Hvitprikk - tåler fiskene mine saltbehandling?

jeg har fått prikkesyke i 98 literen og har dermed noen spørsmål!

jeg har endlerguppy som har fått prikkesyke. i samme kar har peckoltia vittata, eplesnegler og kirsebærreker, men tåler disse salt?
rekene tåler ikke salt ...
De andre vet jeg ikke om tåler salt
Trenger ikke salt for å "knekke" prikke syken.
Enten medisin kur eller varmekuren, det holder i masse vis.
Eplesnegler tåler heller ikke salt.

Ken: Saltet er vel ikke direkte mot hvitprikk, men for at det skal bli lettere for fiskene å ta opp oksygen i blodet når vannet er såpass varmt som under temperaturkuren?
Joa greit det, men jeg har kjørt varmekuren uten salt og det fungerer helt utmerked-bare kjør inn mere oksygen-det kan være lurt.
hei
takk for svar!
men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin
Mine reker gikk i 29-30 grader i 3 døgn,ingen døde.
Jeg hadde vel kjempeflaks .
Er litt usikker på hvor mange grader man må ha
for å fjerne prikkesyken..
akvanerd
takk for svar! men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin

Er redd for at de fleste medisiner også tar knekken på rekene. Snegler også. Det greieste er faktisk om du kan ha dem i et eget kar eller annen beholder så lenge kuren varer. Hvis du bruker medisin må denne også være borte før du lar dem komme tilbake. Hverken snegler eller reker trenger å behandles siden disse ikke får hvitprikk.
Tante Astrid
[QUOTE=akvanerd]takk for svar! men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin

Er redd for at de fleste medisiner også tar knekken på rekene. Snegler også. Det greieste er faktisk om du kan ha dem i et eget kar eller annen beholder så lenge kuren varer. Hvis du bruker medisin må denne også være borte før du lar dem komme tilbake. Hverken snegler eller reker trenger å behandles siden disse ikke får hvitprikk.

takk fro så mange svar! når eg komme him frå skolen så tar eg fiskane i en balje på 70 liter og starter behandling der!
Judosola
Saltet er vel ikke direkte mot hvitprikk, men for at det skal bli lettere for fiskene å ta opp oksygen i blodet når vannet er såpass varmt som under temperaturkuren?
Den eneste gangen NaCl har noen egenskap i forhold til opptak av O2, er dersom en har No2-forgiftning i vannet.

Temp-kuren kjøres normalt uten bruk av salt i vannet.
Her er det to arter som er kritiske, og en som er sensitiv for salt, mens en er meget fortrolig med salt.
Jeg hadde da aldri i verden brukt salt i karet
Frank Angell
[QUOTE=Judosola]Saltet er vel ikke direkte mot hvitprikk, men for at det skal bli lettere for fiskene å ta opp oksygen i blodet når vannet er såpass varmt som under temperaturkuren?
Den eneste gangen NaCl har noen egenskap i forhold til opptak av O2, er dersom en har No2-forgiftning i vannet.

Det var derfor det sto et spørsmålstegn der, fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg hadde rett info.
Judosola
Det var derfor det sto et spørsmålstegn der, fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg hadde rett info. ;)
Regna med det, og la til ett svar som skulle oppklare usikkerhenten
hei=)
nå har eg hatt medesin oppi vannet siden fredag og rekene lever i beste velgående! rekene har til og med fått rogn! så medesinen drepe ikkje reker! heldig vis! fiskene ser ut til å bli bedre!
akvanerd
nå har eg hatt medesin oppi vannet siden fredag og rekene lever i beste velgående! rekene har til og med fått rogn! så medesinen drepe ikkje reker! heldig vis! fiskene ser ut til å bli bedre!
Hvilken medisin er det du har brukt?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap