Sykdom eskalerer...

Hei igjen. Jeg har tydeligvis fått det ordentlig og er litt opprådd. Min 540 har rullet og gått i et års tid, har aldri hatt sykdom i dette karet tidligere - i 100 literen har jeg hatt hatt hvitprikk 1 gang de siste 3 årene. Som jeg skrev i en annen tråd har jeg slitt litt med prikker og et eller annet på den ene mallen.

Medisinerte med Exit og i helgen har alt vært bra, men kom hjem i dag.. 1 død kardinal, 1 med noe bommullsaktig rundt halerota, noen andre virker veldig "innskrumpa" og andre litt oppblåst. Jeg kjører nå på esha2000 men har ingen anelse på hvordan jeg skal gå frem og er takknemlig for råd. NB! målte vannverdiene PH 6,5, GH & KH på 2 - to ???? Jeg skjønner egentlig ingenting akkurat nå...
Legger ved et bilde av kardinalen med den bommulsaktige enden... ser litt slimete ut igrunn...
Vanskelig å si ut fra bildet, men synes det det så ut som en skade. Kan det tenkes at den har satt seg fast eller noe og blitt revet opp?

Når det gjelder vannverdiene dine så lurer jeg på om du kan ha vært utsatt for svingende ph. Med såpass lav kh så er det en mulighet uten at jeg kan si det sikkert. Dette kan stresse fiskene såpass at de blir utsatt for infeksjoner og sykdommer. Har selv mistet fisk pga dette. For å utelukke at det er det som er problemet så kan du jo prøve å måle ph-en hyppig en periode.

Forhåpentligvis kommer noen av ekspertene inn med gode råd etterhvert

Vil tro at det dreier seg om sopp i skadene etter parasittene, når det er snakk om "bomullsaktig".

Fisken ser forøvrig meget velfødd ut, og har derfor ikke vært syk over tid.

Med så lav Gh, regner jeg med at du har kjørt med dobbel dossering av eSHa 2000?
Hei og takk for svar vannverdiene har i grunn vært stabile hele veien, men jeg lurer på om gh har vært veldig lav... Jeg økte gh litt i går og idag var den på 4. jeg skal nok måle daglig fremover og håper jeg slipper unna med 2 døde kardinal - de andre ser litt bedre ut i dag om jeg legger godviljen til
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap