Overføring av smitte?

Inaktiv bruker
Jeg har et lite problem, har bare en slamsuger og den har jeg brukt i kar med hvitprikk. Er denne smittefarlig nå?
Jeg har yngel og må slamsuge hver dag, hva gjør jeg?? Kan jeg evt drepe parasittene ved å skylle gjennom med glovarmt vann?
Hadde vært kjekt med raskt svar dersom noen kan hjelpe meg, har ikke fått slamsugd i dag
Ja, varmt vann tar kål på smitten. Dytt hele slangen ned i en bøtte glovarmt vann og la den ligge litt, så er den klar til bruk igjen

Tenk også på at du må rengjøre bøtten med varmt vann, dersom du bruker samme bøtte til inn-vann og ut-vann fra akvariet.
Inaktiv bruker
Takk for svar
Bruker ikke samme bøtte så da håper jeg det går bra, men hvor lenge ca bør jeg la det ligge i varmt vann?
Parasittene vil dø umiddelbart i varmt vann, mens eggene tåler litt mer. Jeg ville personlig latt slamsugeren ligget i vannet i minst en halvtime.

Andre måter å unngå smittespredning av denne parasitten, og mange, mange andre:
-Tørking. La utstyret tørke 100%, så er problemet løst.
- Klor-bad. Sett utstyret i sterkt klor-vann. Problemet er løst på en fei. Skyll med rent vann i store mengder etterpå. La gjerne det desinfiserte tørke, for å la evt klor-rester luftes bort.
- Saltbad. Løs opp ett par-tre desiliter havsalt i 6-7L vann, så har du en saltoppløsning som dreper det meste av bakterier og parasitter.
- Desinfeksjonsmidler, som f.eks virkon-s
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap