Hvitprikk - tåler fiskene mine saltbehandling?
Postet 29.11.07 kl 19:51
Endret: 29.11.07 kl 20:25
Postet 29.11.07 kl 20:16
Postet 29.11.07 kl 20:18
Postet 29.11.07 kl 20:22
Postet 29.11.07 kl 20:25
hei
takk for svar!
men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin
men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin
Postet 29.11.07 kl 22:06
Postet 29.11.07 kl 22:29
akvanerdtakk for svar! men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin
Er redd for at de fleste medisiner også tar knekken på rekene. Snegler også. Det greieste er faktisk om du kan ha dem i et eget kar eller annen beholder så lenge kuren varer. Hvis du bruker medisin må denne også være borte før du lar dem komme tilbake. Hverken snegler eller reker trenger å behandles siden disse ikke får hvitprikk.
Postet 29.11.07 kl 23:32
Tante Astrid[QUOTE=akvanerd]takk for svar! men eg fekk beskjed av en i Haugaland akvarieklubb at rekene ikkje tåle høy temperatur! så det blir ein tur nedomm zoo garden i mårå for å shoppe medesin
Er redd for at de fleste medisiner også tar knekken på rekene. Snegler også. Det greieste er faktisk om du kan ha dem i et eget kar eller annen beholder så lenge kuren varer. Hvis du bruker medisin må denne også være borte før du lar dem komme tilbake. Hverken snegler eller reker trenger å behandles siden disse ikke får hvitprikk.
takk fro så mange svar! når eg komme him frå skolen så tar eg fiskane i en balje på 70 liter og starter behandling der!
Postet 30.11.07 kl 11:44
Den eneste gangen NaCl har noen egenskap i forhold til opptak av O2, er dersom en har No2-forgiftning i vannet.JudosolaSaltet er vel ikke direkte mot hvitprikk, men for at det skal bli lettere for fiskene å ta opp oksygen i blodet når vannet er såpass varmt som under temperaturkuren?
Temp-kuren kjøres normalt uten bruk av salt i vannet.
Her er det to arter som er kritiske, og en som er sensitiv for salt, mens en er meget fortrolig med salt.
Jeg hadde da aldri i verden brukt salt i karet
Postet 30.11.07 kl 19:19
Den eneste gangen NaCl har noen egenskap i forhold til opptak av O2, er dersom en har No2-forgiftning i vannet.Frank Angell[QUOTE=Judosola]Saltet er vel ikke direkte mot hvitprikk, men for at det skal bli lettere for fiskene å ta opp oksygen i blodet når vannet er såpass varmt som under temperaturkuren?
Det var derfor det sto et spørsmålstegn der, fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg hadde rett info.
Postet 01.12.07 kl 13:18
Postet 01.12.07 kl 13:26
hei=)
nå har eg hatt medesin oppi vannet siden fredag og rekene lever i beste velgående! rekene har til og med fått rogn! så medesinen drepe ikkje reker! heldig vis! fiskene ser ut til å bli bedre!
Postet 02.12.07 kl 19:21
Postet 04.12.07 kl 17:15