Hva skjedde?? :o(

Vi oppdaga i morges at Fomle(en nesten helt svart seilfinnemolly) lå mye nede på bunn og streva med pusten og at det ene øye var veldig hovent.
Vi tok et godt vannbytte med vannforbedringsmiddel oppi. Og økte temp til litt og så til 32... Vannverdiene er helt greie - som de har vært hele tiden.

Jeg gikk straks etterpå inn her å søkte meg frem litt,og fikk en forståelse av at det med øyet heter "pop-eye" og er et symtom. Jeg kunne ikke se noe hvite prikker på han. Etter vannskifte virker han litt piggere, for så å bli like dårlig igjen. Gjemmet seg i plantene... Så jeg gikk mellom akvariet og forumet her... Leste på "alt"..

Tok noen bilder også,men selvfølgelig røk batt på mob. så jeg legger inn så fort jeg kan...

Men nå er han altså død... Tok han ut av med en gang jeg oppdaget dette nå, og lagt han oppi en plastkopp med vann..

Nå er jeg redd for å miste dalmatiner hunnen(samme sort) og yngelet...!

Og er det nomalt å bli trist og gråte? Mulig jeg er litt vel glad i dyr og overfølsom... Sukk.. (Nybegynner greie??)

Takknemlig for svar
Det er masse, masse muligheter her.
Det minst strategiske å gjøre, er å peise på med så varmt vann, om det ikke er grunn til det (som dette tilfellet).
Dersom det er en bakteriell infeksjon, sopp, det meste av parasitter, vil den økte tempen resultere i at smittestoffene får det mye bedre, mens fisken gjør det motsatte.

Siden fisken hadde positiv respons på vannbyttet, vil jeg anta at det er noe i vannet som ikke er helt heldig....
Mange forgiftninger er ikke mulig å påvise med de vanlige dråpetestene.

Jeg ville selv:
Byttet vann daglig, og satt ned tempen.
Enig med Frank(som vanlig nesten).
Okey.. Men da gjør jeg det.. Og håper at det ordner seg :o)

Tusen takk for svar! Vet at det sikkert ikke er alltid like kjekt å svare på innlegg det fins 1000 av..
Men jeg søker så godt jeg kan i forkant av innlegg, i allefall :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap