Sykdom på perlegurami?

Perleguramiene mine har fått en aller annen sykdom, kanskje det er finneråte eller en sopp eller... Jeg vet ikke. Noen som kan se litt på disse bildene og kanskje se hva det kan være? Oppdaget det i går, og de gjemmer seg stort sett hele tiden i mellom vasspest-plantene. Kommer frem kun når jeg gir mat. Halefinnen og den ene finnen på siden på den ene guramien har også minket, og den er rød innerst ved den ene sidefinnen. De har også et lite felt på siden som ser ut som om de har raspet seg opp på noe, fargen er forsvunnet.
Vannnnverdiene er fine, har kanskje litt høy No3; 12,5-25 på Tetra sine tester, men det viser den også på vannet rett fra kranen. Har tatt et vannbytte i dag.
Så er det noen som kan hjelpe meg raskt?
Ingen som kan hjelpe?
I dag ser jeg at på den ene guramien ser det ut som en liten bomulls-dott som henger fast i den brystfinnen som er begynt å minke, kan det være sopp? De er litt mer aktive i dag.
Tør ikke uttale meg om hva som feiler fisken, men jeg ville tatt noen daglige delvannsbytter en periode for å se om det kan hjelpe på situasjonen. Hvis du ikke ser bedring etter en 3-4 dager kan en kur med esha 2000 være verdt å prøve.

Det finnes også en artikkel om sykdom i artikkelsamlinga øverst på siden her.
Bildene er såpass uskarpe, at det ikke er lett å se problemet på samme måte som du ser det.

Jeg ser ikke anntydning til finneråte, og dette feltet midt på fisken, ser ut til å være manglende skjell, trolig enten etter at fisken har sittet fast mellom noe, eller etter slossing.

Gi daglige vannbytter en periode framover, se det hele ann.
Syntes ikke dette er ett tilfelle som kvalifiserer for medisinering - ennå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap