Er ancistrusen min syk?:s
For noen dager siden merket jeg at han hadde blitt hvit i bustene på sidene. Men fargen varierte litt så jeg tenkte ikke noe over det. Men idag tidlig merket jeg at han hadde ett hvitt område på finnen og. Noen som vet hva dette er?
Litt uklart bilde, men det ser litt ut som mugg:s
I det siste ligger han bare der forran hula si, han gidder ikke å jage de andre vekk...
Takker for alle svar.
Litt uklart bilde, men det ser litt ut som mugg:s
I det siste ligger han bare der forran hula si, han gidder ikke å jage de andre vekk...
Takker for alle svar.
Postet 08.12.07 kl 13:17
Postet 08.12.07 kl 13:26
Postet 08.12.07 kl 15:33
Hvitt og loddent får umiddelbart tankene inn på sopp.
Jeg hadde selv forsøkt med daglige vannbytter, for å se om dette tar soppen.
Om ikke, ville jeg selv behandlet med eSHa 2000.
Men ett så lett angtep av sopp burde ikke plage fisken nevneverdig, så det kan absolutt være at han er sjuk av ett eller annet vi ikke ser.
Jeg hadde selv forsøkt med daglige vannbytter, for å se om dette tar soppen.
Om ikke, ville jeg selv behandlet med eSHa 2000.
Men ett så lett angtep av sopp burde ikke plage fisken nevneverdig, så det kan absolutt være at han er sjuk av ett eller annet vi ikke ser.
Postet 09.12.07 kl 16:25
Postet 09.12.07 kl 21:03
Det er mange sykdommer\ problemer en ikke kan se utvendig på fisk, fugl og mennesker
Om alt var så enkelt at det vistes utvendig, ville vel lege-næringa ha fått ett kraftig skudd for baugen
Med fisk er det vanskelig å finne sjulte sykdommer, dette krever ett trenet øye over ett mikrosop, der fisken obduseres etter sin død.
En berger da naturlig nok ikke kadaveret, men kan hindre videre utbrudd hos andre fisk.
Men slikt koster gjerne en del kroner, og det er nok ikke rare antallet av det totale antall døde akvariefisk som får en slik skjebne.
Når man mistenker at fisk er syke uten å se klare symptomer, er en nødt til å gjøre det beste for fiskene; gi de optimalt stell, og her er ofte daglige vannbytter både det enkleste, billigste og letteste for akvaristen.
Det er derfor svært mange av oss praktiserer dette når fiskene sliter.
Om alt var så enkelt at det vistes utvendig, ville vel lege-næringa ha fått ett kraftig skudd for baugen
Med fisk er det vanskelig å finne sjulte sykdommer, dette krever ett trenet øye over ett mikrosop, der fisken obduseres etter sin død.
En berger da naturlig nok ikke kadaveret, men kan hindre videre utbrudd hos andre fisk.
Men slikt koster gjerne en del kroner, og det er nok ikke rare antallet av det totale antall døde akvariefisk som får en slik skjebne.
Når man mistenker at fisk er syke uten å se klare symptomer, er en nødt til å gjøre det beste for fiskene; gi de optimalt stell, og her er ofte daglige vannbytter både det enkleste, billigste og letteste for akvaristen.
Det er derfor svært mange av oss praktiserer dette når fiskene sliter.
Postet 11.12.07 kl 17:39
Postet 11.12.07 kl 21:58
trenger hjelp!
Ancistrusen min har blitt verre, de hvite feltene har blitt større:/
Tar ofte vannbytte men ser ikke ut som det hjelper...
Burde jeg ha høy temp.?
Eller kjøpe medisin?
Den har ikke problemer med å svømme eller noe, og den har heller ikke vært i sloss-kamp... mistenker den lille åpningen på hula, kanskje han har skrapt seg der?
Legger ved noen bilder
Takker for alle svar
Ancistrusen min har blitt verre, de hvite feltene har blitt større:/
Tar ofte vannbytte men ser ikke ut som det hjelper...
Burde jeg ha høy temp.?
Eller kjøpe medisin?
Den har ikke problemer med å svømme eller noe, og den har heller ikke vært i sloss-kamp... mistenker den lille åpningen på hula, kanskje han har skrapt seg der?
Legger ved noen bilder
Takker for alle svar
Postet 27.12.07 kl 02:45
Det er vanskelig å se noe eksakt fra bildene, det kan være en skade, det kan være en stygg infeksjon.
Siden dette nå har pågått over en vis periode, ville jeg sel behandlet fisken med eSHa 2000, mest som ett forsøk på å fjerne smittestoffene som garantert sitter i såret.
Selve såret, det blir det opp til fisken å fikse, med mindre du har gode kontakter med en plastisk kirurg
Siden dette nå har pågått over en vis periode, ville jeg sel behandlet fisken med eSHa 2000, mest som ett forsøk på å fjerne smittestoffene som garantert sitter i såret.
Selve såret, det blir det opp til fisken å fikse, med mindre du har gode kontakter med en plastisk kirurg
Postet 27.12.07 kl 10:41
Postet 27.12.07 kl 14:29
Postet 28.12.07 kl 14:40
Kjenner ikke til noen medisin fra Tetra som heter GmbH, dette er vel en firmabetegnelse, ikke medisinbetegnelse...Sauen666Nå har jeg vert å kjøpt medisin til ancistrusen. De hadde ikke eSHa 2000 så jeg endte opp med Tetra Medical GmbH, den skulle visst ta det meste sa de... Men når jeg våknet idag såg jeg at de fleste ancistrus ungene var død:s Kan det være pga medisinen?
Antar det er Gereral Tonic som er kjøpt, denne kan i noen ytterst få tilfeller ta livet av fisk. Mer vanlig er det at medisinens herping av filteret fører til såpass store giftkonsentrasjoner at fiskene vandrer av dette.
Personlig syntes jeg Gen.ton er temmelig uvirksom.
Postet 28.12.07 kl 14:48
Postet 28.12.07 kl 14:51
Fargen er virkestoffet, og derfor ikke noe å få panikk av. Greit nok ser det mindre tiltalende ut, men det er medaljens bakside
Siden du sier at vannet farges grønt, er det med all sannsynlighet general tonic du har fått.
Siden skaden på karet allerede er skjedd, er det to mulige veier å gå;
1. Fortsett kuren.
2. Ikke fortsett kuren. Denne avbrytes med å bytte ut 50% av vannet, og 40% de to påfølgende dagene. Filtrer gjerne vannet over aktivt kull.
Dosseringen får jeg imidlertid ikke helt til å stemme. den vanlige general tonic skal en om jeg ikke husker feil, bruke 5ml pr 20L vann. Mulig at jeg oppfattet deg feil, men du har vel mer enn 20L til fisken ?
Siden du sier at vannet farges grønt, er det med all sannsynlighet general tonic du har fått.
Siden skaden på karet allerede er skjedd, er det to mulige veier å gå;
1. Fortsett kuren.
2. Ikke fortsett kuren. Denne avbrytes med å bytte ut 50% av vannet, og 40% de to påfølgende dagene. Filtrer gjerne vannet over aktivt kull.
Dosseringen får jeg imidlertid ikke helt til å stemme. den vanlige general tonic skal en om jeg ikke husker feil, bruke 5ml pr 20L vann. Mulig at jeg oppfattet deg feil, men du har vel mer enn 20L til fisken ?
Postet 28.12.07 kl 15:04
Postet 28.12.07 kl 15:11
Som jeg ofte sier; det er så mange faktore som spiller inn i akva-verden, at i alle fall ikke jeg er lysten på å garantere noe annet enn at vannet er våttSauen666jojo seff, har den i en 27liter midlertidlig;) sammen med alle de nyklekte ungene sine, men er redd for at kuren komemr til å ta knekken på alle... Eller er jeg sikra 100% på at den stpre ancistrus hannen min overlever dette?
Postet 28.12.07 kl 17:24
Postet 28.12.07 kl 17:26
idag skal jeg gjenta behandlingen med den syke ancistrusen min. På bruksanvisningen står det: Efter behandlingscyklen skal vandet filtreres i 24 timer gennem aktiv kul. Efter filtreringen kan der doseres igjen.
Vel ancistrusen min har ikke blitt bedre så jeg fortsetter med behandlingen. Lurte på om det er noen som kunne være så snill å forklare meg det som stod i bruksanvisningen til meg? Hva mener de med at vannet skal filtreres i 24 timer gjenom aktiv kul?
Vel ancistrusen min har ikke blitt bedre så jeg fortsetter med behandlingen. Lurte på om det er noen som kunne være så snill å forklare meg det som stod i bruksanvisningen til meg? Hva mener de med at vannet skal filtreres i 24 timer gjenom aktiv kul?
Postet 01.01.08 kl 13:42
Jeg hadde omtrent samme problemmet som du har nå, jeg behandlet med Esha 2000, og det var en vellykket kur, dessuten skader denne medisinen din ikke filterbakteriene.
Tror denne medisinen er "alfaomega" for å bli kvitt problemmet.
Snakk med Webzoo, Tropefisk eller Aquamanias, de har de fleste Esha produktene inne og kan sikkert sende raskt (Ring de slik at de er klar over situasjonen din).
Jeg pleier å ha som hovedregel at ved bruk av Esha sine produkt så skal GH>4, dersom den er under bør en kjøre dobbeldose. (dette er noe jeg personleg gjør).
Håper det ordner seg!
Tror denne medisinen er "alfaomega" for å bli kvitt problemmet.
Snakk med Webzoo, Tropefisk eller Aquamanias, de har de fleste Esha produktene inne og kan sikkert sende raskt (Ring de slik at de er klar over situasjonen din).
Jeg pleier å ha som hovedregel at ved bruk av Esha sine produkt så skal GH>4, dersom den er under bør en kjøre dobbeldose. (dette er noe jeg personleg gjør).
Håper det ordner seg!
Postet 01.01.08 kl 14:45
Postet 01.01.08 kl 15:10