Ønsker råd om medisinering av viltfanget guppy

Jeg har en del yngel av viltfanget guppy gående i et kar for seg selv. Foreldrene ble fanget og kom til Norge i sommer, og er ikke medisinert på noe vis. På sikt kunne jeg tenke meg å ha disse guppyene i et av de større karene mine, sammen med flere fisk. Men da vil jeg gjerne "avluse" de først, i tilfelle foreldrene har hatt med seg en eller annen smitte.

Til nå har jeg vært veldig heldig med helsen til fiskene mine, men har dermed også lite peiling på medisinering, så jeg vil gjerne ha råd om hva jeg bør gjøre, og hvilken medisin jeg evt. bør bruke?

Har ca 15-20 yngel på ca 1,5 cm, foreløpig i en 30-liter. Det er for øvrig de sprekeste og fineste gyppyynglene jeg noen gang har sett! -Ingen tegn på sykdom på noe vis, men det er jo mulig de har med seg parasitter el. som ikke umiddelbart er synlig.

Så det er ikke det at jeg mistenker fiskene for å være syke, jeg vil bare være helt sikker før jeg blander de med "gamlefiskene".
ESHA 2000,
ESHA EXIT,
SERA NEMATOL og
FLAGYL eller lignende.

Da bør du ha tatt knekken på både
sopp,bakterier,hvitprikk.innvollsorm og flagellater!

Lykke til!
Mvh. Nina
Det er meget skjelden at fisk bærer på sopp\ bakterier som er av en slik karakter at dette er noe som er verdt å behandle.

Selv hadde jeg kjørt en kur med Flubenol, og vært happy med det. Det er oftest hud og gjelleparasitter som følger med VF-fisk.
Og hvor og hvordan får du tak i det lovlig?
Har enda ikke lykkes med å finne noen veterinær som kan ta det inn for meg... :-/
Myrheksa
Og hvor og hvordan får du tak i det lovlig? Har enda ikke lykkes med å finne noen veterinær som kan ta det inn for meg... :-/
En må bare fortsette til en finner den rette Jeg har verken hatt tid, eller overskudd til å ta runden selv.
Tusen takk for svar!

Så da må jeg bare forsøke å ta tak i flubenol, og om jeg ikke husker feil etter å ha lest om flubenol her inne tidligere, er det noe som må bestilles fra utlandet? Jeg tror jeg så en tråd her inne med en fin link til hvordan det skulle gjøres, så da får jeg forsøke å lete opp den igjen.

Hvor lang tid bør jeg ha fiskene i eget kar etter at de har fått kuren? De vokser fort, så jeg regner med at jeg kommer til å være ganske ivrig etter å få de over i et større kar etter hvert...

Frank, jeg tror egentlig ikke det er særlig mye vits i å gi råd om en bestemt type medisin som ikke er å få tak i lenger.
Det hjelper liksom ikke trådstarter noen ting, om du skjønner
Det er vel bedre å navngi medikamenter som er mulige å få tak i?

Frank Angell
Det er meget skjelden at fisk bærer på sopp\ bakterier som er av en slik karakter at dette er noe som er verdt å behandle. Selv hadde jeg kjørt en kur med Flubenol, og vært happy med det. Det er oftest hud og gjelleparasitter som følger med VF-fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap