Mugg i akvariet

Etter dagens vannbytte må jeg konstantere at det er mugg i akvariet (Juwel rio 400). Jeg har fått skrapt og sugd bort den synlige muggen, men da nivået sank så jeg også at det var antydning til mugg på filterkassa. Det lukter også litt mugg av vannet når jeg løfter av lokket. Det ser ut til at fisken har det bra (ca 20 Guppy-yngel, 6 praktbotia og tre SAE)

1: Er dette på kort eller lang sikt farlig for fisken?
2: Hva gjør man for å bli kvitt elendigheten? Jeg antar at det finnes sporer overalt oppi karet, så det er vel ikke kun snakk om å ta ut rota for rengjøring.

MartinB
Tror egentlig det kommer av maten. Jeg har litt mugg på en rot som står rett under foringsluka.
Har ikke registrert at dette har gjort noe med fisken...
Har også mugg på røtter som står i vannflaten, merker ikke at det har noe å si for fiskene. På den ene rota vokste det faktisk en sopp tidligere, lignende en slik vi kan finne i hagen
Dette ble diskutert opp og i mente her inne en gang, men husker ikke hvilken tråd dette var. Mener konklusjonen var at dette kom pga. stoffer som siver ut av rota en stund, at det overhode ikke var skadelig og at det forsvinner av seg selv. Derav sistnevnte har jeg erfart selv på noen av mine røtter og noen har jeg tatt opp og vasket/skuret.
Dersom det er så mye sopp i karet, at det lukter mugg, er det neppe heldig verken for fisk eller de som er i kåken.
Muggsopp er noe en ikke bør kimse med!

Hvorfor det er så mye mugg at det kommer på glass og hardplast, det er ikke godt å si. Trolig er det enorme mengder næring i vannet, som soppen kan livnære seg på.
Personlig ville jeg fjernet all synlig mugg, og byttet ut 50% av vannet i en periode for å tynne ut både næring og sporene til soppen.
Det er slett ikke sikkert at dette har noen effekt, men det skader i alle fall ikke å forsøke å få bukt med dette på ett normalt vis.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap