Bukvannsott på Pseudophromenus dayi?
Har 2 hunner og 2 hanner av Pseudophromenus dayi , men den ene hunnen og til dels den ene hannen blir trinnere og trinnere... Først trodde jeg det var snakk om at hu var rognstinn siden den ene hannen hadde lagd skumrede under ei rot, men det ble vist ikke noe av. Hu har problemer med å holde seg stabilt i vannlagene (svømmeblæra?), og tar ikke til seg næring lenger.
Har prøvd esha2000, for deretter å prøve flagyl (metro) uten at det ar vært noen forbedring. Kan det være noe annet enn bukvannsott, noe tarmparasitter e.l? Har flubenol liggende, om det kunne hjelpe?
Har prøvd esha2000, for deretter å prøve flagyl (metro) uten at det ar vært noen forbedring. Kan det være noe annet enn bukvannsott, noe tarmparasitter e.l? Har flubenol liggende, om det kunne hjelpe?
Postet 06.12.07 kl 22:56
Om det er bukvannsott, er løpet desverre kjørt om fisken er så skrall som den høres ut.
Men samtidig burde den se ut som ett juletre nå, med struttende skjell over det hele.
Det kan derfor være noe annet, f.eks en uhørt kraftig forstoppelse. Denne vil ikke påvirkes av noen medisiner, men noen ganger hjelper det på å tilsette magnesiumsulfat (1 strøket teskje pr 9L) til vannet.
Det kan også være at svømmeblæra er helt kaputt på grunn av infeksjoner, men dette burde vært løst med eSHa 2000.
Men samtidig burde den se ut som ett juletre nå, med struttende skjell over det hele.
Det kan derfor være noe annet, f.eks en uhørt kraftig forstoppelse. Denne vil ikke påvirkes av noen medisiner, men noen ganger hjelper det på å tilsette magnesiumsulfat (1 strøket teskje pr 9L) til vannet.
Det kan også være at svømmeblæra er helt kaputt på grunn av infeksjoner, men dette burde vært løst med eSHa 2000.
Postet 07.12.07 kl 12:02
Postet 08.12.07 kl 22:35
Jeg tror ikke at fôret skal ha hatt noe å si her, både cyclops og artemia bør være mer enn tilstrekkelig til å holde tarmsystemet i ekstremt god kondisjon.
Fôret bør også ha vært mer enn tilstrekkelig for å tilføre det som trengs av både vitamier, mineraler og ren næring.
At det er noen skjell som strutter, kan være en indkasjon nok på at det er bukvannsott.
Slett ikke alle fisk ser ut som ett juletre når de får bukvannsott.
Men på den andre siden, er dette en såpass ille infeksjon, at det er rart at det er liv i henne ennå om det skulle være dette...
Fôret bør også ha vært mer enn tilstrekkelig for å tilføre det som trengs av både vitamier, mineraler og ren næring.
At det er noen skjell som strutter, kan være en indkasjon nok på at det er bukvannsott.
Slett ikke alle fisk ser ut som ett juletre når de får bukvannsott.
Men på den andre siden, er dette en såpass ille infeksjon, at det er rart at det er liv i henne ennå om det skulle være dette...
Postet 09.12.07 kl 12:31
Postet 09.12.07 kl 13:37
2 uker, er vel en og en halv over tiden ved bukvannsott med slike symptomer - i beste fall
De fleste fisk legger seg med buksiden opp lenge før en ser oppesing av buken, så dette bør helt klart være grunnlag for å si at det ikke er bukvannsott.
Det er bare å håpe at den nye eSHa-kuren gjør susen, om ikke ville jeg personlig sendt fisken til de evige fiskemark(ed)er.
De fleste fisk legger seg med buksiden opp lenge før en ser oppesing av buken, så dette bør helt klart være grunnlag for å si at det ikke er bukvannsott.
Det er bare å håpe at den nye eSHa-kuren gjør susen, om ikke ville jeg personlig sendt fisken til de evige fiskemark(ed)er.
Postet 09.12.07 kl 16:12
Til slutt tok fisken kvelden etter gjentatte medisin-kurer. Har nå disskert den, og hele bukhulen var fylt med en kremgul geleklump på ca. 8 mm i diameter. Så på den med ei håndlupe (8x), og den hadde små mørkere gule punkter på seg. Jeg delte den og det virket som hele klumpen var massiv. På klumpen var det en mørkere tapp, som satt ganske løst, på ca 3 mm som innholdt mindre korn. Kunne ligne på rogn, men rognsekkene lå på hver side ryggraden der de skulle.
Ut ifra hva jeg kunne se, var det alt som var i buken... Virket nesten som en cyste av noe slag som hadde fortært alle organene... Håper det finnes noen som kan gi svar på hva det er, i og med jeg har igjen tre til av samme arten...
Kan nevne at de går i et torvkar med ph 5- 5,5, hvis det skulle ha noe å si...
Ut ifra hva jeg kunne se, var det alt som var i buken... Virket nesten som en cyste av noe slag som hadde fortært alle organene... Håper det finnes noen som kan gi svar på hva det er, i og med jeg har igjen tre til av samme arten...
Kan nevne at de går i et torvkar med ph 5- 5,5, hvis det skulle ha noe å si...
Postet 16.12.07 kl 21:24
Postet 18.12.07 kl 10:44