L134 med hvit flekk
Oppdaget idag at L134 hadde en hvit flekk på ryggen. Den er nesten litt gjennomsiktig. Ser ut som en liten luftboble under den hvite flekken rett bak øyet. Hva kan dette være?
Fisken er ca 4-5 cm lang og har ikke vært utsatt for noe sykdom tidligere.
Fisken virker ellers frisk og rask.
Skal jeg medisinere med noe?
Legger ved 2 bilder og håper på konstruktive tilbakemeldinger.
Fisken er ca 4-5 cm lang og har ikke vært utsatt for noe sykdom tidligere.
Fisken virker ellers frisk og rask.
Skal jeg medisinere med noe?
Legger ved 2 bilder og håper på konstruktive tilbakemeldinger.
Postet 28.11.07 kl 20:41
Dette er høyst trolig virus, det virker som dette er "noe som går" for tiden... Du er med andre ord ikke alene om å oppdage slike problemer på flotte maller
Det eneste en kan gjøre, er å sørge for optimale forhold, med riktige vannverdier, god føde, og helst daglige vannbytter.
Om en har flytende vitaminer, er det absolutt en fordel å spandere slike i karet
Det eneste en kan gjøre, er å sørge for optimale forhold, med riktige vannverdier, god føde, og helst daglige vannbytter.
Om en har flytende vitaminer, er det absolutt en fordel å spandere slike i karet
Postet 28.11.07 kl 21:34
Takker for svar Frank. Var dette jeg fryktet. Håper det ikke sprer seg til de andre fiskene.
Har akkurat tatt et 40% vannbytte. Holder det med 20% vannbytte hver dag i en uke trur du?
Selges det flytende vitaminer i vanlige dyrebutikker eller må man i en akvariebutikk? Noen vitaminmerker som er bedre enn andre... noen erfaringer her...?
Har akkurat tatt et 40% vannbytte. Holder det med 20% vannbytte hver dag i en uke trur du?
Selges det flytende vitaminer i vanlige dyrebutikker eller må man i en akvariebutikk? Noen vitaminmerker som er bedre enn andre... noen erfaringer her...?
Postet 28.11.07 kl 21:44
Har selv kun testa ut eSHa sine vitaminer, som må kjøpes hos f.eks tropefisk.
Ang vannbytte, ville jeg selv tatt 20-30% daglig til enten fisken bikker, eller er bedre.
Tar det mer enn 3 uker, da ville jeg nok redusert antall vannbytter til annen hver dag, rett å slett for å ikke gå møkk lei av å se slangen :p
Virus smitter heldigvis\uheldigvis stort sett kun innen for en enkelt art, eller svært lignende arter.
Mallevirus er det mest vanlige, og jeg kan ikke her jeg sitter si at jeg kommer på ett eneste tilfelle der slike har jumpet over på fisk som er mer "frittsvømmende" (i mangel av ett bedre uttrykk )
Ang vannbytte, ville jeg selv tatt 20-30% daglig til enten fisken bikker, eller er bedre.
Tar det mer enn 3 uker, da ville jeg nok redusert antall vannbytter til annen hver dag, rett å slett for å ikke gå møkk lei av å se slangen :p
Virus smitter heldigvis\uheldigvis stort sett kun innen for en enkelt art, eller svært lignende arter.
Mallevirus er det mest vanlige, og jeg kan ikke her jeg sitter si at jeg kommer på ett eneste tilfelle der slike har jumpet over på fisk som er mer "frittsvømmende" (i mangel av ett bedre uttrykk )
Postet 28.11.07 kl 21:48
Min første tanke var om dette er merker etter revirkamp eller at noen andre fisk har gått til angrep på din L134. Har sett slike merker etter revirkamper, men da gjerne noe lengre bak på mallene. Har det hvite feltet endret seg, blitt større eller mindre?
Uansett er nok de rådene Frank kommer med smart å følge, men hvis årsaken er bittmerker, må du eventuelt fjerne synderen... Hvilke andre fisk / maller har du i akvariet?
Uansett er nok de rådene Frank kommer med smart å følge, men hvis årsaken er bittmerker, må du eventuelt fjerne synderen... Hvilke andre fisk / maller har du i akvariet?
Postet 28.11.07 kl 23:46
Endret: 28.11.07 kl 23:47
Profilen til vedkommende sier at hanhun har 2 stk L134, 3 stk L144 og 2 stk ancistrusoppdretts varianten + noen andre fisker.
Men kun disse av maler, et 85 L karr.
Det første du bør gjøre er å fjerne ancistrus oppdrettsvariaten siden den kan blande seg med L144-og blandinger av fisker er lite poplært og ikke lett å bli kvitt(ikke at man skal bli kvitt de heller-avlivning er eneste alternatvet vis det skjer).
Jeg selvharmange L134 og L144 i samme karr, dog litt større 220 L og har aldri sett slike merker-så jeg hadde nok ørt på Frank og byttet litt mere vann dem neste ukene.
Men kun disse av maler, et 85 L karr.
Det første du bør gjøre er å fjerne ancistrus oppdrettsvariaten siden den kan blande seg med L144-og blandinger av fisker er lite poplært og ikke lett å bli kvitt(ikke at man skal bli kvitt de heller-avlivning er eneste alternatvet vis det skjer).
Jeg selvharmange L134 og L144 i samme karr, dog litt større 220 L og har aldri sett slike merker-så jeg hadde nok ørt på Frank og byttet litt mere vann dem neste ukene.
Postet 29.11.07 kl 08:41
Postet 29.11.07 kl 13:48