Praktbotia dekt m hvitt belegg

Jeg fikk hvitprikker på noen nye fikser jeg kjøpte og fikk medisin hos dyrebutikken, di to fiskene døde men ingen av di andre viste tegn til prikker. Uken etter var botiane mine fulle av prikker. Jeg fikk da ny dose med på dyrebutikken og har dosert nå og i tillegg brukt tempkuren. Dette oppdaget jeg på fredag, så jeg øket temp til søndag og hadde medisin i mandag og i dag. Men i dag jeg kom ifra jobb er botiane dekket med ett hvitt belegg, hele fiskene. Di er veldig aktive og klør seg samtidig som den ene står i hjørnet på karret med nesen opp, så tar den seg en svømmetur, så stiller den seg der igjen. Di bruker oxo å legge seg under steinen sin, så di virker ikke mer unomal enn til vanlig. Den ene preacox'n min har fått noen få prikker og det samme har kampfisken...

Er det noen som har peiling på hvorfor det har slått skikkelig ut på botiane??
Den på bildet har mindre belegg enn den andre...
Bildene er til lite hjelp, men det ser ut som "unge" hvitprikk-parasitter dette.

Det er altså bare å fortsette å behandle. Men bestem deg for om du skal utrydde parasittene med 32`C temp, eller medisin. Begge deler er ekstremt stressende for fisken, og kan medføre at du kverker mer fisk enn hva du har lyst til å gjøre.

Ang medisinering; praktbotia er temmelig sensitiv for virkestoffene i flere av de mer vanlige medisinene.
Jeg hadde derfor garantert kjørt en grundig temp-kur her
Les mer om denne i sykdomsartikkelen, som du finner i artikkelsamlinga vår
Frank Angell
Bildene er til lite hjelp, men det ser ut som "unge" hvitprikk-parasitter dette. Det er altså bare å fortsette å behandle. Men bestem deg for om du skal utrydde parasittene med 32`C temp, eller medisin. Begge deler er ekstremt stressende for fisken, og kan medføre at du kverker mer fisk enn hva du har lyst til å gjøre. Ang medisinering; praktbotia er temmelig sensitiv for virkestoffene i flere av de mer vanlige medisinene. Jeg hadde derfor garantert kjørt en grundig temp-kur her :) Les mer om denne i sykdomsartikkelen, som du finner i artikkelsamlinga vår ;)

Vet di er sensitive, derfor har jeg stoppet etter to medisineringer. Men ded som er så rart er at det har slått skikkeli ut etter siste dose med medisin... tempen er 32'C å det har den vært siden søndag. Har å hatt salt i.

Ser at d ikke ser så ille ut på bildene, men i virkeligheten ser det ut som at botiane har badet i kleppmelk.. store hvite prikker å mange små...
Hva slags medisin er det du har prøvd? Tetra, Prodac eller Harjos hjemmebrygg (FMC)?

Det kan rett å slett være at fiskene var infiserte med parasittene før kuren(e) ble startet, og at det er disse en ser nå.
Det er kun når parasittene er frittsvømmende at de kan kverkes (uten at fisken følger med).

Kjør med 32`C (kontroller at denne er 32`C med minst 2 termometere), og god gjennomlufting, så ordner dette seg sikkert.
Om det ikke hjelper, skal vi vel kunne ordne en deal med eSHa sine medisiner (du låner mens du skaffer fra en av nettbutikkene - om du vil)
Frank Angell
Hva slags medisin er det du har prøvd? Tetra, Prodac eller Harjos hjemmebrygg (FMC)? Det kan rett å slett være at fiskene var infiserte med parasittene før kuren(e) ble startet, og at det er disse en ser nå. Det er kun når parasittene er frittsvømmende at de kan kverkes (uten at fisken følger med). Kjør med 32`C (kontroller at denne er 32`C med minst 2 termometere), og god gjennomlufting, så ordner dette seg sikkert. Om det ikke hjelper, skal vi vel kunne ordne en deal med eSHa sine medisiner (du låner mens du skaffer fra en av nettbutikkene - om du vil)

Noe blått

hjalp fiskene t en bekjent, derfor så snodi at det bryter skikkeli ut her...
men håper ettpar dager til med tempkur tar knekken på det. er skeptisk til medisiner... har satt to pumer i, så d er nok gjennomlufting. tok ut filtrene slik at medisinen ikke skulle filtreres.
jolly
Noe blått :)
Jeg antar du da ikke har originalforpakningen, eller at du fikk en dæsj i ei brusflaske eller lignende?

Men for den del; medisinene en får tak i her på sortland er omtrent like nyttige som å vanne plena i pisseregn
Frank Angell
[QUOTE=jolly]Noe blått :)
Jeg antar du da ikke har originalforpakningen, eller at du fikk en dæsj i ei brusflaske eller lignende?

Men for den del; medisinene en får tak i her på sortland er omtrent like nyttige som å vanne plena i pisseregn

Metylenblått, va en liten pakning. Måtte bare finn pakninga
Ren methylenblått takles ganske godt av praktbotia. Denne er ganske effektiv mot parasittene, men det finnes ting som funker bedre
Desverre er methylenblått noe aggressivt ovenfor filterbakteriene, så du bør ha ett øye på No2-nivået
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap