Metro- og Dewormer bits: Hvordan?

Jeg synes at noen av ciklidene jeg har er blitt ganske så tynn, og en er bare skinn og bein. Tenkte at de skulle få et par kurer mot parasitter mm.
Har fått Metro- og Dewormer fòr i posten og lurer litt på hvordan jeg gjør dette. På begge pakkene så står det at det skal gies 3 ganger daglig i 5 dager, så da er det best å gi f.eks Dewormer i 5 dager og Metro de neste 5? Blir det for hard kur, eller er det noen andre bemerkninger? Skal ikke gjøre noe spesielt med vann, filter osv?
Nei, det er bare å fòre slik du foreslår.
Brukte selv dette på en gruppe scalarer en gang, og det var utrolig effektivt
I løpet av ett døgn fikk scalarene normal avføring igjen, fra sykelige tomme, hvite "hylser" til den vanlige, normale fiskebæsjen
Men kuren må selvsagt fullføres selv om man ser bedring!

Jeg ville gjort som du skriver; fem dager med den ene kuren, og så direkte over på fem dager med den andre. Ingen annen mat i denne perioden. Du kan godt slamsuge og skifte litt vann daglig, for å fjerne evt parasittegg som fiskene bæsjer ut (og som kanskje har overlevd medisinmaten).

Fordelen med medisinert fòr er stor! Medisinen kommer inn akkurat der den trengs; inn i fiskens kropp og fordøyelseskanaler. Ingen påvirkning av vannkvaliteten heller, og filteret er uberørt.

Lykke til
Kjempemessig! Tusen takk Mona O.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap