Syk palett, Hexamita?

Jeg har en syk palettdame, og hun har faktisk vært syk i en uke nå. Jeg var bombesikker på at hun skulle stryke med allerede forrige helg, så jeg har ikke tenkt på å sette igang medisinering. Jeg trodde det var bukvannssott, ettersom hun da var en smule oppblåst.

Men, hun lever fortsatt. Symptomene nå er: grå i fargen (ikke rart, så syk hun er), et hull i panna, hull i nærheten av munnen, det kan se ut som om hun har noen prikker langs laterallinja, men det er heller usikkert. Hun har også trøbbel med den ene finna av de som danner et par på buken, og hun står litt på skrå i vannet - alltid lent litt mot den samme siden, og stort sett alltid i samme vinkel. Det ser ut som en anelse slagside. Dette høres og ser veldig ut som hullsyke for meg, men jeg har aldri sett det før. Andre teorier? Skal jeg kjøre på med Esha Hexamita (som jeg faktisk har i huset - takk og pris for et velfylt medisinskap)?
Kan meget godt være ett kraftig angrep med flagelatter, selv om hun ikke ser ut som ei tesil.

Jeg hadde nok forsøkt medisinen, mest for å se om dette har noe effekt.
Det skal sies, at dette er en medisin som jeg ikke kjenner til ut over omtale, så det blir jo spennende å se om denne har noen + eller - effekter.
Rapporter gjerne om du opplever det ene eller det andre med medisinen

Om det virkelig er flagelatter, er det ikke usannsynlig at disse kommer tilbake en til tre uker etter endt kur. Dette da de fleste håndkjøpsmedisner tar det meste av symptomer, og kun en del av flagelattene.

Det er akkurat det jeg er mest sent på å se om også gjelder eSHa`n
For å være helt ærlig: jeg tviler på at hun står det over, uansett om medisinene fungerer eller ikke. Da jeg først oppdaget at hun var syk, var jeg allerede sikker på at slaget var tapt, så jeg lot det gå en uke før jeg tenkte på medisinering. Da hun fortsatt levde, og jeg kunne se henne litt tydeligere, så fant jeg ut at jeg likevel skulle forsøke å redde henne. Men ettersom hun har gått så lenge, vil jeg tro at skadene er for store til at hun skal greie seg, selv om selve sykdommen skulle forsvinne. Men hun er en skikkelig, skikkelig tøffing. Selv så syk hun faktisk er, så forsøkte hun i går å jage unna fisk. Og da er hun altså så syk at hun ikke greier å holde seg rett i vannet!
Forresten fikk jeg en overraskelse da jeg leste bruksanvisningen til Esha Hexamita. Denne skal visstnok ikke bare ta hexamitaen, men også de samme sykdommene som Esha 2000. I tillegg påstår den også at den kan ta gjelleparasitter! DET var interessant lesning. Jeg trodde ikke vi hadde medisiner i vanlig handel i Norge, som kunne ta det. Jeg vet jo ikke om den faktisk KAN ta det, men det står faktisk i bruksanvisningen.
Du hadde ikke orka å sende meg en kopi av bruksanvisningen? Dette bare må undersøkes nærmere
Det skal jeg gjøre, Frank.

Om medisinen hjelper den stakkars paletten, kan bare tiden vise. Men på standard Esha-vis, hjelper den visst på andre ting.

Disse coryene har knepet igjen i et halvt år, og i dag var de i gang igjen.
[External Image]
For øvrig kan jeg også opp lyse om at, til tross for at jeg fortsatt er temmelig sikker på at stakkaren ikke greier seg, så virker den i bedre form i dag. Den er faktisk mer aktiv, og svømmer noe rundt (fortsatt på skrå, riktignok)! Men jeg tror skadene er altfor store til at det kan gå bra til sist.
Oppdatering på denne: det gikk som jeg trodde. Palettdamen var for skadet til å redde. Men en liten overraskelse var det inne i bildet likevel. Dette skjedde jo for noen uker siden. Og rett etter den siste meldingen, havnet jeg selv på sykehus, og var borte i 12 dager. Da jeg reiste, var palettdamen mer eller mindre døende. Jeg regnet med at det var snakk om maks et døgn. Da jeg kom tilbake etter 12 dager, fant jeg deler av et fiskelik. Ettersom ingen andre fisker er savnet, må det ha vært restene etter henne. Og ettersom det var såpass mye igjen av henne, kan hun ikke ha vært død særlig lenge. Det betyr at den døende fisken greide å forbli døende (men i live) i forbausende lang tid. For å være ærlig: jeg tror medisinen faktisk tok seg av sykdommen, og på den måten forlenget stakkarens lidelser.

PS: Jeg ser jeg lovet en kopi av bruksanvisningen. Jeg skal se om jeg får ordnet det i morgen. Jeg er usikker på om det blir bra nok om jeg scanner den og sender den pr. e-post (jeg har veldig dårlige erfaringer med å scanne inn så liten tekst på denne scanneren, samt at jeg da må ta en installasjon av scanneren på denne pc-en. Pc-en den er installert på har kræsja). I så fall må jeg ta en kopi, og sende pr. snailmail. Jeg sender beskjed PM.

PPS: Som den utrolig rettskrivningspirkete personen jeg er, må jeg opplyse om at jeg er fullstendig klar over at det ikke heter opp lyse. Pga. en løs tast, hender det at det sniker seg inn et mellomrom i ny og ne, og denne feilen greide å unngå radaren min Jeg hater orddeling, og grøsser når jeg ser at jeg selv har greid en sånn feil...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap