Glassmallene mine er ikke gjennomsiktige lenger? Syke?

Hei! Jeg er skikkelig fersking, og kjøpte for ett par uker siden tre glassmaller til å ha sammen med div guramier, 2 scalarer, to haimaller, to plecoer, en black ghost.. (gi meg absolutt tilbakemeldinger hvis der er noe som skurrer her også).

Samtlige glassmaller har begynt å bli hvite, fra hodet og bakover. det er ikke prikker, de er helt hvite ett godt stykke inn på kroppen. i ettertid har jeg fått vite at vannet burde vært saltet, det har jeg gjort ikveld, og venter i spenning. er det noe annet jeg kan gjøre? De spiser, og virker fine ellers.. Er det sopp? Bør jeg ta de med en gang, hvor stor er sjansen for at smitten spres til annen fisk??
Venter i spenning på svar!

Silje
hjelp?!?! ANyone? Jeg er bekymra!!!
Saltet? Hvorfor i alle dager skulle vannet vært saltet ?
Dette er ett meget vanlig feilsteg alt for mange nybegynnere presses til å ta.
Vi driver med ferskvannsakvarier, og da er det ikke verken salt eller brakkvann det går i.

Når det gjelder dette "fargefenomenet", er det flere muligheter. Det kan være at fiskene har en infeksjon av en eller annen bakterie, og det kan være at de er svært stressa i ett nytt kar.
Begge deler er vanskelig å si mer konkret om, uten å vite mer om karet ditt.

Var karet nytt når du kjøpte det for 2 uker siden, eller fikk det kjøre seg inn i ett annet hjem på forhånd?
Hva er vannverdiene som Ph, Gh, ammoniakk, nitritt og nitrat i vannet?
Hvor stort er karet, og hvilket filter brukes?

Jeg mistenker at du har alt for mye fisk i ett alt for lite kar, på alt for kort tid.
Dette er også en vanlig felle å gå i, med tap av fisk som nesten garantert utfall....

Ut i fra det du nevner av fisk, ville jeg personlig hatt en slik sammensetting i kar på over 700L.... Helst ennå større
Ser at du har ett kar på 120L, dette er alt, alt, alt for lite til mange guramier, scalare, BG, gibbiceps, og tildels glassmaller... Desverre.
Haimallene om det er en typen jeg frykter det er, blir alt for store til det meste som kan krype å gå av kar...

Før jeg utbroderer mer, er det fint om du sier litt mer om stell av karet, og de forholdene jeg spør om over
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap