Kvite prikker
Morn
Oppdaget prikker på to praktbotia nå ikveld. Har skiftet 40% av vannet og slamsugd. Driver nå å kjører opp tempen i karet.
Når vil eg sjå om behandlingen virker, vil det spre seg til flere fisk før det begynner å virke eller går resten klar.?
Dersom prikkene ikkje går vekk eller begynner å spre seg til flere kor lenge skal eg vente å sjå før eg hiver medisin oppi.?
Skal eg mate som normalt?
mvh
Kjetil
Oppdaget prikker på to praktbotia nå ikveld. Har skiftet 40% av vannet og slamsugd. Driver nå å kjører opp tempen i karet.
Når vil eg sjå om behandlingen virker, vil det spre seg til flere fisk før det begynner å virke eller går resten klar.?
Dersom prikkene ikkje går vekk eller begynner å spre seg til flere kor lenge skal eg vente å sjå før eg hiver medisin oppi.?
Skal eg mate som normalt?
mvh
Kjetil
Postet 15.12.07 kl 22:10
Postet 16.12.07 kl 08:29
Som ken sier, les litt rundt. Jeg for min del bruker aldri medisiner lenger. Her er det varme behandling som gjelder mot hvitprikk. Saltkur mot sopp og finneråte
Slik jeg pleier å gjøre er:
Opp til 31-32 grader holde tempen der i ca 24 timer.
Ett lite vannbytte for å hjelpe tempen ned til ca 28 grader. ca 8-10 timer senere ett nytt lite vannbytte for å få tempen ned til 25-26 grader. Hold tempen her i ca 24 timer
Gjenta hele prosessen en gang til. så er problemet borte. Har vertfall funka hos meg, har aldri mistet fisk på denne måten, i motsetning til medisinering. En forutsetning er nok at fisken kan tåle temp over 31 grader i en kort periode.
Vannbyttene er noe jeg tar for å få tempen ned, jeg har en del lys som holder karet i 28-29 grader og under en slik behandling bør tempen ned i 25 grader for å funke opptimalt. Så klarer du å få tempen ned til det så er strengt tatt ikke vannbyttene nødvendige.
Slik jeg pleier å gjøre er:
Opp til 31-32 grader holde tempen der i ca 24 timer.
Ett lite vannbytte for å hjelpe tempen ned til ca 28 grader. ca 8-10 timer senere ett nytt lite vannbytte for å få tempen ned til 25-26 grader. Hold tempen her i ca 24 timer
Gjenta hele prosessen en gang til. så er problemet borte. Har vertfall funka hos meg, har aldri mistet fisk på denne måten, i motsetning til medisinering. En forutsetning er nok at fisken kan tåle temp over 31 grader i en kort periode.
Vannbyttene er noe jeg tar for å få tempen ned, jeg har en del lys som holder karet i 28-29 grader og under en slik behandling bør tempen ned i 25 grader for å funke opptimalt. Så klarer du å få tempen ned til det så er strengt tatt ikke vannbyttene nødvendige.
Postet 16.12.07 kl 09:03
Det er variabelt om en opplever at prikkene dukker opp på annen fisk eller ikke. Ofte kan en se oppblomstring de første 36-48 timene av kuren, for at prikkene deretter blir færre i antall.
Det er ingen fasitt på hvor lenge kuren må gå før fiskene er symptomfrie. Noen ganger er de symptomfrie etter 2 døgn, noen ganger etter 10 døgn.
Det er ingen fasitt på hvor lenge kuren må gå før fiskene er symptomfrie. Noen ganger er de symptomfrie etter 2 døgn, noen ganger etter 10 døgn.
Postet 16.12.07 kl 11:20
vannbytte?
da jeg hadde selskapsakvarium fikk jeg prikkesjuka (som vi kaller det her nede). jeg har aldri hørt om temperaturforandring og vannbytte mot denne sykdommen, men det kan jo selvfølgelig hende at det er noe nytt som skal fungere. for min del var det rett på medisinering for å forhindre at så få fisk som mulig ble smittet. det fungerte veldig fint, og jeg mistet ingen fisk. du får den på alle akvariebutikker om du skulle være interresert i å prøve. det er så kjipt å miste fisk unødig. uansett.. lykke til!
Postet 16.12.07 kl 11:38
Temperaturkuren er ikke ny, men ikke like gammel som de fleste medisinene som selges i dag (gift)
Forskningen viser at parasitten ikke tåler så høy temp som vi bruker ved temperaturkuren, og derfor dør i sitt frittsvømmende stadium.
Temperaturkuren er for de fleste fisk mer skånsom enn gift i form av methylenblått og formaldehyd i vannet, og skader ikke mikrofloraen i filteret.
I tillegg er den lett tilgjengelig for de fleste, siden varmekolbe er noe de aller, aller fleste har
Forskningen viser at parasitten ikke tåler så høy temp som vi bruker ved temperaturkuren, og derfor dør i sitt frittsvømmende stadium.
Temperaturkuren er for de fleste fisk mer skånsom enn gift i form av methylenblått og formaldehyd i vannet, og skader ikke mikrofloraen i filteret.
I tillegg er den lett tilgjengelig for de fleste, siden varmekolbe er noe de aller, aller fleste har
Postet 16.12.07 kl 11:43
Frank AngellTemperaturkuren er ikke ny, men ikke like gammel som de fleste medisinene som selges i dag (gift) Forskningen viser at parasitten ikke tåler så høy temp som vi bruker ved temperaturkuren, og derfor dør i sitt frittsvømmende stadium. Temperaturkuren er for de fleste fisk mer skånsom enn gift i form av methylenblått og formaldehyd i vannet, og skader ikke mikrofloraen i filteret. I tillegg er den lett tilgjengelig for de fleste, siden varmekolbe er noe de aller, aller fleste har :)
Så enig som det går ann å bli.
har selv hatt "hviteprikker" syken for snart 2 år siden, og brukte da varmekuren, og den fungerte utmerkett.
Har også meisiner mot denne sykdommen(og en del andre), men kjemikalier bruker jeg kun i akvariumet vis ikke andre ting fungerer.
Og du skal/må ha tempen på 32 grader eller mere, ihvertfall ikke mindre enn 32 grader. Da tempraturer under 32 grader ikke dreper "svineriet"-men ofte bare fører til værre sykdommsbilde/spredning.
Postet 16.12.07 kl 11:48
det er sant det med at en skal over 32 grader ja. Jeg har følget mitt "klistremerkegradestokk" Kun den jeg har i karet nå. Samenlignet den med den jeg hadde i tidligere og denne typen viser litt lavere enn reelt hos meg. Beklager denne feil infoen. Tror jeg hadde 32-33 grader på den andre gradestokken.
For all del over 32 som Ken Myrseth sier.
Jeg har lest en del om syklusen til hvitprikk, og den slipper fisken ved over 32 grader, og blir fritt svevende i vannet når du senker tempen igjen, når du da øker tempen til over 32 grader igjen drepes hvitprikk. Den drepest ikke når den sitter på fisken, derfor "opp og ned" med tempen. Veldig kort forklart!
For all del over 32 som Ken Myrseth sier.
Jeg har lest en del om syklusen til hvitprikk, og den slipper fisken ved over 32 grader, og blir fritt svevende i vannet når du senker tempen igjen, når du da øker tempen til over 32 grader igjen drepes hvitprikk. Den drepest ikke når den sitter på fisken, derfor "opp og ned" med tempen. Veldig kort forklart!
Postet 16.12.07 kl 15:29
Det er slett ikke nødvendig å kjøre jojo-kuren.Rune Vidar VestreJeg har lest en del om syklusen til hvitprikk, og den slipper fisken ved over 32 grader, og blir fritt svevende i vannet når du senker tempen igjen, når du da øker tempen til over 32 grader igjen drepes hvitprikk. Den drepest ikke når den sitter på fisken, derfor "opp og ned" med tempen. Veldig kort forklart!
For å beskrive raskt livssyklusen til parasitten, som også forklarer hvorfor tempen kan være konstant:
1. Stadie. Egg i bunnlaget. Er mer eller mindre udødelig i dette stadiet. Verken temperatur eller medisiner som ikke kverker fiskene, vil ha noen effekt. Med normale forhold vil paraitten "klekke" innen 36timer etter at eggene ble sluppet.
2. stadie: Frittsvømmende i vannet, er nå på jakt etter en vert. Er ganske sårbar i dette stadiet. Stadiet kan vare opp til en uke, dersom ikke en vert finnes.
3. stadie: Har nå infisert fisken, med å borre seg inn under skinnet. Denne penetreringen gir ett sår, som har den karakteristiske hvite skorpa. Parasitten er nå beskyttet fra ytre påkjenninger, og det er her kun fiskens immunforsvar som kan ta knekken på den.
Alt etter hvor på fisken, hvilken helsetilstand det er på fisken og temperatur, vil parasitten sitte på samme sted å snylte i 2-8døgn, før den slipper ut ca 1000 egg-cyster, og dør.
Postet 16.12.07 kl 16:02
Har konstatert hvittprikksyken i min 30liter idag. Etter å ha lest denne tråden, sprang jeg ned på dyrebutikken å kjøpte varmekolbe, som nå er satt på full guffe... Får håpe faenskapet gir seg snart. Kampfisken ser ille angrepet ut.
Men hva er lurest? jo-jo teknikken, eller konstant varme i noen døgn?
Men hva er lurest? jo-jo teknikken, eller konstant varme i noen døgn?
Postet 16.12.07 kl 18:33
Postet 17.12.07 kl 10:56
oki, takk for svar
lenge før man begynner å merke effekter av varmebehandlinga? var på butikken å kjøpte esha exit idag, som jeg tenkte å bynne med dersom jeg ikke merka noe bedring 03.00 inatt etter 26 timer med 32 grader. Er det en god idé?
Dreper medisinen parasittene når de sitter på fisken, eller er det kun i det frittsvømmende stadiet de drepes, slik som med varmebehandlinga?
lenge før man begynner å merke effekter av varmebehandlinga? var på butikken å kjøpte esha exit idag, som jeg tenkte å bynne med dersom jeg ikke merka noe bedring 03.00 inatt etter 26 timer med 32 grader. Er det en god idé?
Dreper medisinen parasittene når de sitter på fisken, eller er det kun i det frittsvømmende stadiet de drepes, slik som med varmebehandlinga?
Postet 17.12.07 kl 17:41
Kvite prikker
Jeg har aldri hatt denne syken i akvariene mine, men min venninne hadde det . Hun brukte Esha Exit i ei uke og ble kvitt det . Hun sa det viktigste er å ikke gi fisken mat under kuren og ikke stresse fiskene . Noen påstår at hvit prikk syken kommer av rettt og slett stress men der er vel det delte meninger om.
Postet 18.12.07 kl 10:53
Lundemannenoki, takk for svar lenge før man begynner å merke effekter av varmebehandlinga? var på butikken å kjøpte esha exit idag, som jeg tenkte å bynne med dersom jeg ikke merka noe bedring 03.00 inatt etter 26 timer med 32 grader. Er det en god idé? Dreper medisinen parasittene når de sitter på fisken, eller er det kun i det frittsvømmende stadiet de drepes, slik som med varmebehandlinga?
En trenger mye lengre tid enn 26timer før en kan se effekt. Normalt tar det så lang tid eller mer før en får varmen opp på riktig nivå.
Stress er sykdomsfremkallende, også for deg, så stress ned
Det er ingen problem å fôre fiskene under kuren. Dette er en medisin som ikke har noen skadelige effekter på filterbakteriene, og da er det heller ingen fare for at ufordøyd fôr gir alvorlig forgiftning av vannet.sheliaHun sa det viktigste er å ikke gi fisken mat under kuren og ikke stresse fiskene . Noen påstår at hvit prikk syken kommer av rettt og slett stress men der er vel det delte meninger om.
Stemmer at sykdommen kan utløses av stress - det kan stort sett alle sykdommer.
Postet 18.12.07 kl 12:33