Kardinaltetra dør, nye planter og nye fisk

Har kjøpt inn 3 cory'r, og nå er det bare 2 igjen, har og kjøpt en gabonreke, denne lever, 3 otto'r, og en del nye planter ble kjøpt inn. Ominnredet karet mitt, hvor det går discus og scalarer, dolkestikktetra og keisertetra.
men i dag døde 2 kardinaler, 1 keiser tetra og cory'ne de nye har dødd over 2 dager.
Discusene og de andre ser ut som de har det bra.
Ph: 6.5, temp 29, gh 4 kh 3 no2 er null og no3 er på 12.

Hvorfor skjer dette? Er dette stress, eller er det noe nye lumske bakterier??

Symptomer har jeg ikke sett noe til, eneste på kardinalen er det en liten mistanke om neonsyke, men har aldri hatt dette problemet før. et par av fiskene som har dødd, har fjernet seg fra flokken, og står å dirrer, eller vibrerer under ei plante. Pustefrekvens på fiskene er normal.
De spiser bra.
Jeg forer med for tilpasset de forskjellige fisketypene, vannskifte 10% daglig.
Discusene får mat 4 ganger om dagen, men aldri mer enn det jeg ser at de tar til seg på ca 10 min, så slamsuges det.

Skiftet straks 50 % vann idag. Håper at dette går bra.
Jeg har slitt litt med Ph verdiene mine, den svinger noe fra 6-6.5, den var en periode på 5.5, men har over flere døgne prøvd å buffe kh litt opp.
Kan dette skyldes fiskedøden???

discusen har fine farger, puster normalt og spiser godt.

Har noen innspill mottas dette med takk!

Jeg reagerte egentlig litt på at du setter inn masse nye fisk direkte i diskus-karet, uten karantene. Det pleier ikke være et sjakktrekk... de nye fiskene kan bringe med seg både det ene og det andre av sykdom, og man ønsker sjelden å smitte dyr fisk som diskus med dette.

Hva som er dødsårsaken til de nye fiskene er helt ut i det blå. Det er umulig å vite egentlig. Det kan være sykdom som har svekket dem, det kan være stress (som du selv er inne på). Dette vil bare tiden vise. De neste ukene vil derfor bli ganske "spennende" for deg...

Synes du ikke selv det er en smule skummelt å stappe ny og ukjent fisk rett i sammen med diskusene?
Kan det være litt varmt for de andre fiskene dine? Jeg vet at Discusen liker det varmt, men de andre foretrekker vel rundt 25-26 grader? Vet ikke om dette i lengden kan ta knekken på de?

Hvor lang tid fra du ser en forandring i adferden til fiskene (du nevner de trekker seg unna), til de dør?
Tja
Jeg har ikke noe karantene kar, tar selvkritikk for det, mona. Men nå har skaden skjedd. Er det noe jeg kan gjøre? Kardinal tetra har jo alltid gått der sammen med keisertetraen i den temperaturen. Mulig coryen syntes det var for varmt. Men satser på vannskifte og nøye overvåkning. Skal eller bør det medisineres? I såfall med hva? Det ble spurt om hvor lang tid det var fra fisken gjemte seg til den døde. Dette må ha skjedd i løpet av 6 timer. Eneste jeg har sett er at et par av dem vibrerer og henger midt i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap