark. Samtidig ble det også klart at kuren måtte forlenges slik at denne skulle gå over 14 dager. Når det gjelder innvollsorm og PraziPro så er det rett at denne skaper sammentrekning i muskulaturen på ormen slik at den ikke klarer å holde seg fast inne i fisken. Praziquantel har vært benyttet på discus lenge og dette er ikke noe stort problem for disse. Siden jeg allerede hadde problemet med gjellemark og ikke kunne flytte discusene før dette problemet var løst valgte jeg å gjøre følgende. - Doseringen ble økt til det dobbelte, altså 10 ml per 20 gallon - Kuren ble kjørt tre påfølende ganger, altså i 15 dager - Kraftig vannbytte og rengjøring av karret ved hver påfylling(hver femte dag) - Meget sterk utlufting av vannet med luftpumpe. - Kuren ble gjennomført i et BB karantenekar - Foring ble holdt på et minimum, kun med røde mygglarver Resultatet av denne ”hestekuren” er at gjellemarken ser ut til å være utryddet. Fiskene tok kuren med stoisk ro. Redusert matlyst etter endt kur. Med denne kuren ser det ut som PraziPro gjør jobben, men man skal være klar over at dette bør gjøres i et rent karantenekar. Jeg vil ikke anbefale denne hestekuren til alle. Man skal være klar over at dette kan gå galt og da må man være i stand til å flytte discusen over i et nytt kar for å berge stumpene. Har i ettertid skaffet meg Praziquantel i pulverform og vil foretrekke å benytte dette i stedet for PraziPro. Det skal også sies at hvis jeg har PraziPro for hånden og mangler Praziquantel i pulverform så kjører jeg gjennom kuren med PraziPro.
Postet 21.11.07 kl 18:39
Jeg vet denne tråden er gammel, men synes kanskje spørsmål om dette likevel hører hjemme her. Det er et par ting som er uklart for meg:
Brukes PraziPro sammenhengende i fem dager? Det ser slik ut for meg, men min bruksanvisning på Tremazol foreskriver en konsentrasjon mot gjelleorm som vil tilsvare 5 mg/l i 6 timer for så å ta 80% vannbytte. Alternativt udenfor akvariet i 20 min. Gjentagelse etter en uke dersom gjelleormene kommer tilbake.
Vil samme konsentrasjon være nødvendgi for å kurere innvollsorm? Igjen så foreskriver bruksanvisningen til Tremazol en noe lavere konsentrasjon (ca 3,75 mg/l) mot innvollsorm.
Er det i det hele tatt konsentrasjonen som er avgjørende for behandling av gjelle og innvollsorm eller kan det være at det først og fremst er varigheten av behandlingen? Jeg forestiller meg at fiskene klarer bedre en langvarig behandling med noe lavere dosering enn den hestekuren som her er beskrevet.
Brukes PraziPro sammenhengende i fem dager? Det ser slik ut for meg, men min bruksanvisning på Tremazol foreskriver en konsentrasjon mot gjelleorm som vil tilsvare 5 mg/l i 6 timer for så å ta 80% vannbytte. Alternativt udenfor akvariet i 20 min. Gjentagelse etter en uke dersom gjelleormene kommer tilbake.
Vil samme konsentrasjon være nødvendgi for å kurere innvollsorm? Igjen så foreskriver bruksanvisningen til Tremazol en noe lavere konsentrasjon (ca 3,75 mg/l) mot innvollsorm.
Er det i det hele tatt konsentrasjonen som er avgjørende for behandling av gjelle og innvollsorm eller kan det være at det først og fremst er varigheten av behandlingen? Jeg forestiller meg at fiskene klarer bedre en langvarig behandling med noe lavere dosering enn den hestekuren som her er beskrevet.
Postet 15.10.08 kl 15:51
Litt uheldig å benytte "hestekur" i lag med bruk av Praziquantel. Min erfaring med dette stoffet er at fiskene ikke blir nevneverdig redusert. Avtagende matlyst under/etter kuren er alt jeg har opplevd.
Grunnen for den sammenhengende kuren i femten dager er at Praziquantel ikke tar knekken på gjellemarken i eggstadiet. For å være sikker på at man tar knekken på alle generasjonen av gjellemarken blir denne kuren kjørt fortløpende tre ganger.
Vannbytte blir altså gjort på dag 5 og 10. Foringen holdes nede for ikke å få dårlig vannkvalitet(fisken spiser heller ikke særlig godt under kuren)
Når det gjelder den medisinen du nevner så har jeg ingen erfaring med den og skal derfor ikke uttale meg om metoden. Det som synes rart er at man ikke skal hollde doseringen oppe gjennom en hel livssyklus på gjellemarken.
Postet 15.10.08 kl 21:52
Jeg vet at denne er gammel men jeg må ha alt inn med teskje. Når man medisinerer med prazipro skal man gjøre det hver dag i 5 dager eller skal man ha oppi nytt etter 5 dager? I 180 litern har det vært noen gyppy og sebra fisk som har vært avmagret og klemt finnene sammen. Jeg har i dag hatt oppi 12 ml med prazipro og hva nå? Ha oppi samme dosering hver dag i 5 dager eller vente med neste behandling til det har gått 5 dager for da skal jeg slamsuge og ha oppi nytt. hva er Rett? Takker for svar )
Postet 29.05.09 kl 14:33
Inaktiv bruker
Heidi IngdalHa oppi samme dosering hver dag i 5 dager eller vente med neste behandling til det har gått 5 dager for da skal jeg slamsuge og ha oppi nytt. hva er Rett? Takker for svar :-))
Du venter, og har oppi ny dose PraziPro på dag 5 (etter slamsuging og vannbytte) og gjentar på dag 10. Altså, medisinen skal has i 3 ganger i 15 dagers-perioden.
Postet 29.05.09 kl 16:33
Postet 29.05.09 kl 18:30