Sorte scalarer er syke.

For 3 uker siden kjøpte jeg 6 sorte scalarer. I to og en halv uke hadde de det bare fint, men nå dør det en hver dag. De ser magre ut, store øyne med et grått belegg, og det ser ut som det er slags grått belegg på deler av fisken ellers også. Forløpet er det samme for alle tilfellene:
Først trekker deg seg vekk fra resten av gjengen i perioder, men spiser normalt. Så er periodene i ensomhet lengre og lengre og pasienten står stille rett under overflaten. det er ingen spesiell pesing eller annen rar adferd. Deretter synker den lavere og lavere i vannet til den tilslutt står på bunn og sliter med å holde ballansen. Stundom velter den over på siden, men kommer seg opp igjen. Så plutselig svømmer den opp til overflaten igjen sammen med de andre en liten stund før den på ny synker ned på bunn. Det ser ikke ut som den spiser noe i det hele tatt. Har målt nitritt og ph og det ser bra ut. Med unntak av i går har jeg byttet 1/3 av vannet hver dag i 4 dager. Leste at det var lurt med daglige vannbytter for at finnene på en annen scalare skulle vokse ut igjen og for å forebygge sopp på de flisete finnene. (Prøvde å ha Tigerbarber sammen med scalarene, men de "friserte" en av de i løpet av en natt. Barbene har nå sitt eget akvarium).Kontaktet butikken hvor jeg hadde kjøpt scalaraene og fikk beskjed om at så store daglige vannbytter var skadelig, så det har jeg sluttet med. Har også hatt litt salt i vannet og satt inn en ekstra pumpe for øke sirkulasjonen på vannet og øke oksygen ivået i vannet.
Enda en er død
Nå er nok en scalare død. Denne ser helt normal ut. ikke noe grått belegg eller utsående øyne. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
Syke scalarer
Takk for henvisningen. Det var interesant artikkel. Kan se ut som de har fått fløyelssyken. Desverre er to til døde. Men det positive er at jeg ikke kan se noe på de gjenværende fiskene. Dersom jeg opptager noe grått belegg igjen, skal jeg prøve varmekur. Takk for hjelpen.
Personlig hadde jeg kjørt en Esha exit kur uansett da vannet fortsatt inneholder parastitten.
ESHA Exit
Jeg har blitt advart mot å bruke Sera sin versjon av denne medisinen fordi det vil ta livet av praktbotian min. Har noen erfaring med dette?
Svært mange av medisinene mot hvitprikk og lignende parasitter inneholder formaldehyd og methylenblått, noe som er hard kost for det meste av fisker.
Blandt annet praktbotia er ganske så sensitive, og jeg ville derfor ikke brukt denne med mindre det var siste utvei.

På den andre siden; behandler man ikke karet om det er slike parasitter der, vil fiskene før eller senere daue av parasitt-angrepet.
Har kjørt med Esha Exit og 2000 i to dager nå, og det eneste jeg ser er at den gjenlevende, syke scalaren er i bedre form. Botiaen ser uforskammet sprek ut enda, så det ser ut som den takler litt medisin. Resten av gjengen ser ut til å være helt upåvirket.
Glemte å si at eSHa har andre virkestoffer i sine medisiner, som gjør disse vesentlig bedre for fiskene
Nok en scalare er død
Denne gangen er det en av de gullfargede som har tatt kvelden. Igår morges så jeg at den hadde fått blodutredelser på den ene siden av munnen og i bunn av øye på samme side. Den peste kraftig og ville ikke spise. I morges var den død.
Er scalarer spesielt "pinglete"? Ingen annen fisk viser noe tegn til sykdom. Nå har jeg bare tre igjen, og av de er det en som ser litt slapp ut. Kan ikke se noe spesielt på den.
I dag døde den siste av de sorte scalarene. I går var den kvikk og rask, men la merke til at den så ganske god og rund ut. Tenkte ikke mer på det da den var aktiv og så ellers frisk ut. I dag var den helt oppsvulmet i buken, så ut som den hadde svelget en liten kule. Den satt helt apatisk på bunnen og etter noen timer veltet den over og var tilnærmet livløs. Tok den opp og avlivet den. Den var helt kulerund i buken.
Er det noen som har en formening om hva dette kan være? Har gått litt i surr med foringen i jula, så fisken har ikkeakkurat fått for lite mat. Vannverdier er fine.
Ingen andre av fiskene ser syke ut. Har lest litt om sykdommer her på forumet, og lander på at det kan ha vært Bukvannsott. Har ikke fulgt med så nøye nå i jula, så jeg kan ha oversett symptomer.
Noen andre forslag?

Mvh. Svein Erik
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap